هفتاد دقیقه سخنرانی رهبر برای دو کلمه: دشمن و آمریکا

پنجشنبه, 12ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

دشمن و آمریکا: این دو کلمه روح و جان سخنرانی تقریبا ۷۰ دقیقه‌ای آیت‌الله خامنه‌ای در ورزشگاه آزادی تهران در جمع بسیجیان بود.

اشاره به دشمن و اسم بردن از آمریکا به عنوان نماد دشمن امر تازه‌ای در سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای نیست، اما شاید این تنها سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای باشد که تمامی آن به دشمن و آمریکا اختصاص یافت. نشانه‌ای مهم از این که آمریکا و راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران امروز مسئله اول جمهوری اسلامی و دغدغه اصلی ذهنی رهبر جمهوری اسلامی است.

اگر کسی در این ماه‌های اخیر منتظر باز شدن روزنه‌ای برای کنترل و مدیریت چالش‌های ایران و آمریکا و نوعی شبیه‌سازی مذاکره آمریکا و کره شمالی در اوج تنش بوده باشد، دو سخنرانی اخیر رهبر جمهوری اسلامی را باید به معنای بستن چنین روزنه‌ای دانست.

آیت‌الله خامنه‌ای پیش از سفر حسن روحانی به نیویورک مذاکره با آمریکا در هر سطحی را رد کرد و امروز پنج‌شنبه، ۱۲ مهرماه، در ورزشگاه آزادی نیز بر ادامه چالش با آمریکا که خود آن را ایستادگی در برابر دشمن نام گذاشته تاکید کرد. ایستادگی که شاید حضور یکجای تمامی فرماندهان ارشد سپاه و ارتش در ورزشگاه آزادی تأکیدی نمادین بر آن بود.

جان‌مایه سخنان آیت‌الله خامنه‌ای عدم مذاکره و ایستادگی در برابر آمریکا بود. هم به آمریکا پیام مقابله و جنگ لفظی فرستاد و هم امیدواران داخلی در ایران به تعامل با آمریکا را با الفاظی شدید به خیانت متهم کرد، اگرچه نتوانست نگرانی‌اش از شکاف بین مسئولان جمهوری اسلامی درباره نحوه تعامل یا رویارویی با آمریکا را پنهان کند و نسبت به خطر چنین شکافی در حاکمیت هشدار داد.

راهبرد پیشنهادی رهبر همانند ماه‌های اخیر ترکیبی است از چند جمله مشخص: مشکل اقتصادی داریم، ولی آن را کنترل می‌کنیم. تحریم‌ها شکست خواهد خورد و این سیلی به آمریکا خواهد بود. ایستادگی می‌کنیم و نظام رو به پیش است.

این نگاه یعنی نپذیرفتن مشکلات اساسی از جمله اقتصادی در درون کشور، بی‌اعتنایی به منتقدین داخلی و ادامه چالش و تنش با آمریکا بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی و نظامی حال حاضر جهان… دست‌کم معنای این نگاه در تهران به واشینگتن، در کنار نگاه ماه‌های اخیر آمریکا به ایران، یعنی افزایش تصاعدی چالش و تنش بین ایران و آمریکا در آینده نزدیک….

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.