زخمی شدن یک چوپان با شلیک مستقیم ماموران نیروی انتظامی در خراسان رضوی / تصاویر

یکشنبه, 1ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – حمیدرضا سپاهی لایین برادر علیرضا سپاهی لایین، نویسنده و روزنامه نگار خراسانی که در اطراف روستای درگز واقع در استان خراسان رضوی به چوپانی مشغول است با شلیک مستقیم دو گلوله توسط رئیس پاسگاه سنگدیوار مجروح شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ۹۷ حمیدرضا سپاهی لایین برادر ۳۲ ساله علیرضا سپاهی لایین، نویسنده و روزنامه نگار خراسانی با شلیک مستقیم دو گلوله توسط جواد امیری رئیس پاسگاه سنگدیوار مجروح شد.

حمیدرضا سپاهی لایین ۳۲ ساله، متاهل و دارای دو فرزند است و در اطراف روستای مرزی درگز واقع در استان خراسان رضوی به چوپانی مشغول بوده است.

علیرضا سپاهی لایین در شرح ماجرا به گزارشگر هرانا گفت: “حمیدرضا از ۲۰ سال پیش مشغول چوپانی در این منطقه بوده است و موضوع تردد در میان مرز ترکمنستان و ایران برای چوپانان آن منطقه امری رایج است، برادرم در حین چوپانی به همراه گوسفندانش حدود یک کیلومتر داخل مرز ترکمنستان بوده که از دور رئیس پاسگاه سنگدیوار را می‌بیند و چون او را از قبل میشناخته و با وی صحبت هم کرده بوده صدایش میزند و آشنایی میدهد و گوسفندان را به طرف مرز و ایشان بازمیگرداند. پس از رسیدن به فاصله ده متری مجید امیری، این رئیس پاسگاه جوان با شلیک دو گلوله به پای حمیدرضا تیراندازی میکند. دوست حمیدرضا که جوان چوپان دیگری است و همراه او بوده الاغ را میاورد که حمیدرضا را به درمانگاه روستا ببرد ولی جواد امیری مانع از این کار میشود و میگوید همان جا باید بمانید که نهایتا پس از ۴۰ دقیقه خونریزی شدید حمیدرضا و بیهوشی وی، دوستش به رئیس پاسگاه میگوید یا من را هم بکش و یا حمیدرضا را می‌برم که نهایتا وی اجازه میدهد که حمیدرضا را به درمانگاه ببرند. رئیس پلیس میخواسته ماجرا را به گردن ترکمن‌ها بی‌اندازد ولی خوشبختانه قبل از آن ترکمن‌ها که از دور شاهد ماجرا بودند گزارش کرده‌اند.”

وی در ادامه افزود: “حمیدرضا در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفته و به جهت شکستگی استخوان پا در اثر اصابت گلوله از پلاتین استفاده شده است.”

علیرضا سپاهی لایین همچنین در یادداشتی با نام «دو تیر و یک نشان» که قسمت‌هایی از آن در ادامه می‌آید گفته است: “آری ما مرزداریم. در قحطی و فراوانی، در جنگ و صلح، در سور و سوگ، در تنهایی و در جمع. پانصد سال است که سینه‌سپر کرده‌ایم و سرپا و سرجایمان مانده‌ایم. باخون دل و اشک چشم و عرق پیشانی، گندم و شالی و گوسفندمان را سیراب کرده‌ایم و مانده‌ایم تا مبادا یک روز صبح که روس‌ها و ازبک‌ها و ترکمن‌ها در آنطرف مرز چشم باز کنند، سندیفال و لایین را خالی از ایرانیان ببینند و خیال بد کنند که لابد مرزداران دلیرش خسته و ازپانشسته شده و گریخته‌اند. امروز رفتم درگز. نه، ایندفعه به دادگاه احضار نشده‌بودم. دادگاه و زندان مال دفعات قبل و شهرم کلات نادری بود. درگز رفته‌بودم برای عیادت برادرم که تیرش زده‌اند؛ دو تیر زده‌اند به یک نشان. به مردی که دعوا نمی‌داند چیست و چوب چوپانی‌اش را حتی روی مورچه‌ای نکشیده‌است. شکر خدا تیر کلاش معرفت حالیش بوده و به ساق پا خورده‌. پا را قلم کرده‌ اما خوشبختانه برادرم را نکشته‌. تیرها را در شب تاسوعا زده‌اند که دوباره بین حسین و یزید خطی از خون بکشند. تیرها را جوادامیری رئیس پاسگاه جوان سنگدیوار شلیک کرده که اخیرا دوره‌ی افسری‌اش تمام شده و لابد برای کسب تجربه و تمرین تیراندازی فرستاده شده به نقطه‌ی صفر مرزی؛ همانجا که مردم مرزدارم پنج قرن است بی‌تفنگ و تیغ، با چوب چوپانی و بیل باغداری و داس زراعت، مرز را پاسداری کرده‌اند و سفره‌ی سخاوت و محبت میهمان‌نوازیشان را از هزارمسجد تا البرز و زاگرس گسترده‌اند…”

لازم به ذکر است، علیرضا سپاهی لایین در اردیبهشت‌ماه سال جاری به اتهام “توهین به مقامات و مامورین” در شعبه اول دادگاه کیفری ۲ کلات به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شد و پیشتر نیز سابقه‌ی چندین بار احضار، بازجویی و بازداشت را دارد، وی در روز ۸ مرداد ۱۳۹۰ به اتهام «ارتباط با احزاب کرد» توسط اداره‌ی اطلاعات مشهد بازداشت شده و پس از آزادی به قید وثیقه، در بهمن‌ماه ۱۳۹۲ در مشهد از سوی قاضی سلطانی، به ١١ ماه حبس، ۵ سال محرومیت از فعالیت فرهنگی و پرداخت جریمه‌ی نقدی محکوم شد که مدت ۸ ماه از این محکومیت را در زندان سپری کرد.

از این نویسنده و شاعر کرد تاکنون بیش از ١٠ جلد کتاب به زبان‌های کردی و فارسی به چاپ رسیدە است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.