تایید ابتلا به سرطان؛ گزارشی از وضعیت پزشکی آرش صادقی در زندان رجایی شهر کرج

جمعه, 9ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن


خبرگزاری هرانا – آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که از چندی پیش مشخص شده بود به تومور استخوان دچار شده، هفته گذشته جهت انجام آزمایشات پزشکی و تعیین نوع تومور و درجه پیشرفت آن به بیمارستان اعزام شد. جواب آزمایشات به این زندانی در روزهای اخیر اطلاع داده شد. بر اساس نتیجه‌ی این آزمایشات مشخص شده که آقای صادقی به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندرو سارکوم مبتلا شده است و باید هر چه زودتر تحت عمل جراحی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که هفته گذشته برای انجام آزمایشات پزشکی مربوط به بیماری خود به بیمارستان اعزام شده بود اکنون با دریافت نتیجه آزمابشات مشخص شد که به سرطان کندرو سارکوم مبتلا شده است.

به گفته پزشکان متخصص بیمارستان آرش صادقی باید فورا تحت تست‌های مربوطه و سپس عمل جراحی قرار بگیرد.

یک منبع آگاه در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: “آرش صادقی هفته گذشته برای انجام آزمایشات پزشکی به بیمارستان اعزام شده بود و اکنون بعد از دریافت نتایج آزمایشات پزشکی مشخص شد که به سرطان کندرو سارکوم مبتلا شده است. طبق نظر پزشک باید سریعا تحت تست‌های جراحی و عمل جراحی قرار گیرد”.
این منبع افزود : “محل رشد تومور استخوان بازوی راست تا زیر ترقوه و کتف است و پزشکان گفته‌اند که بعد از عمل جراحی مشخص خواهد شد نیاز به عمل جراحی مجدد یا شیمی درمانی و پرتو درمانی خواهد بود یا خیر”.
لازم به توضیح است، کندروسارکوما پکی از شایع ترین تومور اولیه بدخیم استخوانی در سنین نسبتا جوانی است که در آن سلولهای بدخیم غضروف ساز تولید تومور می کنند. حدس زده می شود که در کشود ما سالیانه یکصد مورد جدید آن ایجاد می شود.

کندروسارکوم میتواند بطور اولیه و یا ثانویه به تومورهای خوش خیم موجود قبلی ایجاد شود و شایع ترین محل آن در بدن در حلقه لگنی و اطراف شانه است. دلیل بوجود امدن آن هنوز ناشناخته است. درد و در مراحل بعدی تورم علائم اصلی این تومور استخوانی است. کندروسارکوم به نسبت به درمانهای غیر جراحی مقاوم بوده و شیمی درمانی و رادیو تراپی در آن تاثیر چندانی ندارد. بهترین راه درمان آن خارج کردن ضایعه تومورال با حاشیه مطمئن از بدن است. امروزه پیش آگهی درمان این بیماران به نسبت گذشته بهبودی چشم گیری یافته است.

هرانا در گزارش مربوط به ۳۰ تیرماه سال جاری از اعزام آرش صادقی به بیمارستان و عدم رسیدگی پزشکی در بیمارستان علی‌رغم وضعیت وخیم بیماری وی خبر داده بود، وی که از چندی پیش مشخص شد که به تومور استخوان دچار است، تحت تدابیر امنیتی به بیمارستانی در تهران منتقل شده بود. با این حال مسئولان این بیمارستان با بیان اینکه دکتر حضور ندارد از پذیرش وی خودداری کرده و در درمان این فعال مدنی تعلل کردند. آرش صادقی بدون دریافت خدمات پزشکی به زندان بازگردانده شده بود.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری درمانی برای آرش صادقی شد و اعلام کرد “آرش صادقی مدافع حقوق بشر دچار تومور استخوانی شده است و این تومور ممکن است سرطانی باشد”.

آرش صادقی، کنشگر مدنی از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۱۹ سال حبس محکوم شده است، او سال گذشته در اعتراض به بازداشت دوبارهٔ همسرش بیش از هفتاد روز اعتصاب غذا کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.