سرشت علم(۱۶): نظریه ی اتم بوهر

دکتر ریموند رخشانی *

مقاله و فایل صوتی شانزدهم:

https://melliun.org/v/wp-content/uploads/2018/09/serechte-elmPart16.m4a?_=1

نظریه ­ی اتم بوهر[۱]

بزرگترین دَستاوردِ علمیِ‌ قرنِ بیستم اثباتِ تجربیِ‌ نظریه­ ی اتم‌ ها بود[۲].

  • این دستاورد در نتیجه­ ی نزدیکی و درهم ­آمیزی یا درهم ­شدنِ شواهدی تجربی بودند، گُواه‌ هایی که متکی‌ بر ابزارهایِ جدید[۳] از حُوزه‌های مختلفِ علم سرچشمه گرفته بودند – یعنی‌ از قوانین ترکیباتِ شیمیایی، تا مطالعه ­ی رادیوآکتیویته، و تا حرکت یا تاثیر براونی [۴]در فیزیک، تا کشفِ بلورنگاری یا کریستال­ نگاریِ اشعه­ ی ایکسی و تا بسیاری دیگر حُوزه‌ های علمی،  هیچ جای شک و شبهه ­ای جز اثباتِ تجربی و نظری اتم‌ ها باقی‌ نگذاشته بودند [۵].
  • نظریه­ ی راترفورد مبنی بر گردش سریع الکترون‌ هایی‌ سبک با باری منفی‌ به دور هسته­ ی مرکزی اتم، به اندازه­ ی کافی‌ ساده و بسیار قابل ­فهم بود. همانگونه که ماهواره‌ ها بدور زمین در چرخش ­اند و بالاخره به زمین سقوط می­ کنند ماهواره‌ هایِ الکترونی‌ راترفورد هم به هسته ­ی مرکزی اتم‌ ها سقوط می­ کنند.

راه­ حلی‌ ممکن و الگویی اتمی‌ و جدید هم از طرف فیزیکدانِ دانمارکی نیلس بوهر[۶] (۱۸۸۵-۱۹۶۲) مطرح گردید که عجیب و تا حدودی غیرشهودی به نظر می ­رسید.

  • بوهر با بکارگیری ابزار‌های مدرن و پس از مشاهده­ ی درخشش اتم‌ هایِ هیدروژن الگوی اتمی‌ خود را مطرح کرد.
  • برخلافِ طیف ممتد نور آنگونه که از لامپ ‌ها دیده می ­شود اتم‌ های داغِ هیدروژن تنها در طول ­موج‌ های ویژه­ ای می ­درخشند.
  • بوهر مطرح کرد که این طول موج‌ هایِ ویژه بدلیل آن هستند که الکترون‌ ها با تغییر سطحِ انرژی از سطحی به سطحی دیگر می ­روند.
  • در الگویِ اتمی‌ بوهر الکترون‌ ها می­ توانند (بدون هرگونه شتابی) برای مدتی‌ طولانی در یکی‌ از مدار‌های دور هسته ­ی­مرکزی بمانند. نور هنگامی گسیل می­ شود که الکترونی‌ از مداری به مداری با انرژی ­ای پایین ­تر می­ جهد.
  • کم ­انرژی ‌ترین مدارِ الکترون‌ ها را وضعیت یا حالتِ پایه[۷] می ­نامند . مدار‌های دیگر را وضعیت یا حالتِ برانگیخته [۸] می ­نامند و نور هنگامی تولید می ­شود که الکترون‌ ها از مداری به مداری پایین ­تر[۹]  می ­جهند.

الگوی بوهر از حوزه­ ی تجربیاتِ روزمره­ یِ ما خارج است اما مثال زیر می ­تواند این الگو را کمی‌ شفاف­ تر سازد.

  • سطوحِ متفاوتِ انرژی در اتم‌ ها را می ­توان به یک پلکان تشبیه کرد. اجسام می­ توانند بر هر یک از پله‌ ها قرار گیرند اما بینِ پله­ ها هرگز.
  • مدار‌های مختلفِ الگوی اتمی‌ بوهر انرژیِ پتانسیلِ الکترومغناطیسی‌ متفاوت دارند همانگونه که هر یک از پله‌ ها انرژی پتانسیل گرانشی یا جاذبه­ ای خود را دارند.
  • اما تشبیهِ الگوی بوهر به مینیاتوری از منظومه­ ی خورشیدی درست نیست. در منظومه ­ی خورشیدی هر یک از سیارات مدار و فاصله ­ی خود از خورشید را دارند در حالیکه در مدلِ بوهر چند الکترون می­ توانند در یک مدار و یک فاصله از هسته­ ی مرکزی باشند.

الگوی اتمی‌ بوهر یاری داد تا بسیاری از مشخصاتِ ارتباط متقابل یا درهم­ کنش‌ هایِ ماده – نور[۱۰] توضیح داده­ شود.

الگوی اتمی‌ بوهر مطرح می­ سازد که انرژی و نور در بسته­ بندی ‌هایی‌ مشخص[۱۱]  که “کوآنتا” نامیده می ­شوند عملکرد دارند.

  • کوچک‌ ترین و کم ‌ترین میزانِ انرژی در نتیجه ­ی جهشِ یک الکترون از مداری به مداری دیگر است – که جهشِ کووآنتومی[۱۲] نامیده شده است.[۱۳]
  • جهشِ کووآنتومی الکترون از مداری با انرژی بالاتر به مداری با انرژی پایین­ تر یک کوآنتوم از اشعه ­ایِ الکترومغناطیسی‌ را رها می‌ کند – که فوتون[۱۴] نامیده شده است.
  • اگر برعکس، یک اتم‌ ، فوتونی را جذب کند، یک الکترون به مداری با انرژی بالاتر می ­جهد.

درخشش[۱۵] یعنی‌ برق ­زدنِ برخی‌ ماده ‌ها (در طیفِ طول­ موجی قابلِ ­رویت) هنگامیکه اشعه­ ی فرا یا ماورایِ بنفش به آنها می ­تابد از طریق الگوی اتمی‌ بوهر توضیح داده شده است.

  • مواد و رنگ‌ های “شب­ تاب” نمونه­ های همین پدیده ­اند.
  • چراغ‌ های خیابانی آبی ­رنگ گازِ مرکوری و زردرنگِ گازِ سدیم نمونه‌ های دیگری از همین پدیده هستند.

طیف ­نمایی[۱۶] مطالعه­ یِ درهم­ کنشِ  ماده و نور است.

  • طیف یا بیناب ­نما [۱۷]منحنیِ نمودارِ شدت‌ نور[۱۸] برای طول­ موج‌ های متفاوت است . این طیف بخش کوچکی از طیفِ بزرگ ­ترِ الکترومغناطیسی‌ است.
  • در این نمودار طولِ­ موج‌ های مختلف بر روی محورِ افقی کشیده می ­شوند.
  • بر روی محورِ عمودیِ این منحنی، شدتِ نور برای طولِ ­موج های مختلف نور قرار دارد.

طیف‌ هایِ نوری با طیف ­نما اندازه­ گیری می ­شوند که شدتِ نورِ سپید را هنگامیکه به امواجِ طولی مختلف تقسیم می­ شود ثبت می ­کند.

  • در پژوهش‌ های علمی‌ بررسی‌‌ طیف­ ها بسیار حائز اهمیت ­اند.
  • همه ­ی اجسامِ هنگامیکه می ‌‌درخشند “طیفِ گسیلی[۱۹]” یا “طیفِ برون ­فرست” ایجاد می­ کنند. هر عنصری طیفِ ویژه­ ی برون ­فرست خود را دارد و عناصرِ بیشماری از طریقِ طیف ­نمایی کشف شده ­اند.
  • نخستین کاربردِ طیف­ نما برای مطالعه­ ی نور شعله­ ی آتش بود.
  • بدون طیف­ نما پژوهش‌ های نجومی در موردِ ستارگان و دیگر اجسام فضایی (که هریک “طیف‌ هایِ گسیلی ” ویژه­ ی خود را دارند) ممکن نبود.
  • عنصر هِلیوم نخستین بار از طریقِ طیف­ نماییِ نورِ خورشید کشف شد.

هنگامیکه نور از اجسامِ شفاف از قبیلِ جوهرات، شیشه و یا هوا عبور می‌ کند “طیفِ جذبی[۲۰]”  تولید می ­شود.

  • “طیف ‌هایِ جذبی” میزانِ آلودگی ‌‌ها در هوا و در محیطِ زیست را آشکار می ­کنند و برای بررسی‌ آلودگی­ های محیطِ زیست بسیار مهم­ اند.
  • همه­ ی جواهراتِ قیمتی و سنگ ‌هایِ شفاف “طیفِ جذبی” ویژه ­ی خود را دارند و به آسانی می ­توان از این طریق سنگ‌ هایِ تقلبی  و مصنوعی را شناخت[۲۱].

طیف‌ هایِ نوری از طریق انعکاس هم قابل بررسی‌ هستند.

  • “طیف‌ هایِ انعکاسی[۲۲]” در ستاره­ شناسی‌ به کار می ‌‌روند و بوسیله ­ی آنها اطلاعاتِ ترکیبی‌ اجسامِ فضایی به دست می ‌‌آیند.
  • با استفاده از “طیف‌ های انعکاسی،” بوسیله ­ی طیف ­نماها در ماهواره‌ ها، نقشه‌ های ترکیباتِ[۲۳] کره­ ی ماه و کره­ یِ مریخ کشیده شده ­اند.

طیف‌ هایِ اجسام معمولی و روزمره آشکار می­ سازند که چشم‌ و مغز‌ ما برداشت و تفسیرِ رنگ­ گونه­ و ویژه­ ای از “اِرسال،” “جذب،” و یا “انعکاسِ “طیف‌ هایِ اجسام معمولی دارند.

  • چشم‌ ها سه نوعِ مختلفِ “گیرنده­ ی رنگی” یا “رنگ ­گیرنده[۲۴]” (چیزی که چشم پزشک‌ ها رنگ­ مخروط می­ نامند) دارند که به رنگ ‌های آبی، سبز و قرمز حساسیت نشان می ­دهند.
  • هنگامیکه شدتِ نور سه رنگِ قرمز، آبی‌ و سبز برابرند مغز و چشم های ما آنها را سپید برداشت می­ کنند و سپید می­ بینند.
  • کور رنگی در چشم‌ ها اغلب بدلیلِ اشکال، کاستی یا نقصانی[۲۵] در یکی‌ از ­همان گیرنده­ هاست.

اشعه­ ی لیزر ابزاری ساده است که از ارتباط متقابل یا درهم ­کنشِ کوآنتومیِ بین نور و ماده بهره می ‌‌گیرد. نام این اشعه در انگلیسی‌ مخففی برای “تشدیدِ نور از طریقِ برانگیختن اشعه گسیلی [۲۶]” است.

  • اجزای اصلی‌ اشعه ­ی لیزر عبارت ­اند از: ۱- مجموعه­ ای از اتم‌ هایی که آمادگی جهشِ کوآنتومی دارند، ۲- منبعِ انرژی ­ای که توانایی تهییج اتم‌ ها به “حالت برانگیخته” را دارد و ۳- دو آینه­ ی موازی برای انعکاس نور.
  • مجموعه­ ی اتم ‌ها می ­تواند در حالت گاز، مایع و یا نوعی کریستال ویژه باشد.
  • منبعِ انرژی برای برانگیختن و تهییجِ اتم‌ هاست که در “حالتِ برانگیخته” با تغییرِ مدارِ انرژیِ الکترون ­ها،  تولیدِ فوتون می ­کنند.
  • دو آینه­ ی موازی باهم نور فوتون‌ها را هم ­راستا[۲۷] می­کنند. یکی‌ از آینه‌ ها نیمه ­شفاف[۲۸] است و بخش کوچکی از نور را از درون خود،  همچون تابه یا پرتوی باریک،  به بیرون می ‌فرستد.

نورِ لیزر و نورِ معمولی از جهات زیر متفاوت ­اند.

  • نورِ معمولی (مثلا یک چراغ ­قوه) نورِ سپیدی پخش می‌ کند که می­ تواند طول ­موج‌ های متفاوت داشته باشد در حالیکه نورِ لیزر نوری تکفام یا تک ­رنگ[۲۹] است و تنها یک طول­ موج  دارد.
  • نور چراغ­ قوه به شکلی‌ مخروطی[۳۰] پخش می ­شود در حالیکه نورِ لیزر تابه یا پرتوی مستقیم و استوانه ­ای[۳۱] (با قطری بسیار باریک) است و تا مسافتی بسیار زیاد هم پخش ­شدگیِ مخروطی نداشته و مستقیم در حرکت است.
  • امواجِ نورِ چراغ ­قوه  چنان ­اند که راس و پایه ­ی موج‌ها هم ­راستا نیستند،  اما امواج اشعه­ ی لیزر کاملا هم ­راستا هستند[۳۲].

[۱]

Bohr Atom

[۲]

Rakhshani, Raymond. Origins of Modernity. Even Development in the Evolution of Science and Technology. South Carolina: CreateSpace, A Division of Amazon Publishing, 2011.

[۳]

برای دریافت نیاز‌های ابزاری و شناخت ابعاد و مقیاس‌ هایی‌ که در کتاب بالا بدان ‌ها پرداخته شده، نگاه کنید به:

http://htwins.net

[۴]

Brownian Motion or Effect

[۵]

Harre, R. Great scientific Experiments. New York: Oxford University Press, 1987.

[۶]

Niels Bohr

[۷]

ground state

[۸]

excited state

[۹]

an electron jumping from one orbit to a lower energy orbit

[۱۰]

light-matter interactions

[۱۱]

discrete packets called Quanta

[۱۲]

quantum jump

[۱۳]

Trefil, J.S. and Hazen, R.M. The Sciences, An Integrated Approach, 2nd Edition. Chapter 7. New York: Wiley, 1997.

[۱۴]

photon

[۱۵]

fluorescence

[۱۶]

spectroscopy

[۱۷]

a spectrum

[۱۸]

light intensities

[۱۹]

emission spectrum

[۲۰]

absorption spectrum

[۲۱]

Fake and artificial

[۲۲]

reflectance spectrum

[۲۳]

composition maps

[۲۴]

Color receptors

[۲۵]

defects in receptors

[۲۶]

Light Amplification by Simulated Emission of Radiation

[۲۷]

align

[۲۸]

partially transparent

[۲۹]

monochromatic

[۳۰]

cone of light

[۳۱]

cylinder of light

[۳۲]

Crest and troughs of waves

————————————————————–

بخش ۱ این نوشته

بخش ۲ این نوشته

بخش ۳ این نوشته

بخش ۴ این نوشته

بخش ۵ این نوشته

بخش ۶ این نوشته

بخش ۷ این نوشته

بخش ۸ این نوشته

بخش ۹ این نوشته

بخش ۱۰ این نوشته

بخش ۱۱ این نوشته

بخش ۱۲ این نوشته

بخش ۱۳ این نوشته

بخش ۱۴ این نوشته

بخش ۱۵ این نوشته

—————–

* دکتر ریموند رخشانی در باره خودش:

من ریموند رخشانی هستم و حوزه کارشناسی من مهندسی‌ سیستم‌ها است، و تخصص من در بکارگیری اندیشه سیستمی‌ برای انتقال فن آوری و اجرا و پیاده سازی تولید فراورده‌های نوین می‌‌باشد. در این سلسله از مقالات و فایل‌های صوتی کوشش می‌‌کنم که علم مدرن را از پایه به دوستان معرفی‌ کنم.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل