صد روز در بازداشتگاه اطلاعات سپاه؛ گزارشی از آخرین وضعیت هوشمند علی‌پور و محمد استادقادر

دوشنبه, 21ام آبان, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – هوشمند علی‌پور و محمد استادقادر پس از گذشت صد روز از زمان بازداشت کماکان از حق داشتن وکیل محروم بوده و در بی‌خبری و بلاتکلیفی به سر می‌برند. خانواده آنها طی این مدت فقط یک بار در روزهای ۶ و ۷ آبان‌ماه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه سنندج موفق به ملاقات با آنها شدند. این افراد در تاریخ ۱۲ مردادماه سال جاری به اتهام «عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام» توسط نیروهای امنیتی در شهر سقز بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هوشمند علی‌پور و محمد استادقادر پس از گذشت بیش از سه ماه از زمان بازداشت کماکان از حق داشتن وکیل محروم هستند.

منابع نزدیک به خانواده علی‌پور و استادقادر در این خصوص به هرانا گفتند: “در زمان ملاقات خانواده ایشان برگه‌هایی جهت گرفتن وکالت‌نامه به همراه داشتند که نیروهای امنیتی مانع از امضای این برگه ها توسط هوشمند علی‌پور و محمد استادقادر شده بودند و گفته بودند هر موقع زمانش شد خودمان اطلاع می‌دهیم. با این حال پس از گذشت ۱۰۰ روز از زمان بازداشت کماکان از حق داشتن وکیل محروم بوده و در بی‌خبری و بلاتکلیفی هستند”.

طی روزهای ۶ و ۷ آبان‌ماه خانواده‌های هوشمند علی‌پور و محمد استاد قادر پس از گذشت ۳ ماه از بازداشت با ایشان ملاقات کرده بودند.

هه‌ژار علیپور برادر هوشمند علیپور، پیشتر با نگارش نامه‌ای سرگشاده ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت برادر خود، به تشریح وضعیت وی و بی‌عدالتی‌هایی که پیش از این در حق او صورت گرفته، پرداخته و نوشته بود که “جمهوری اسلامی آرزوهای جوانی هوشمند را با شلاق و زندان از او گرفت. اما نباید بگذاریم که جان این جوان را هم بگیرد. از همین رو درخواست من از همه آزادی‌خواهان و سازمان‌های مدافع حقوق انسان این است که تا آنجا که در توان دارند به نجات هوشمند برخیزند و به خانواده ما برای بازگرداندن هوشمند به آغوش گرم پدر و مادر و خواهران و برادرانش کمک کنند”.

هوشمند علیپور، شهروند اهل سردشت و محمد استاد قادر اهل سقز در تاریخ ۱۲ مردادماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی به اتهام “عضویت در یک حزب کرد مخالف نظام” بازداشت شدند و اکنون با گذشت بیش از سه ماه کماکان در بازداشت هستند.

در تاریخ ۱۶ مردادماه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به پخش برنامه‌ای کرد که در آن این دو زندانی به نقش خود در حمله به پایگاه امنیتی واقع در سقز اعتراف می کردند.

پیشتر یک منبع نزدیک به این پرونده در گفتگو با خبرگزاری هرانا گفته بود: “وکیلی که ابتدا از جانب خانواده آقای علیپور اختیار شده بود در تماس با اداره اطلاعات شهر سنندج مطلع شد که قرار است روز ۱۲ مهر وی به دادسرای شهر سقز اعزام شود اما این قول عملی نشد. اکنون گفته‌اند که این شهروند تا دو هفته دیگر در اداره اطلاعات سنندج باقی خواهد ماند و سپس به دادسرای شهر سقز اعزام خواهد شد. اکنون نیز آقای علیپور توسط بازپرس دادسرای سقز مورد بازجویی قرار گرفته است. وکیل وی نیز عنوان کرده که تنها پس از انتقال ایشان به دادسرای سقز می‌تواند موکل خود را ملاقات کند”.

۲۱ شهریورماه امسال نیز عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به بازداشت این شهروندان و پخش اعترافات آن‌ها علیه خود در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت “در روز ۱۲ مرداد، هوشمند علیپور و محمد استادقادر در نزدیکی شهر سقز در استان کردستان توسط نیروهای امنیتی به ظن مشارکت در حمله نظامی به یک پایگاه امنیتی در آن شهر بازداشت شدند. محمد استادقادر در جریان بازداشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد اما از مراقبت‌های پزشکی محروم مانده است. هر دو مرد به محلی نامعلوم انتقال داده شده و از دسترسی به خانواده و وکیل محروم شدند. با توجه به ماهیت ادعای وزارت اطلاعات و اعترافات تلویزیونی پخش شده، این اتهامات ممکن است مجازات اعدام را به همراه داشته باشد”.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.