اعتراضات دیماه؛ احضار سی و پنج تن از شهروندان خوی به دادگاه انقلاب

شنبه, 17ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سی و پنج تن از شهروندانی که در جریان اعتراضات سراسری دیماه سال گذشته در شهر خوی بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بودند، روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه جهت رسیدگی به اتهامات مطروحه به شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر احضار شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سی و چهار تن از شهروندانی که در جریان اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ در شهر خوی بازداشت و به قید وثیقه آزاد شده بودند، روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه جهت رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه آنان به شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر احضار شدند.

هویت این شهروندان “محمدباقر اباذری، امیر ابراهیم‌زاده خویی، علی اروج‌زاده امیربیگی، مریم اسدلو، علیرضا جباری، اکبر جعفرپور، حامد جعفری، وحید جعفری، محمد حاجی‌الهیاری، ناصر حاجی‌زاده، هادی حاجی‌علیزاده پارچلو، صدرا حاجی‌علیقلی‌لو، میلاد حاجی‌لو، روح‌الله حسین‌زاده، مهدی حیدری آغباش، شایان خلیل‌زاده، وحید رستم‌لو، مهدی زمان‌خانی، عارف سلطانعلی‌زاده، هاتف سلطانعلی‌زاده، حمید صادق، آرزو صحرایی، امیرحسین عالی‌نژاد، منوچهر قره‌محمدلو، محمد قلجی، عباس کوچری، حامد گلوانی، شهریار گلوانی، میلاد مافی کندی، محمد محسن‌نژاد خویی، مجید محمدی، امیر محمودی، رضا مهرانی و محمداسماعیل یکانی” توسط هرانا احراز شده است.

دادگاه مذکور شهروند دیگری به نام “آیدین محسن‌نژاد خوبی” را نیز احضار کرده است. برای آقای محسن‌نژاد خوبی قرار بازداشت صادر اما بازداشت نشده بود و اکنون به دادگاه احضار شده است.

این افراد در خلال یا پس از اعتراضات دیماه در شهر خوی توسط ارگان‌های مختلف از جمله اداره اطلاعات، اطلاعات سپاه، اطلاعات نیروی انتظامی و اداره آگاهی خوی بازداشت شده بودند و پس از طی مراحل بازجویی با قرار وثیقه به صورت موقت تا زمان پایان دادرسی آزاد شده‌اند.

اتهامات مطروحه علیه این شهروندان “اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران”، “تشویش اذهان عمومی” و “اخلال در نظم عمومی” عنوان شده است.

لازم به ذکر است، هرانا در اسفندماه سال گذشته از آزادی شماری از این بازداشت شدگان با قرار وثیقه خبر داده بود.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور پیشتر در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.