اولدوز قاسمی، فعال ترک به یک سال حبس محکوم شد

یکشنبه, 20ام آبان, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – اولدوز قاسمی، فعال ترک (آذربایجانی) اهل ارومیه، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم به صورت غیابی صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز ۱۹ آبان ۱۳۹۷، اولدوز قاسمی، فعال ترک (آذربایجانی) اهل ارومیه، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

یک فرد نزدیک به این فعال ترک (آذربایجانی) در این خصوص به هرانا گفت: “خانم قاسمی امروز ۱۹ آبان‌ماه پس از تماس‌های مکرر و تهدید خانواده، به همراه وکیل خود در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی دادگستری ارومیه حاضر شد. ایشان در این شعبه شفاها مطلع شد که به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق ایراد سخنرانی بر مزار فرزاد اسدپور یکی از جان باختگان اعتراضات سال ۱۳۸۵ مناطق ترک نشین” با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است”.

وی افزود: “آقای صبرعلی چابک قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب اعلام کرده است که به علت عدم حضور خانم قاسمی در موعد مقرر رأی صادره غیابی بوده و قابل واخواهی است همچنین ایشان به رئیس دفتر شعبه یک دادگاه انقلاب گفته‌اند که رأی صادره را شفاها برای اطلاع خانم قاسمی قرائت نماید و از ارائه نسخه کتبی حکم به ایشان خودداری کردند”.

لازم به ذکر است که اولدوز قاسمی، در رابطه با همین پرونده در تاریخ ۱۵ شهریور‌ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی شهر ارومیه بازداشت و سپس در همان روز پس از تفهیم اتهام با قرار وثیقه از بازداشتگاه پلیس امنیت ارومیه آزاد شد.

پیش‌تر یک منبع مطلع در خصوص این بازداشت به گزارشگر هرانا گفته بود: “روز سیزده شهریورماه مامورین لباس شخصی به منزل مادری خانم قاسمی رفته و پس از ضبط تعدادی کتاب و لبتاپ و تلفن همراه طی دو برگه احضاریه اولدوز قاسمی و رحمان قاسمی را به پلیس امنیت واقع در محله نه‌پله ارومیه احضار کردند و روز چهاردهم شهریورماه در پی حضورشان در پلیس امنیت هر دو چندین ساعت مورد بازجویی قرار گرفتند. پس از بازجویی رحمان آزاد اما اولدوز بازداشت شد. بازجویی از این دو نفر به علت حضور آنها در منزل خانواده یکی از کشته‌شدگان اعتراضات خردادماه ۸۵ در مناطق ترک نشین صورت گرفته است”.

اعتراضات مورد اشاره در سال ۸۵ منجر به کشته شدن تعدادی از معترضان توسط نیروهای انتظامی و امنیتی شد.

هرانا در تاریخ پنجم خردادماه سال جاری در گزارشی از بازداشت اولدوز قاسمی به همراه چند تن از فعالان آذربایجان غربی که برای برگزاری دوازدهمین سالگرد کشته شدگان اعتراضات خونین خرداد ۸۵ در گلزار شهدای شهرستان نقده جمع شده بودند توسط نیروهای امنیتی خبر داده بود.

این خبرگزاری تیرماه امسال نیز گزارش کرده بود اولدوز قاسمی و رحمان قاسمی نیز در تجمعات مراسم قلعه بابک در ۱۶ تیرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در بیستم همان ماه آزاد شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.