دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی ۱۱ تن از فعالان مدنی را به حبس و شلاق محکوم کرد

جمعه, 27ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی یازده تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‌ماه در شهرستان شازند از جمله محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر را به حبس‌های تعزیری و تعلیقی و شلاق محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم دادگاه تجدید نظر یازده تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‌ماه در شهرستان شازند، توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی صادر شد.

بر اساس این حکم “محمد نجفی” ، “علی باقری” و “عباس صفری” به سه سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، “بهزاد علی‌بخشی”، “محمد یعقوبی”، “یوسف شیری‌لرد”، “ندا یوسفی”، “داوود رحیمی”، “مسعود عاجلو”و “محمد ترابی” به ۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت پنج سال و “کیان صادقی” به ۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شدند.

لازم به ذکر است علی باقری علاوه بر این به اتهام “توهین به فرمانده نیروی انتظامی در فضای مجازی” نیز به تحمل شش ماه حبس محکوم شده است.

محمد نجفی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که خود نیز یکی از متهمین این پرونده است طی یادداشتی در این خصوص گفت: “رأی شعبه اول دادگاه تجدیدنظر دادگستری استان مرکزی مستقر در اراک صادر شد. رأی دادگاه بدوی توسط این شعبه تائید شده است. با این توضیح که رأی محکومیت بنده و آقایان “علی باقری” و “عباس صفری” بدون تغییر تائید شد. سه سال حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاق که مجازات اشد قابل اجراست (یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق برای “اخلال در نظم عمومی”، دو سال برای “نشر اکاذیب”، البته آقای علی باقری شش ماه حبس هم برای توهین به نیروی انتظامی محکومیت دارد) احکام بقیه محکومان و از جمله شش موکل بنده به مدت ۵ سال تعلیق شد.”

هرانا پیش‌تر در مردادماه سال جاری طی گزارشی با انتشار اسناد از صدور حکم گروهی برای این یازده معترض بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‌ماه در شهرستان شازند توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک به ریاست قاضی محمدرضا عبداللهی خبر داده بود.

تمامی این افراد در دادگاه بدوی به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق با احتساب ایام بازداشتی قبلی، محکوم شدند و محمد نجفی، علی باقری، عباس صفری و کیان صادقی از بابت اتهام “انتشار مطالب کذب به قصد تشویش اذهان عمومی” نیز هر یک به تحمل دو سال حبس محکوم شده‌اند.

از میان این افراد پرونده محمد نجفی، علی باقری، عباس صفری، مسعود عاجلو و علی بخشی درخصوص اتهامات دیگری نیز در دادگاه انقلاب اراک در حال رسیدگی است.

لازم به یاداوری است که جلسه رسیدگی به اتهامات محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که پیش‌تر به دلیل عدم حضور قاضی به تعویق افتاده بود، روز شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک برگزار شد.

آقای نجفی از جمله افراد پیگیر نحوه‌ی جان باختن یکی از معترضان در وقایع دی ماه ۹۶ بود. وی پس از افشاگری در خصوص فوت “وحید حیدری” یکی از معترضان خیابانی دی‌ماه که در اراک بازداشت و در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ اراک درگذشت، بازداشت شده بود.

مسئولان قضایی حکومت جمهوری اسلامی ایران مدعی شده بودند که وحید حیدری فروشنده مواد مخدر بوده و در بازداشتگاه کلانتری اراک دست به خودکشی زده است؛ آقای نجفی پس از انجام تحقیقات میدانی که از طریق اقوام و دوستان وحید حیدری به عمل آورده بود، بیان کرده که او یک دست‌فروش بوده و هیچ‌گونه سوءپیشینه‌ای نداشته و بر جسدش که در شرایط امنیتی دفن گردیده نشانی از خودکشی وجود نداشته و آسیب ناشی از اصابت شیء به سر او به‌وضوح پیدا بوده است.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، مراجع امنیتی را به «پرونده‌سازی» برای یک وکیل دادگستری (محمد نجفی) متهم کرده بود که بنا به اعلام آقای صادقی «ثابت» کرده است که وحید حیدری، نوجوان جان‌باخته در بازداشتگاه کلانتری اراک، «موادفروش» نبوده است.

جلسه بازپرسی این افراد پیشتر در تاریخ ۲۲ اسفند ۹۶ در شعبه یک بازپرسی دادگستری شهر اراک برگزار شد. همگی این افراد پیش تر در اداره اطلاعات بازجویی شده بودند، در این جلسه که ده نفر از افراد بازداشت شده در اعتراضات دی ماه سال ۹۶ در آن حضور داشتند از سوی بازپرس به اتهامات آنها مبنی بر “اخلال در نظم عمومی، اجتماع و تبانی و شرکت در تجمعات غیرقانونی” رسیدگی شد و متهمان به دفاع از اتهامات انتسابی خود پرداختند.

افراد بازداشت شده همگی اهل شهرستان‌های شازند در استان مرکزی هستند که پیش‌تر پرونده آنها به طور ناگهانی از دادگستری شازند به دادگستری اراک منتقل شده بود.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.