روحانی: ملت ایران از آمریکا عصبانی هستند، نه از دولت و نظام خودشان

چهارشنبه, 9ام آبان, 1397
اندازه قلم متن

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، روز چهارشنبه، نهم آبان، در جلسه هیئت دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان اِعمال تحریم‌های عمدتاً نفتی آمریکا علیه ایران گفت که «مردم با قاطعیت بدانند که دولت از این تهدیدات آمریکا هراسی ندارد.»

ایالات متحده در اردیبهشت امسال پس از ماه‌ها انتقاد از نقض روح توافق هسته‌ای توسط ایران، از برجام خارج شد و رئیس‌ جمهور آمریکا، به بازگرداندن آن دسته از تحریم‌های آمریکا علیه ایران که در سایه توافق هسته‌ای معلق شده بود، در دو بازه زمانی ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه فرمان داد.

بخشی از این تحریم‌ها که از جمله صنعت خودرو، خرید و فروش فلزات گرانبها، و دسترسی دولت ایران به دلار را محدود می‌کرد، در نیمه مردادماه امسال به اجرا درآمد و در هفته آینده، ۱۴ آبان، تحریم‌های دیگری که عمدتاً بخش نفت و انرژی را هدف قرار می‌دهد، بازگردانده خواهد شد.

مقام‌های آمریکایی هدف خود را به صفر رساندن صادرات نفت ایران اعلام کردند، اما در برخی موارد فعلاً معافیت‌هایی را برای برخی از متحدان خود جهت وارد کردن نفت از ایران قائل شده‌اند.

حسن روحانی روز چهارشنبه با اشاره به این موضوع گفت: «مطمئناً آمریکا در این توطئه جدید علیه ایران پیروز نخواهد شد کما این که قدم به قدم دارند عقب‌نشینی می‌کنند؛ اول گفتند نفت را به صفر می‌رسانیم؛ بعد گفتند که در نوامبر نمی‌شود که به صفر برسانیم، چند ماه بعد ممکن است و بعد کم‌کم گفتند نمی‌شود به صفر برسانیم و می‌خواهیم صادرات نفت را کم کنیم.»

رئیس‌ جمهور ایران این‌ گونه اظهار نظر کرد که «آمریکایی‌ها هیچ‌ کدام از این اقدامات را نمی‌توانند انجام دهند»، و خطاب به مقام‌های ایالات متحده گفت: «شما نه می‌توانید نفت ایران را قطع کنید و نه می‌توانید به آن حدی که مورد نظرتان است، برسانید؛ شما می‌خواهید مردم ایران را عصبانی کنید؛ البته ملت ایران از آمریکا و جنایت‌های آمریکا عصبانی هستند، نه از دولت و نظام خودشان.»

اشاره حسن روحانی به «عصبانی» بودن مردم ایران پس از آن بیان می‌شود که در ماه‌های اخیر تجمعات اعتراضی به وضعیت معیشتی در میان قشرهای مختلف کارگری و صنفی ایران پرشمار بوده و روندی فزاینده داشته است.

ازجمله پیامدهای اجرای دور اول تحریم‌های جدید آمریکا سقوط ارزش پول ملی ایران بوده که نرخ برابری آن روز چهارشنبه نیز به رقم ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر دلار رسید.

این امر باعث شده که بسیاری از صنایع ایران با ورشکستگی روبه‌رو شوند و مردم حتی با نایاب شدن پوشک بچه دست‌وپنجه نرم کنند. در همین راستا، در هفته‌های اخیر حتی خبر رسید که رستوران‌های تهران «۳۰ تا ۷۰ درصد» مشتریان خود را از دست داده‌اند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تازگی خطاب به مردم ایران گفت: «از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به جای لباس لنگ می‌بندد و اسلحه به دست دارند و چند تکه نان خشک دستشان است با پای پیاده و سعودی‌ها از دست این‌ها عاجز شدند.»

حسن روحانی نیز در بخش دیگری از سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت: «ممکن است، در چند ماه گذشته مقداری بر مردم ما سخت گذشته باشد و در چند ماه آینده هم سخت بگذرد، اما دولت همه توان خود را برای کاهش مشکلات به‌ کار خواهد بست و به حول و قوه الهی و با کمک مردم، تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌ها و به کمک همه فعالان اقتصادی، نخواهیم گذاشت این روند ادامه پیدا کند.»

منابع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت / پ. پ./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.