نماینده دادستانی؛ چاره کار خودکشی است؛ چهل و نهمین روز اعتصاب غذای حمزه درویش

چهارشنبه, 23ام آبان, 1397
اندازه قلم متن


خبرگزاری هرانا – حمزه درویش، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور و عدم دسترسی به وکیل در چهل و نهمین روز اعتضاب غذا دچار کاهش وزن و فشار خون و همچنین درد در ناحیه شکم و قفسه سینه شده است. گفته می‌شود نماینده دادستانی به این زندانی گفته است وزارت اطلاعات مانع از قبول اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور شده است و تنها راه جز همکاری با وزارت اطلاعات “خودکشی” است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور در چهل و نهمین روز اعتصاب غذای خود بسر می‌برد.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای درویش در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “حمزه درویش در چهل و نهمین روز اعتصاب غذا به شدت ضعیف و دچار کاهش وزن ۱۳ کیلوگرمی شده است. علاوه بر این از ناحیه شکم و قفسه سینه نیز دچار درد شدید شده به طوری که قدرت تکلم را نیز از او گرفته است. درخواست وی حق داشتن وکیل و قبول اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور است ولی تا کنون اقدامی بابت خواسته وی صورت نگرفته است”.
وی همچنین افزود: “معاون دادستان «رستمی» در پاسخ به سوال حمزه درویش در رابطه با دلیل رد اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور به وی گفته که وزارت اطلاعات مانع از قبول اعاده دادرسی او می‌شود و حتی اگر بیگناه باشی بدون تائیدیه وزارت اطلاعات هیچ اعاده دادرسی پذیرقته نیست و تنها راه راضی کردن وزارت اطلاعات جز همکاری با آنها «خودکشی» است.”
حمزه درویش زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج از تاریخ ۳ مهرماه در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور و عدم دسترسی به وکیل انتخابی دست به اعتصاب غذا زده است.

وی پس از اعتصاب به مدت ۳ روز در سلول انفرادی نگهداری شده و پس از آن مجددا به بند بازگردانده شده است.

این اعتصاب در حالی در جریان است که خانواده این زندانی به دلیل دوری مسافت و هزینه‌های ناشی از رفت و آمد به ندرت موفق به ملاقات با وی می‌شوند و همچنین مسئولین زندان بیشتر اوقات اجازه تماس با خارج از زندان را نیز به وی نمی‌دهند.
این زندانی پیشتر نیز به اعتصاب غذا مبادرت کرده بود و از جمله به دلیل آسیب‌های وارده ناشی از اعتصاب غذای طولانی با پابند و دستند به پزشکی قانونی اعزام شده بود.

در زمان اعتصاب پیشین به دستور غلامرضا ضیایی مدیر زندان، آقای اسماعیلی معاون پشتیبانی و آقای ذولفعلی مسئول حفاظت فیزیکی زندان به شدت و تا حدی که تمام بدنش سیاه و کبود شده بود مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از آن بدون رسیدگی پزشکی و در حالت اعتصاب به مدت سه هفته در بند قرنطینه زندان نگهداری شده بود.

حمزه درویش، زندانی ۲۴ ساله اهل تالش مدعی است در سال ۹۳ نیروهای داعش با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است و حتی این شانس را داشته که با قید ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود. وی مدتی پیش به صورت غیرمنتظره بازداشت شد. او در دادگاهی پرابهام به ۱۸ سال حبس محکوم شد که میزان ۱۵ سال آن را باید تحمل کند.

آقای درویش در مردادماه ۹۶ نامه‌ای خطاب به افکار عمومی نوشت و در آن به شرح سرگذشت خود پرداخت و از نهادهای مدافع حقوق بشر، طلب استمداد کرد.

او در نامه خود تاکید می‌کند اعتراض او به حکم دادگاه بدوی اساسا در نظر گرفته نشده و اکنون از محکومیت ۱۸ سال حبس تعزیری با احتساب ماده ۱۳۴ مدت ۱۵ سال را لازم است تحمل کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.