بازداشت دست کم چهار فعال ترک در شهرهای تبریز و مرند

شنبه, 5ام آبان, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سه فعال ترک (آذربایجانی) به نام‌های سجاد افروزیان، ابراهیم رنجبر و سعدالله ساسانی امروز در پی شرکت در مراسم سالگرد درگذشت غلامرضا امانی در مقابل آرامستان مارالان تبریز توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین در گزارشی دیگر یک فعال ترک (آذربایجانی) به نام حکیمه احمدی در شهر مرند و توسط نیروهای امنیتی این شهر در منزل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۴ آبان‌ماه ۱۳۹۷، سه فعال ترک (آذربایجانی) به نام‌های سجاد افروزیان، ابراهیم رنجبر و سعدالله ساسانی در مقابل گورستان مارالان تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

یک منبع مطلع در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: “سجاد افروزیان، ابراهیم رنجبر و سعدالله ساسانی در پی شرکت در مراسم سالگرد درگذشت غلامرضا امانی در مقابل آرامستان مارالان تبریز بازداشت شدند. نیروهای امنیتی روز گذشته به سجاد افروزیان و تعدادی دیگر از فعالین ترک (آذربایجانی) طی تماسی گفته بودند که در صورت حضور در مراسم بازداشت خواهند شد و پیش از برگزاری مراسم نیز جو امنیتی در اطراف گورستان مارالان دیده می‌شد”.

لازم به ذکر است، سعدالله ساسانی که بارها سابقه بازداشت و بازجویی را در پرونده خود دارد، پیش‌تر نیز به همراه تعدادی از فعالین ترک (آذربایجانی) در جریان تجمعات قلعه بابک در تیرماه سال گذشته بازداشت و با وثیقه ۲۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

سجاد افروزیان نیز دی‌ماه سال ۹۵ به همراه ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی در شهر ملکان بازداشت و در بهمن‌ماه همان سال با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان مراغه آزاد شده بود. وی نیز چند سابقه بازداشت و بازجویی پیشین دارد.

جو امنیتی مقابل آرامستان، محل برگزاری مراسم سالگرد مهندس امانی

لازم به توضیح است مهندس غلامرضا امانی از فعالین سرشناس ترک در ۲ آبان ماه ۱۳۸۷ به همراه دو برادر خود در یک تصادف جاده ای جان باخت. بخشی از افکار عمومی این مرگ را مشکوک خوانده و آن را نوعی “قتل سازمان یافته” خواندند بر همین اساس در تمام یک دهه اخیر مراسمات سالگرد فوت وی با تنش های امنیتی همراه بوده است.

همزمان با این سه بازداشت، گزارش شده است در شهر مرند نیز حکیمه احمدی، فعال ترک (آذربایجانی) امروز جمعه ۴ آبان‌ماه در منزل شخصی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

یک منبع مطلع دیگر ضمن تائید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “نیروهای امنیتی روز جاری پس از ورود به منزل خانم حکیمی، با وی و همسرش رفتار خشنی داشتند و حتی بوسیله سلاح آنها را تهدید کردند. این نیروها بدون هیچ توضیحی خانم حکیمی را بازداشت کرده با خود بردند”.

از دلایل بازداشت و محل نگهداری این فعال ترک (آذربایجانی) تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست.

گفتنی است خانم احمدی در شهریورماه سال جاری نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از سه روز با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.