جمهوری اسلامی حکومت اعدام: یک کودک-مجرم به نام زینب سکانوند و دو مرد در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند

سه شنبه, 10ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۷:  صبح روز جاری سه زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند. یکی از این زندانیان زینب سکان‌وند لکران بود که به اتهام قتل همسر خود در سن ۱۷ سالگی به اعدام محکوم شده بود.

سازمان حقوق بشر ایران ضمن محکوم کردن صدور و اجرای احکام اعدام در ایران، خواهان محکومیت قوی جمهوری اسلامی توسط جامعه جهانی شد.

محمود امیری مقدم سخنگوی این سازمان در این باره گفت: “اعدام زینب سکانوند، و دیگر کودک-مجرمان اعدام شده در سال ۲۰۱۸، همراه با تهدید کامیون داران اعتصابی به اعدام و صدور احکام اعدام به بهانه فساد اقتصادی بدون داشتن  پایین‌ترین استانداردهای آئین دادرسی عادلانه، همگی موارد بسیار جدی نقض حقوق بشر و حقوق بین الملل هستند و باید شدیداً توسط جامعه جهانی محکوم شوند.” وی در ادامه بیان داشت: “ما بخصوص از کشورهای اروپایی،  که با جمهوری اسلامی دیالوگ دارند می‌خواهیم که این اجرا و صدور احکام اخیر اعدام را شدیداً محکوم کنند. این کشورها، شامل اتحادیه اروپا و نروژ، باید با محکومیت اعدام‌ها نشان دهند که در حین تلاش برای نجات برجام چشمان خود را بر نقض جدی حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران نبسته‌اند.”

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز جاری حکم اعدام دو مرد و یک زن کودک‌-مجرم که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد. این زندانیان که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند روز گذشته در یک گروه پنج نفری جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند.

زندان مرکزی ارومیه؛ انتقال پنج زندانی به سلول انفرادی جهت اعدام

کودک‌-مجرم اعدام شده، زینب سکان‌وند لکران نام داشت که در سن ۱۷ سالگی به اتهام قتل همسرش بازداشت و در شعبه ۲ دادگاه کیفری ارومیه به اعدام محکوم شد. وی که متولد یک تیر ماه سال ۱۳۷۳ بود متهم به قتل همسر خود در تاریخ ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۰ شده بود. به گفته نزدیکان زینب سکانوند، وی از سوی همسر خود مورد خشونت خانگی قرار می‌گرفت.

در بخشی از دادنامه زینب آمده است: “متهمه یک برگ لایحه از زندان ارسال کرده است و در آن به تجاوز برادر شوهرش (نام وی نزد سازمان حقوق بشر ایران محفوظ است) اشاره کرده و اینکه با وعده و وعید چندبار دیگر با وی ارتباط جنسی داشته‌است و اینکه دختر برادر شوهرش اطلاع دارد و شب حادثه برادر شوهرش مرتکب قتل شده و وی در قتل شوهرش دخالتی نداشته است.”

زینب سکان‌وند که دوسال اول محکومیت خود را در زندان شهر خوی سپری کرده بود پس از صدور حکم قصاص به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و در این زندان باموافقت مسئولان زندان با یکی از زندانیان مرد ازدواج می‌کند. وی از همسر جدید خود در زندان باردار شد تا اینکه در تاریخ ۹ مهر ماه ۱۳۹۵ در یکی از بیمارستان‌های شهر ارومیه بچه خود را مرده به دنیا آورد.

اسامی دو زندانی دیگر که به همراه زینب سکانوند اعدام شدند سلمان خان علیلو و حسن حاجیلو احراز شده است. دو زندانی دیگر که در این گروه پنج نفره بودند با اخذ مهلت از شکات پرونده به بندهای خود بازگشتند.

اعدام این زندانیان تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران اعلان نشده است.

پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران نیز از امضا کنندگان آن به شمار می‌رود به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود. با این حال، در سال ۲۰۱۷ دستکم پنج کودک‌مجرم در زندان‌های ایران اعدام شدند. همچنین در ماه ژانویه سال جاری نیز دستکم سه کودک‌مجرم و در ماه جون یک کودک-مجرم در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. با این حساب زینب سکانوند پنجمین کودک-مجرم اعدام شده در سال جاری میلادی به حساب میاید.

ایران جزء معدود کشورهایی در جهان به حساب می‌اید که همچنان برای جرایمی که در کودکی اتفاق افتاده حکم اعدام به اجرا در می‌آورد. این در حالی است که، ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی جدید که از سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم و یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، قصاص صادر نکنند.

خطر اجرای حکم اعدام برای دختر نوجوان پس از زایمان نوزاد مرده


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.