عربستان برای نخستین بار به «قتل عمد» و برنامه‌ریزی شده جمال خاشقجی اشاره کرد

پنجشنبه, 3ام آبان, 1397
اندازه قلم متن


مقام‌های عربستان سعودی در اظهار نظری تازه اعلام کردند که قتل جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول با برنامه‌ریزی و «نیت قبلی» صورت گرفته است؛ همزمان ترکیه اعلام کرد که نمی‌خواهد این پرونده را به دادگاهی بین‌المللی ارجاع بدهد.

دادستانی کل عربستان سعودی روز پنج‌شنبه، دوم آبان، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد اطلاعاتی که مقام‌های ترکیه در اختیار هیأت تحقیق مشترک قرار داده‌اند نشان از آن دارد که قتل جمال خاشقجی «قتل عمد» بوده و با «خواست قبلی» صورت گرفته است.

این نخستین بار است که مقام‌های رسمی سعودی به «قتل عمد» و با نقشه قبلی در این پرونده اشاره می‌کنند.

جمال خاشقجی، منتقد حاکمان فعلی سعودی، نهم مهر پس از ورود به کنسولگری عربستان ناپدید شد و مقام‌های سعودی پس از آن اظهارات متناقضی ایراد کرده‌اند.

عربستان سعودی ابتدا از سرنوشت آقای خاشقجی اظهار بی‌اطلاعی کرد، سپس از «مرگ» او بر اثر درگیری در کنسولگری خبر داد و پس از آن وزیر خارجه سعودی به «قتل خاشقجی به دست عوامل خودسر» اشاره کرد.

بیانیه کوتاه دادستانی عربستان بدون اشاره به جزئیات، تنها بر ادامه تحقیقات تأکید کرده است.

این بیانیه دو روز پس از آن منتشر می‌شود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفته بود که قتل جمال خاشقجی «از پیش برنامه‌ریزی‌شده» بود.

آقای اردوغان روز سه‌شنبه در سخنرانی‌اش در جمع اعضای حزب حاکم ترکیه همچنین خواستار افشای هویت «آمر اصلی» در این پرونده شده بود.

در طول سه هفته اخیر، رسانه‌های ترکیه همواره به نقل از مقام‌های امنیتی این کشور، قتل جمال خاشقجی را به مأموران اعزامی از سوی محمد بن سلمان نسبت داده‌اند.

مقام‌های سعودی این اتهام را رد کرده‌اند و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، نیز روز چهارشنبه در نخستین اظهار نظر عمومی‌اش در این باره، قتل جمال خاشقجی را «دردناک» خواند بر «اجرای عدالت» تأکید کرد.

از سوی دیگر دولت ترکیه بار دیگر بر ادامه روند قضایی این پرونده در خاک آن کشور تأکید کرده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز پنج‌شنبه گفت کشورش قصدی برای ارجاع این پرونده به دادگاهی بین‌المللی ندارد اما حاضر است اطلاعات خود را در اختیار هر دادگاهی که بخواهد تحقیقات جداگانه‌ای درباره این پرونده داشته باشد بگذارد.

آقای چاووش‌اوغلو که در آنکارا و در نشست خبری مشترک با یک مقام فلسطینی سخن می‌گفت بار دیگر بر محاکمه مظنونان این پرونده «در خاک ترکیه» تأکید کرد.

عربستان سعودی در سه هفته اخیر زیر فشارهای بین‌المللی قرار داشته و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز در روزهای اخیر لحنی تندتر نسبت به حاکمان سعودی گرفته است.

آقای ترامپ روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت جورنال گفت که عملا باید ولیعهد عربستان را در ماجرای خاشقجی مسئول دانست.

رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه تأکید کرد: دلم می‌خواهد ادعای بن سلمان درباره دست داشتن مقام‌های دون‌پایه در این پرونده قتل را باور کنم ولی «حقیقت این است که ولیعهد در حال حاضر کشور را اداره می‌کند. پس اگر کسی مسئول باشد خود او ست».

مقام‌های سعودی هنوز واکنشی به این اظهارات دونالد ترامپ نشان نداده‌اند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.