سرمقاله روزنامه وال استریت جورنال: قمار بد اروپا بر سر ایران

جمعه, 6ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

اروپایی ها بدون رسیدن به توفیقی چندان به دنبال راه هایی برای اجتناب از تحریم های مالی آمریکا هستند. ملاها مانند اروپایی ها فکر می کنند می توانند دوره دونالد ترامپ را از سر بگذرانند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه از ایجاد یک «وسیله هدف ویژه» برای تسهیل تجارت با ایران، پس از تحریم های ماه نوامبر آمریکا، خبر داد. خانم موگرینی، آلمان، فرانسه و بریتانیا برای حفظ مزایای بازرگانی مبتنی بر برجام تقلا می کنند و به تجارت به عنوان مشوق اصلی پایبندی تهران به توافق هسته ای می نگرند.

رویدادهای ماه های اخیر نشان داده که تلاش دولت های اروپایی برای حفظ دسترسی ایران به نظام مالی جهانی چه اشتباه دیپلماتیکی بوده است. شرکت های اروپایی با وجود طرح های اتحادیه اروپا ایران را ترک کرده اند. دیپلمات های اروپایی هر چقدر هم علیه دولت ترامپ سر و صدا به راه بیاندازند، دسترسی به بازار آمریکا و نظام مالی اهمیت بیشتری دارد.

بروکسل هنوز راه چاره ای برای تجارت با ایران نیافته است. پیشنهادهای مبهم برای ایجاد روابط مستقیم میان بانک مرکزی ایران و همتایان اروپایی اش برای استفاده از یورو تا حدی به دلیل نگرانی بانک های مرکزی اروپا و وزیران دارایی اتحادیه نسبت به پولشویی ایران بی نتیجه مانده است.

همین نگرانی باعث شده که آرزوی وزیر خارجه آلمان برای ایجاد یک سوئیفت اروپایی به مانع برخورد کند. ایجاد یک سیستم پیام رسانی مبادلات مالی جهانی جدید کار اروپا را برای ردیابی منابع مالی فعالیت های تروریستی و پولشویی دشوارتر می کند.

هیچ شواهدی وجود ندارد که ایده دوشنبه کارآیی بهتری داشته باشد. خانم موگرینی گفت کارشناسان فنی در حال کار بر روی جزئیات هستند، اما قرار است «وسیله هدف ویژه» موجب تسهیل تهاتر شود و طی آن ایران مبادله نفت با کالاهای خارجی، شاید بدون استفاده از وجوه نقد، را به کار بگیرد. این کار ممکن است منجر به طفره رفتن از تحریم های مالی شود، اما پیچیده تر از آن است که بتوان تجارت زیادی با آن انجام داد. با این وجود باز هم مایه خشم واشنگتن است.

معضل این است که چرا اروپا اصرار دارد چنان سرسختانه به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ باراک اوباما بچسبد. رهبران اروپا می دانند این توافقی معیوب است. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، هنگام سفر سالجاری خود به واشنگتن بسیاری از ضعف های آن را برشمرد: برنامه موشکی بالیستیک ایران را مورد بی اعتنایی قرار داده، چشم بر ماجراجویی نظامی ایران بسته است، و شامل تاریخ انقضایی است که پس از آن ایران می تواند به سوی بمب خیز بردارد. به نظر می رسد اروپایی ها نمی توانند خود را بر سر هیچ چیز با دولت ترامپ همراه ببینند.

اروپا اگر در اعمال فشار بر ایران برای بازگشایی توافق هسته ای با واشنگتن هماهنگ باشد، نتیجه ای بهتر و شاید توافقی بهتر با ایران به دست می آورد. تا زمانی که ملاها تصور کنند اروپا را در کنار خود دارند، به مذاکره تن نخواهند داد. احتمال دارد اروپایی ها فکر می کنند می توانند دوره ترامپ را از سر بگذرانند و برجام را با یک رئیس جمهوری جدید در آمریکا در سال ۲۰۲۱ دوباره برقرار کنند. اما مخالفت با توافق هسته ای ایران و جاه طلبی های سلطه جویانه رژیم امری دو حزبی در واشنگتن است. شانس پیروزی دوباره آقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم همیشه وجود دارد.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.