گاردین: حکومت عربستان فاسد، اقتدارگرا و سرکوبگر است| سناتور آمریکایی: حمایت از عربستان را متوقف کنید| دیگر نباید از نقض حقوق بشر توسط سعودی‌ها حمایت کنیم

جمعه, 4ام آبان, 1397
اندازه قلم متن

انتقادات در بریتانیا و آمریکا نسبت به ادامه حمایت دولت‌های آن دو کشور از عربستان افزایش یافته

“برنی سندرز” سناتور امریکایی و نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری امریکا در یادداشتی در روزنامه “نیویورک‌تایمز” می‌نویسد که کنگره امریکا باید به همدستی دولت آن کشور در نقض حقوق بشر از سوی پادشاهی عربستان سعودی پایان دهد.
آفتاب‌‌نیوز:

سرویس بین الملل- موضع قتل جمال خاشقجی سبب شده تا انتقادات در بریتانیا و آمریکا نسبت به ادامه حمایت دولت‌های آن دو کشور از عربستان سعودی افزایش یابد.
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ “برنی سندرز” سناتور امریکایی و نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری امریکا در یادداشتی در روزنامه “نیویورک‌تایمز” می‌نویسد که کنگره امریکا باید به همدستی دولت آن کشور در نقض حقوق بشر از سوی پادشاهی عربستان سعودی پایان دهد.
سندرز در این یادداشت می افزاید: “قتل خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی نشان می‌دهد که تا چه اندازه ضروری است که امریکا رابطه‌اش را با عربستان سعوید تغییر دهد. دیگر نباید از نقض حقوق بشر توسط سعودی‌ها حمایت کنیم. یکی از نقاطی که می‌توانیم برای آغاز کار انتخاب کنیم پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ عربستان در یمن است. این جنگ نه تنها یک فاجعه بشری را در یکی از فقیرترین کشورهای جهان رقم زده بلکه مداخله‌ای از جانب امریکا است که مورد تایید کنگره نیست و غیرقانونی است. در جریان کارزار نظامی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و امارات هزاران عیر نظامی کشته شده‌اند و بسیاری از خانه و کاشانه خود آواره شدند. این کارزار از ماه مارس ۲۰۱۵میلادی اغاز شده است. به گزارش سازمان ملل میلیون‌ها نفر در معرض قحطی قرار دارند. هرج و مرج در یمن، زمینه مساعدی را برای حضور گروه‌های افراطی چون القاعده و داعش فراهم کرده است. این موضوع سبب شده تا ایران نیز وارد عرصه شود. آمریکا عمیقا در این جنگ سهیم است. ما در حال تهیه بمب‌هایی هستیم که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از آن استفاده می‌کند. ما از طریق هواپیماهای شناسایی خود به سعودی‌ها کمک اطلاعاتی می‌کنیم. در بسیاری از موارد بمب‌ها باعث کشته‌شدن غیرنظامیان به خصوص دانش‌آموزان در مدارس و در کاروان‌های جاده‌ای شده‌اند”.
این سناتور امریکایی در ادامه می‌نویسد: “دولت امریکا از حضور در یمن با این استدلال دفاع می‌کند که ایران از شورشیان حوثی (انصارالله) حمایت می کند. با این حال، واقعیت آن است که رابطه میان حوثی‌ها و ایران تنها با تشدید جنگ در یمن تقویت شد. جنگ باعث ایجاد بسیاری از مشکلاتی شده که دولت ترامپ مدعی است خواهان حل آن است. جنگ یک فاجعه استراتژیک و اخلاقی برای آمریکا به وجود آورده است. جنگ هم چنین تلاش برای مبارزه علیه افراط گرایان خشونت گرا را تضعیف می کند. برندگان اصلی جنگ گروه‌های افراطی مانند القاعده و داعش هستند چرا که زمینه رشد و گسترش را پیدا می‌کنند”.
او در بخش پایانی این یادداشت می‌نویسد: “امیدوارم کنگره در این‌باره کاری کند. ما باید حمایت از عربستان سعودی و فروش تسلیحات را متوقف کنیم. زندگی انسان‌ها ارزش بیشتری در مقایسه با تولید و فروش تسلیحات دارد”.
انتقاد از روابط بریتانیا با عربستان
روزنامه بریتانیایی “گاردین” نیز در یادداشتی می‌نویسد که مرگ خاشقجی نشان می‌دهد که بریتانیا باید در روابط خود با عربستان سعودی تجدیدنظری اساسی کند.
این روزنامه می‌نویسد: “برخی از سیاستمداران بریتانیایی تلاش می‌کنند تا حمایت از دولت سرکوبگر و خشن عربستان سعودی که باعث ایجاد فاجعه انسانی در یمن شده را توجیه کنند. برخی معتقدند که ارتباط میان دو کشور مربوط به نفت است اما واقعیت آن است که تنها ۳ درصد از واردات نفتی بریتانیا از عربستان سعودی است. یک استدلال دیگر آن است که فروش تسلیحات عربستان سعودی برای اقتصاد بریتانیا مهم است. با این حال، حتی در فاصله سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۵ میلادی نیز صادرات و ارائه خدمات به عربستان سعودی چه از نظر نظامی چه غیرنظامی تنها ۱٫۳ درصد از کل صادرات بریتانیا را شامل شده بود. ارزش اصلی فروش تسلیحات بریتانیا به عربستان سعودی صرفا اقتصادی نیست بلکه مرتبط با صنایع تسلیحاتی است که ۴۲ درصد از صادرات در دهه گذشته از بریتانیا به عربستان سعودی بوده است. بریتانیا با دید بلندمدت برای حمایت از صنعت تسلیحاتی داخلی روابط استراتژیک را با عربستان سعودی برقرار کرده است. البته این یک تعهد است و لزوما یک ضرورت نیست”.
این روزنامه در بخش پایانی مطلب خود می‌نویسد: “استدلال مدافعان روابط بریتانیا و عربستان سعودی این است: اگر ما به آنان سلاح نفروشیم کشورهای دیگر می‌فروشند. این استدلال نیز بی‌پایه است چرا که سیستم‌های تسلیحاتی امریکایی و بریتانیایی بسیار پیشرفته و پیچیده هستند و عربستان نمی‌تواند به راحتی آن را جایگزین تسلیحات روسی یا چینی کند. به همین خاطر است که “بروس ریدل” کارشناس سابق سیا و پژوهشگر فعلی در اندیشکده بروکینگز معتقد است که بریتانیا و واشنگتن هر زمانی که بخواهند می‌توانند بمباران عربستان در یمن را متوقف کنند؛ چرا که نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی نمی‌تواند بدون حمایت امریکا و بریتانیا کاری کند. واقعیت آن است که در زمینه مبارزه با تروریسم نیز عربستان یک متحد نیست. حکومت آن کشور فاسد، اقتدارگرا است و وابسته به غرب است و جهادگرایی در واکنش به این موضوع ظاهر شد. دخالت عربستان سعودی در یمن باعث تقویت عناصر تندرو شده است”.

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.