یک زندانی در زندان فردوس اعدام شد

چهارشنبه, 25ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز یکشنبه ۲۲ مهرماه، یک زندانی به اتهام “قتل” در زندان فردوس از توابع خراسان جنوبی اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز یکشنبه ۲۲ مهرماه، ۱۳۹۷ یک زندانی به اتهامات “سرقت مسلحانه” و “قتل” در زندان فردوس اعدام شد.

هویت این زندانی “ایوب جهاندار”، ۲۸ ساله و اهل تربت حیدریه توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع نزدیک به آقای جهاندار در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت “آقای جهاندار در پی سرقت مسلحانه‌ای که در سال ۹۱ در شهر فردوس از یک طلافروشی صورت گرفت متهم به قتل یک نفر شد. ایشان بعد از طی روند دادرسی به اعدام محکوم شد. برادر این زندانی نیز به اتهام همدستی با وی در حین “سرقت مسلحانه” به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.”

زندان فردوس واقع در شهرستان فردوس، در شمال غربی استان خراسان جنوبی واقع شده است. این زندان کوچک جمعیتی کمتر از ۳۰۰ زندانی را در خود جای داده است. اجرای حکم اعدام در این محل به ندرت در طی سالهای اخیر گزارش شده است.

لازم به یادآوری است بنا بر گزارش نهادهای بین المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

نهاد آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به روال هر ساله همزمان با ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه)، روز جهانی مبارزه علیه مجازات اعدام گزارش یک ساله خود از وضعیت اجرای حکم اعدام در ایران منتشر کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی یکساله (مهر ۹۶ تا مهر ۹۷) حکم اعدام ۲۵۶ نفر در ایران به اجرا در آمده است که از این تعداد ۱۵ نفر در ملاء عام اعدام شدند.
همچنین ۶۸ درصد اعدام‌های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمیشوند که اصطلاحاً آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.