تخریب و ضبط غیرقانونی اموال زندانیان محبوس در زندان ارومیه

پنجشنبه, 29ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – روز سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه ماموران گارد زندان ارومیه، بند ۱۲ این زندان که محل نگهداری زندانیان سیاسی و امنیتی است را مورد بازرسی خارج از عرف قرار داده و اقدام به تخریب وسایل شخصی و ضبط برخی مواد خوراکی و وسایل زندانیان کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه ماموران گارد زندان ارومیه به همراه دو تن از مسئولان زندان به بند ۱۲ این زندان را که محل نگهداری زندانیان سیاسی و امنیتی است مورد بازرسی قرار دادند.

یک منبع مطلع ضمن تائید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “در این بازرسی که گارد زندان همراه دو تن از مسئولان زندان ارومیه به نام‌های “خان‌زاده” و “بایرام‌زاده” نیز حضور داشتند، ماموران تمام وسایل و موراد خوراکی را مورد تفتیش قرار داده و در نهایت تعدادی از وسایل شخصی آنان را شکسته و مواد خوراکی مانند “بیسکوییت، ماست، تن ماهی، نان، شیر، کیک و…” که زندانیان برای خودشان تهیه کرده بودند را نیز با خود بردند. پس از پایان این تفتیش‌ها زندانیان به این عمل غیرقانونی اعتراض کرده اما مسئولان هیچ اعتنایی به این اعتراض نکردند”.

این منبع در ادامه افزود: “اکنون زندانیان مجبور هستند دوباره برای خرید این اجناس از فروشگاه زندان اقدام کنند. اجناسی که قیمت آنها طی یک ماه گذشته با توجه به اوضاع اقصادی کشور و گرانی‌ها به شدت افزایش داشته است. بسیاری از وسایل اولیه مورد نیاز زندانیان مانند شوینده‌ها نیز به دلیل افزایش قیمت‌ها در فروشگاه زندان پیدا نمی‌شود. همچنین آشپزخانه زندان به دلیل گران شدن دیگر از گوشت در غذاها استفاده نکرده و غذاها را تنها با سیب‌زمینی، بادمجان یا گوجه‌های له شده پخت می‌کند که طعم و کیفیتی غیر قابل مصرف دارد”.

لازم به اشاره است بازرسی از زندانیان و محل‌های حبس آنان در آیین نامه‌های سازمان زندان‌ها پیش بینی شده است اما این بازرسی مشمول روش عمل مشخصی است که حقوق زندانی در آن محفوظ می‌ماند.

هدف از بازرسی باید کنترل و کشف و ضبط اقلام غیرمجاز مانند سلاح و مواد مخدر باشد اما به کرات دیده شده به خصوص در اماکن نگهداری زندانیان سیاسی این بازرسی‌ها به تخریب اموال، ضبط لوازم شخصی و توهین و آزار زندانیان منتهی می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.