حکم اعدام هدایت عبدالله‌پور در دیوان عالی کشور تایید شد/ سند

چهارشنبه, 18ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – هدایت عبدالله‌پور یکی از متهمان درگیری‌های اشنویه است که پیش‌تر در بهمن ماه سال ۹۵ از بابت اتهام “بغی” توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم و پس از نقض این حکم در دیوان عالی کشور و ارسال پرونده به شعبه هم عرض مجددا به اعدام محکوم شد. حکم اعدام این زندانی محبوس در زندان ارومیه نهایتا پس از فرجام خواهی توسط شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور تائید و روز گذشته به وکیل و خانواده وی ابلاغ شده است. حکم حبس شش متهم دیگر این پرونده که هم‌اکنون با تودیع وثیقه آزاد هستند نیز عینا تائید شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام هدایت عبدالله‌پور زندانی محبوس در زندان مرکزی ارومیه توسط شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور تائید شد.

حسین احمدی نیاز وکیل آقای عبدالله‌پور ضمن تائید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “روز دوشنبه ۱۶ مهرماه به پدر آقای عبدالله‌پور و همچنین به بنده اطلاع داده‌اند که حکم اعدام وی در شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور تائید شده است”.

این زندانی پیشتر در تاریخ ۲۰ دی‌ماه ۹۶ توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب شهر ارومیه از بابت اتهام “بغی” به اعدام محکوم شده بود.

حکم بغی این زندانی در صورتی صادر شده بود که وی مدعی است هیچگاه دست به سلاح نبرده و در زمان بازداشت نیز سلاحی به همراه نداشته است.

آقای احمدی نیاز پیشتر نیز در خصوص وضعیت حقوقی موکلش به گزارشگر هرانا گفته بود: “هدایت عبدالله‌پور به اجبار وارد یک پروسه شده که هیچگونه اطلاعی از موضوع نداشته و اراده‌ای هم در کار نبوده و متاسفانه وارد این شرایط شده. ضابط محترم که سپاه هست خواستار اعدام ایشان به اتهام بغی شده است”.

لازم به ذکر است هدایت عبدالله‌پور پیشتر از بابت همین اتهام در بهمن ماه سال ۹۵ توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم و پس از نقض این حکم در دیوان عالی کشور رسیدگی پرونده به دادگاه هم عرض ارجاع داده شده بود.

آقای عبدالله‌پور در تاریخ ۲۶ خردادماه ۹۵ به همراه شش تن دیگر پس از بروز درگیری در روستای «قره سقل» اشنویه بازداشت شده بود.

آقای احمدی نیاز در خصوص حکم ۶ متهم دیگر این پرونده نیز گفت: ” حکم شش متهم دیگر این پرونده که هم اکنون با تودیع وثیقه آزاد هستند نیز عینا تائید شده است”.

این افراد به نام‌های “رسول عزیزی با نام مستعار حاسد، فرزند ابرهیم” به ۲۵ سال حبس، “محمدظاهر فرامرزی فرزند کریم” به ۲۰ سال حبس، جلال مسروری فرزند مولود” به ۱۵ سال حبس، “کمال مسروری فرزند مولود” به ۱۰ سال حبس، “یعقوب بااکرام فرزند رسول” به ۱۵ سال حبس و “صدیق بااکرام فرزند حسین” ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.

درگیری مذکور بین گروه‌هایی از حزب دموکرات کردستان ایران و نیروهای قرارگاه حمزه سپاه پاسداران بوده است که طی آن تعداد زیادی از هر دو طرف کشته و زخمی شدند. عمده افراد محکوم شده مورد ذکر در این گزارش از ساکنین منطقه مرزی اشنویه بودند که به ظن همکاری با نیروهای اپوزیسیون حاضر در صحنه درگیری بازداشت شده بودند.

لازم به ذکر است فرهاد عبدالله‌پور برادر هدایت عبدالله‌پور نیز که در تاریخ ۹ تیرماه سال جاری توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد واقع در شهر ارومیه منتقل شده بود، روز پنجشنبه ۲۲ شهریورماه به زندان اشنویه منتقل شده و نهایتا با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.