آمریکا به دنبال امضای یک پیمان با ایران است

پنجشنبه, 29ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن


ایالات متحده به دنبال امضای پیمانی با ایران است که در برگیرنده هم برنامه هسته‌ای و هم موشک‌های بالستیک این کشور باشد. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است که مقامات ایرانی علاقه‌ای به گفت‌وگو در این زمینه ندارند.

نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران در آستانه اجلاس هفته‌‌ی آینده سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرده است که دو کشور ایران و آمریکا بتوانند به پیمانی دست یابند که “هم موشک‌های بالستیک ایران را دربرگیرد و هم برنامه هسته‌ای ایران را”.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برایان هوک روز چهارشنبه ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) افزود که “این پیمان یک توافق شخصی میان دو دولت مانند توافق پیشین [برجام] نیست”.

برایان هوک که در اندیشکده‌ی هادسن در واشنگتن سخن می‌گفت، افزود که رهبری ایران تمایلی به گفت‌وگو ندارد، در حالی که رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ و وزیرخارجه مایک پومپئو در سال جاری گفته‌اند که به ملاقات با مقامات جمهوری اسلامی علاقمند هستند.

دونالد ترامپ در ماه مه سال جاری (اردیبهشت ۹۷) اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا از توافق برجام به طور یکجانبه خارج می‌شود.

مخالفان برجام در آمریکا می‌گویند، از آنجا که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بدون آنکه توافق برجام را در سنای آمریکا به تصویب برساند، این امکان را به دونالد ترامپ داده است تا بتواند به طور یکجانبه از آن خارج شود.

برایان هوک در این رابطه گفت: «آنها رأی لازم در سنا را نداشتند و بنابراین رأی لازم را در شورای امنیت سازمان ملل یافتند. این امر در نظام حکومتی ما کافی نیست، اگر بخواهید چیزی پایدار بماند.»

دونالد ترامپ هفته‌ی آینده ریاست جلسه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده خواهد داشت که از جمله به موضوع ایران می‌پردازد.

ترامپ گفته که حاضر است با مسئولان ایران “هر زمان که آنها بخواهند” دیدار کند.

هوک در این زمینه گفت: «نه آیت‌الله [خامنه‌ای]، نه رئیس‌جمهوری و نه وزیر خارجه [ایران] هیچ‌کدام تمایلی به گفت‌وگو ندارند.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران افزود: «ما به این [تصمیم آنها] احترام می‌گذاریم، اما این امر تغییری در برنامه‌ی ما نمی‌دهد. ما یک برنامه معین تحریم داریم که در جریان است و اقدامات شدیدتر نیز در راه است.»

هوک تأکید کرد که دولت ایالات متحده به تلاش‌های دیپلماتیک خود افزوده است تا میزان خرید نفت ایران را در بازار جهانی تا چهارم نوامبر (۱۳ آبان) به صفر برساند. در این تاریخ دور بعدی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی آغاز می‌شود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.