عدم اعزام به بیمارستان؛ آخرین وضعیت علیرضا گلی‌پور زندانی بیمار در اوین

یکشنبه, 6ام آبان, 1397
اندازه قلم متن


خبرگزاری هرانا – وکیل مدافع علیرضا گلی پور زندانی امنیتی محبوس در زندان اوین که در طول دوران حبس خود به بیماری‌های متعددی مبتلا شده است در ارتباط با آخرین وضعیت سلامت موکل خود گفت که “با وجود معاینه پزشکی قانونی و اعلام اینکه درمان وی در داخل زندان میسر نیست و نهایتا کمسیون پزشکی نیز در مهرماه نظریه خود را مبنی بر نیاز فوری علیرضا گلی‌پور به رسیدگی پزشکی در بیمارستان خارج از زندان به دادستان اعلام کرد اما متاسفانه تا به امروز هیچگونه پاسخی از طرف دادستانی دریافت نکرده‌ایم.”

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آزیتا قره‌بیگلو وکیل علیرضا گلی‌پور زندانی امنیتی و بیمار محبوس در زندان اوین گفت که با وجود وخامت حال این زندانی تا این لحظه پاسخی از طرف دادستانی مبنی بر موافقت جهت اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان جهت معالجه دریافت نکرده است.

این وکیل دادگستری در گفتگو با گزارشکر هرانا تاکید کرد: “پزشکان امین پزشکی قانونی مستقر در بیمارستان امام خمینی در تاریخ ۷ اردیبهشت‌ماه ۹۷ علیرضا گلی‌پور را معاینه و ‌اعلام کردند که مداوای وی در داخل زندان میسر نیست. نظریه این پزشکان به دادیاری ویژه جرایم امنیتی سیاسی ارسال شد و دادیار ویژه پس از اعمال ماده ۵۲۲ آیین دادرسی کیفری نظریه پزشکی قانونی را به دادستان تهران ارسال کرد. دادستان به این نظریه اعتراض کرده و پرونده پزشکی وی به کمسیون پزشکی ارسال شد. در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۹۷ جلسه نهایی کمسیون پزشکی با پزشکان متخصص برگزار شد و این کمسیون پنج روز پس از آن نظریه خودرا مبنی بر لزوم معالجه فوری آقای گلی‌پور زیر نظر متخصصین خارج از زندان صادر کرد. با اینکه حدود یک ماه از ارسال نظریه کمسیون از طریق دادیاری به دادستان می‌گذرد اما متاسفانه کماکان هیچگونه اقدامی از طرف دادستانی صورت نگرفته است”.
آزیتا قره بیگلو وکیل علیرضا گلی‌پور که از مدتها پیش پیگیر درمان موکل خود بوده در فروردین‌ماه سال جاری نیز به گزارشگر هرانا گفته بود: “ما از دادستانی درخواست داریم که هر چه سریع‌تر تکلیف آقای گلی پور را مشخص کند، چرا که وضعیت جسمی و روحی ایشان به شدت وخیم است؛ البته امیدوارم برای معالجه‌ی ایشان هنوز دیر نشده باشد. آقای گلی پور دچار بیماری صرع است و خیلی در این مدت تشدید شده است، همچنین دچار ناراحتی قلبی و عفونت غدد لنفاوی هستند؛ این سه بیماری با اعتصاب غذایی که چندی پیش داشتند بسیار تشدید شد و هر روز هم بدتر می‌شود.”

هرانا پیش از این در تاریخ ۱۱ اسفندماه ۹۶ در گزارشی از سکته خفیف این زندانی امنیتی محبوس در زندان اوین خبر داده بود. رئیس بهداری زندان وضعیت قلبی او را وخیم ارزیابی کرده و گفته بود در صورت موافقت دادیار زندان اوین این زندانی بیمار می‌تواند از مرخصی استعلاجی بهره‌مند شود، با این حال مسئولین زندان کماکان بی توجهی نسبت به سلامت او پیشه کرده‌اند.

پیش‌تر نیز در همین رابطه جمعی از زندانیان زندان اوین با نگارش نامه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار هرانا قرار گرفته خواستار توجه مسئولین زندان به شرایط وخیم علیرضا گلیپور شده بودند.

علیرضا گلی پور، متولد ۱۳۶۵، ساکن تهران و دانشجوی مخابرات و کارمند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهرماه ۱۳۹۱ توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و تیرماه ۱۳۹۴ به اتهام “جاسوسی به نفع اجانب و به طور مشخص کشور آمریکا ” توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به ۳۹ سال و ۹ ماه حبس تعزیری و ۱۷۰ ضربه شلاق محکوم شد که این حکم با اعمال ماده ١٣۴ و تخفیف به ۱۲ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

علیرضا گلی پور در مهرماه ۱۳۹۱ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. این زندانی امنیتی بیش از یک سال از زمان حبس خود را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذرانده است که از این مدت ۸ ماه آن در انفرادی بوده است.
لازم به یادآوری است علیرضا گلی‌پور، عضو بنیاد ملی نخبگان کشور و دانشجوی دکتری رشته مهندسی برق در آلمان، از سال ۹۱ به خاطر اتهامات امنیتی در زندان اوین به سر می برد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.