ایران پیشنهاد آمریکا برای مذاکره درباره عقد «پیمان» هسته‌ای و موشکی را رد کرد

جمعه, 30ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن

وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در واکنش به اظهارات برایان هوک، رئیس «کارگروه اقدام ایران»، گفت که آمریکا نمی‌تواند به دنبال مذاکره با تهران برای دستیابی به یک پیمان جدید باشد در حالی که با خروج از توافق هسته‌ای وین تعهدات خود را نقض کرده است.

برایان هوک یک روز قبل از آن گفته بود ایالات متحده به دنبال دستیابی به پیمانی با ایران است که هم فعالیت‌های هسته‌ای و هم برنامه موشکی آن را در بر گیرد.

وی در سخنرانی خود توافق هسته‌ای وین را «توافقی شخصی میان دو دولت» نامید و گفت آمریکا اما این بار به دنبال یک پیمان است. در قوانین آمریکا آمده که پیمان‌های میان ایالات متحده و دیگر کشورها باید به تصویب کنگره برسد.

محمدجواد ظریف اما اظهارات آقای هوک را رد کرد. وی در توئیتی نوشت: «ایالات متحده برجام را یک توافق شخصی میان دو دولت می‌نامد و ادعا می‌کند که در پی یک پیمان است. چنین نیست».

وی در ادامه تاکید کرد برجام معاهده‌ای است که شورای امنیت سازمان ملل بر آن صحه گذاشته، اما ایالات متحده تعهداتی را که ملزم به اجرای آن بود، نقض کرده است.

دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه تهران روز ۱۳ آبان آغاز می‌شود که شدیدتر از تحریم‌های اولیه خواهد بود چرا که صنعت نفت ایران را نشانه می‌رود. ایران در این شرایط پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای مذاکره بدون پیش شرط را رد کرده است.

آقای ظریف نیز در توئیت خود عنوان کرده که «ظاهراً ایالات متحده درخواست‌ها برای صلح را صرفاً به استهزا می‌گیرد».

این توئیت با ویدئویی از اعتراض یک زن به برایان هوک در جلسه سخنرانی او همراه است که می‌گوید جامعه جهانی و متحدان آمریکا می‌خواهند توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود، از جمله آلمان و فرانسه و بریتانیا. این معترض بعد این پرسش را مطرح می‌کند که آیا تحریم‌ها به حکومت ایران ضربه می‌زند یا به مردم ایران؟

اتحادیه اروپا خواستار حفظ توافق هسته‌ای است، اما تاکنون نتوانسته مانع فرار بسیاری از شرکت‌های اروپایی شود که برای اجتناب از مجازات آمریکا، فعالیت خود را در ایران متوقف می‌کنند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.