فرانسه خواهان مذاکره درباره برنامه موشکی و نقش ایران در منطقه شد

جمعه, 9ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن

ژان-ایو لوریان وزیر امور خارجۀ فرانسه

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز پنجشنبه هشتم شهریور اظهار داشت ایران نمی‌تواند از مذاکره بر سر نگرانی‌هایی مانند آینده توافق هسته‌ای، برنامه موشکی بالیستیک خود و همچنین نقشش در ثبات خاورمیانه اجتناب کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژان ایو لودریان در حاشیه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در وین گفت: «ایران می‌بایست به اصول بنیانی (توافق) برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رعایت کند و البته به نظرم این کار را تاکنون انجام داده است.»

توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان در سال ۱۳۹۴ برای پایان دادن به مناقشه بر سر برنامه اتمی ایران به امضا رسید. اما آمریکا در ۱۸ اردیبهشت از این توافق خارج شد و اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران را باز می‌گرداند. مرحله اول تحریم های آمریکا ۱۳ مرداد اجرا شد و مرحله دوم نیز قرار است ۱۳ آبان به اجرا گذاشته شود.

این در حالی در است که سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان در تلاش هستند تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفته است: «اما ایران نمی‌تواند از مذاکره بر سر سه مساله مهم که مایه نگرانی ما هستند، اجتناب کند.»

ژان ایو لودریان این سه مساله را تعهدات هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵، برنامه موشکی ایران و اشاعه این موشک‌ها از جانب ایران، و همچنین نقش جمهوری اسلامی در ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه عنوان کرد.

وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد: «ما می‌بایست در خصوص این سه مساله گفت‌وگو کنیم و ایران باید از این موضع آگاه شود و این پیامی است که من از وین برای آنها می‌فرستم.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که از زمان کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ همواره به توافق اتمی موسوم به برجام انتقاد می‌کرد، بارها تاکید کرده است که ایران به‌واسطه اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» خود در منطقه خاورمیانه از جمله فعالیت موشکی و کمک به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه در واقع به روح برجام پایبند نبوده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیشتر گفته بود: «ما ازهم‌پیمانان و شرکایمان می‌خواهیم تا به کارزار فشار اقتصادی علیه حکومت ایران بپیوندند. ما باید همه منابع مالی را که رژیم برای حمایت مالی از تروریسم و جنگ‌های نیابتی استفاده می‌کند، قطع کنیم.»

ایران مذاکره درباره برنامه موشکی بالستیک و برجام را رد کرد

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، تهران به هیچ وجه درباره برجام و برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفته بود، «جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی و سیاست‌های دفاعی به ویژه برنامه موشکی خود را نخواهد داد».

در همین زمینه، اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود که مناقشه بر سر برنامه موشکی ایران اگرچه ارتباطی با توافق اتمی ندارد، اما باید حل‌وفصل شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ.ک

از: رادیو فردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.