صدور حکم حبس و شلاق برای ۶ تن از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه در اراک

سه شنبه, 24ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – شش نفر از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‌ماه سال گذشته در شهر اراک توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو این شهر جمعاً به ۶ سال حبس و ۴۴۴ ضربه شلاق محکوم شدند. اتهام این افراد “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” عنوان شده است. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتاً استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شش نفر از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‌ماه سال گذشته در شهر اراک توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو این شهر جمعاً به ۶ سال حبس تعزیری و ۴۴۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شدند.

حکم پنج نفر از این افراد با اعتراض به رأی صادره، توسط دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به حالت تعلیق درآمد و حکم یک نفر دیگر نیز با عدم اعتراض به رأی دادگاه، قطعی شد.

تمامی این افراد پیش‌تر به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” به ۱ سال حبس تعزیری  و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری با احتساب ایام بازداشتی قبلی، محکوم شده بودند.

محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “از میان این افراد یک تن به نام “حسین آقا علیدادی”، شغل: سبزی‌فروش، به دلیل اینکه به حکم صادره اعتراض نکرده بود حکم ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق او قطعی شد. این فرد به جاسوسی نیز متهم شده بود که از این اتهام تبرئه شد. پنج نفر دیگر به حکم صادره اعتراض کرده بودند و دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی مستقر در اراک حکم آنها را موقتا به حالت تعلیق درآورد”.

تا لحظه تنظیم این خبر از اسامی پنج نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

در مرداد ماه سال جاری نیز یازده تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی ماه در شهرستان شازند ازجمله محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک به ریاست قاضی محمدرضا عبداللهی، به صورت گروهی محاکمه و به حبس و شلاق محکوم شده بودند.

لازم به ذکر است که کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتاً استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.