گزارشی از افزایش فشار بر شهروندان بهایی ایران از ابتدای سال جاری تاکنون

سه شنبه, 29ام آبان, 1397
اندازه قلم متن


خبرگزاری هرانا – شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور از ابتدای سال جاری تاکنون با موج جدیدی از فشار و نقض آشکار حقوق بشر روبه‌رو بوده‌اند. محروم شدن دست کم ۵۸ تن از دانشجویان بهایی طی کنکور سراسری سال جاری از ادامه تحصیل، اخراج حداقل ۱۱ دانشجوی بهایی در مقاطع مختلف از دانشگاه‌ها، ممانعت از فعالیت اقتصادی و اخراج دستکم ۶ تن از شهروندان بهایی از محل کار شخصی یا شرکت‌های خصوصی، احضار و بازداشت ۷۲ تن از شهروندان بهایی توسط نیروهای امنیتی، محکومیت ۲۴ شهروند بهایی به تحمل ۴۶ سال حبس و ۹ سال تبعید، ارائه گسترده محصولات اصطلاحاً فرهنگی و رسانه‌ای در راستای بهایی‌ستیزی، پلمب شدن و تداوم پلمب محل کسب بسیاری از شهروندان بهایی، تخریب قبور و ممانعت از دفن شهروندان بهایی در آرامستان‌های بهاییان در شهرهای مختلف تنها قسمتی از افزایش فشار بر شهروندان این جامعه از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جامعه بهاییان ایران طی مدت زمان سپری شده از سال ۹۷ همچون گذشته شاهد افزایش فشار از سوی نهادهای امنیتی-قضایی بر پیروان این آیین بوده است.

بازداشت تعداد بسیاری از شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور صرفا به دلیل بهایی بودن، محکومیت تعدادی از این شهروندان به حبس و تبعید، اخراج دانشجویان بهایی که استثنائا امکان حضور در دانشگاه را پیدا کرده بودند در مقاطع مختلف تحصیلی، محروم شدن بسیاری از دانشجویان بهایی شرکت کننده در کنکور سراسری سال ۹۷ از ادامه تحصیل، پلمب و تداوم پلمب محل کسب بسیاری از شهروندان بهایی، ممانعت از فعالیت اقتصادی و اخراج تعدادی از شهروندان بهایی از شرکت‌های خصوصی و ارائه گسترده محصولات اصطلاحا فرهنگی و رسانه‌ای در راستای بهایی ستیزی تنها نمونه‌هایی از افزایش فشار بر شهروندان بهایی از ابتدای سال جاری بوده است.

هرانا در گزارش پیش رو در نگاهی کلی به بررسی نمونه های نقض حقوق شهروندان بهایی طی ماه‌های سپری شده از سال ۹۷ می‌پردازد. این خبرگزاری طی سال جاری نیز همچون سالیان گذشته با انتشار گزارش‌های موردی به صورت اختصاصی به تشریح آنها پرداخته بود.

بازداشت شهروندان بهایی صرفا به دلیل بهایی بودن

از ابتدای سال جاری تاکنون دستکم ۶۳ تن از شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور پس از تفتیش و ضبط لوازم شخصی توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. علاوه بر این دستکم ۹ شهروند بهایی نیز در ارتباط با احکام صادر شده قبلی و جهت تحمل حبس بازداشت و راهی زندان شده‌اند. لازم به ذکر است ۴۲ تن از بازداشت‌شدگان مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده‌اند.

جامعه جهانی بهایی در تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۷ طی بیانیه‌ای که نسخه ای از آن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است، نسبت به موج جدید دستگیری‌های اخیر و یورش به منازل بهاییان در شهرهای مختلف ایران ابراز نگرانی کرده بود.

در بسیاری از موارد، این بازداشت‌ها با یورش مأموران به منازل بهاییان و ضبط کتب و نوشته‌های مذهبی آنان همراه بوده است.

اسامی شهروندان بهایی بازداشت شده و وضعیت کنونی آنها از ابتدای سال ۹۷ تاکنون به ترتیب زمان بازداشت در ادامه می‌آید:

۱- فرج الله بنگاله از شیراز (با قرار وثیقه آزاد)

۲- کاویز نوزدهی از مشهد (با قرار وثیقه آزاد)

۳- خداداد میری از کرمانشاه (با قرار وثیقه آزاد)

۴- ندا ثابتی از آبادان (با قرار وثیقه آزاد)

۵- نوشین افشار از آبادان (با قرار وثیقه آزاد)

۶- فروغ فرزانه از آبادان (با قرار وثیقه آزاد)

۷- مهرداد حیرانی از تهران (با قرار وثیقه آزاد)

۸- شهنام جذبانی از مینودشت (محبوس جهت اجرای حکم)

۹- سهیل کشاورز از قزوین (محبوس جهت اجرای حکم ۶ ماه حبس)

۱۰- فتانه نبیل زاده از مشهد (محبوس جهت اجرای حکم یک سال حبس)

۱۱- مهران بندی امیرآبادی از یزد (محبوس جهت تحمل ۱ سال و نیم حبس)

۱۲- مهران اسلامی امیرآبادی از یزد (محبوس جهت تحمل ۱ سال و نیم حبس)

۱۳- درنا اسماعیلی از شیراز (آزاد)

۱۴- نگار میثاقیان از شیراز (آزاد)

۱۵- هومن اسماعیلی از شیراز (آزاد)

۱۶- پژمان شهریاری از شیراز (با قرار وثیقه آزاد)

۱۷- کوروش روحانی از شیراز (با قرار وثیقه آزاد)

۱۸- محبوب حبیبی از شیراز (با قرار وثیقه آزاد)

۱۹- نوید بازماندگان از شیراز (با قرار وثیقه آزاد)

۲۰- بهاره قادری از شیراز (با قرار وثیقه آزاد)

۲۱- الهه سمیع‌زاده از شیراز (با قرار وثیقه آزاد)

۲۲- احسان محبوب راه‌وفا از شیراز (با قرار وثیقه آزاد)

۲۳- نورا پورمرادیان از شیراز (با قرار وثیقه آزاد)

۲۴- سودابه حقیقت از شیراز (با قرار وثیقه آزاد)

۲۵- مریم غفارمنش از کرج (در بازداشت)

۲۶- جمیله پاکرو از کرج (با قرار وثیقه آزاد)

۲۷- کیانوش سلمانزاده از کرج (با قرار وثیقه آزاد)

۲۸- پیمان معنوی از کرج (با قرار وثیقه آزاد)

۲۹- افشین بلبلان از بهارستان اصفهان (در بازداشت)

۳۰- انوش راینه از بهارستان اصفهان (در بازداشت)

۳۱- میلاد داوردان از بهارستان اصفهان (در بازداشت)

۳۲- فرهنگ صهبا از بهارستان اصفهان (در بازداشت)

۳۳- بهاره ذینی (سبحانیان) از بهارستان اصفهان (در بازداشت)

۳۴- سپیده روحانی از بهارستان اصفهان (در بازداشت)

۳۵- فوژان رشیدی از بهارستان اصفهان (در بازداشت)

۳۶- سهام آرمین از بهارستان اصفهان (در بازداشت)

۳۷- پیام شبانی از کرج (با قرار وثیقه آزاد)

۳۸- هومن خوشنام از کرج (با قرار وثیقه آزاد)

۳۹- سعید پورمرادیان از شیراز (آزاد)

۴۰- همسر سعید پورمرادیان از شیراز (آزاد)

۴۱- نیلوفر حکیمی از شیراز (با قرار وثیقه آزاد)

۴۲- فرزاد دل‌آرام از شیراز (در بازداشت – محکوم به یک سال حبس)

۴۳- روحیه نریمان از شیراز (در بازداشت – محکوم به دو سال و شش ماه حبس)

۴۴- پروان معنوی از کرج (در بازداشت)

۴۵- الهام سلمانزاده از کرج (در بازداشت)

۴۶-ذبیح الله رئوفی از سنندج (محبوس جهت تحمل یک سال حبس)

۴۷- می خلوصی از مشهد (محبوس جهت تحمل یک سال حبس)

۴۸- ساقی فدایی از مشهد (محبوس جهت تحمل یک سال حبس)

۴۹- دری امری از مشهد (محبوس جهت تحمل یک سال حبس)

۵۰- فرید امینی از اصفهان (در بازداشت)

۵۱- نسرین خواجه از اصفهان (در بازداشت)

۵۲- مژگان خوشحال از اصفهان (در بازداشت)

۵۳- شهریار خداپناه از تبریز (در بازداشت)

۵۴- کامبیز میثاقی از تبریز (در بازداشت)

۵۵- فرزاد بهادری از تبریز (در بازداشت)

۵۶- مونیکا علیزاده از تبریز (در بازداشت)

۵۷- خیرالله بخشی از تبریز (در بازداشت)

گفتنی است ۳۰ تن از این شهروندان تا لحظه تنظیم این گزارش کماکان در بازداشت بوده و یا در حال تحمل دوران محکومیت خود هستند و باقی افراد غالبا با تودیع وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده‌اند. همچنین لازم به یادآوری است اسامی مذکور صرفا مربوط به بازداشت‌های سال ۹۷ تاکنون بوده و شامل تعداد زیادی از شهروند بهایی بازداشت شده و محبوس که از سال‌های گذشته در زندان‌های کشور در حال تحمل حبس هستند نیست.

علاوه بر این تعداد در تاریخ ۲۴ آبان‌ماه ۱۵ شهروند بهایی دیگر به همراه فرید امینی، نسرین خواجه و مژگان خوشحال در اصفهان بازداشت شده و در ساعات پایانی همان روز آزاد شدند که اسامی این افراد پس از احراز توسط هرانا منتشر خواهد شد.

صدور احکام حبس و تبعید علیه شهروندان بهایی به بهانه‌های مختلف

فشار قضایی بر روی شهروندان بهایی به بازداشت‌های چند روزه و چند ماهه ختم نمی‌شود. در اکثر موارد بازداشت‌شدگان به بهانه‌های واهی و صرفا به دلیل بهایی بودن آنها و به منظور ایجاد محدودیت در ارتباط با فعالیت‌های مدنی، برگزاری مراسم‌های مذهبی و ارتباط آنها با غیر بهاییان به حبس‌ و تبعید محکوم می‌شوند.

از ابتدای سال ۹۷ تاکنون نهادهای قضایی دستکم ۲۴ شهروند بهایی را به تحمل ۴۶ سال حبس و ۹ سال تبعید محکوم کرده‌اند.

در تاریخ ۴ اردیبهشت ۹۷ نعمت‌الله بنگاله و دخترش نازنین بنگاله، شهروندان بهایی ساکن شیراز که در شهریورماه ۱۳۹۵ بازداشت و مدتی بعد با تودیع وثیقه آزاد شده بودند، در شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر هر کدام به تحمل ۵ سال حبس محکوم شدند.

در تاریخ ۳ مردادماه ۹۷ نیز ذبیح‌الله رئوفی، شهروند بهایی ۶۹ ساله اهل سنندج توسط شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به تحمل یک سال حبس تعزیری و یک سال تبعید به شهرستان میناب در استان هرمزگان محکوم شد. وی در تاریخ ۹ آبان‌ماه ۹۷ جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان سنندج شد.

هفت شهروند بهایی ساکن یزد در تاریخ ۴ مردادماه ۹۷ به حبس محکوم شدند. مهران بندی امیرآبادی به ۱ سال و نیم حبس و تبعید به دیواندره، مهران اسلامی امیرآبادی به تحمل ۱ سال و نیم حبس و تبعید به سراوان، سرور فروغی مهدی آبادی، فرزاد روحانی منشادی، رامین حصوری شرف آبادی، محمدعلی تدریسی و احمد جعفری نعیمی نیز هر کدام به سه سال حبس تعلیقی محکوم شدند. مهران بندی امیرآبادی و مهران اسلامی امیرآبادی در تاریخ ۱۸ مردادماه سال جاری جهت تحمل حبس راهی زندان یزد شدند.

در تاریخ ۸ مردادماه نیز یک زوج بهایی ساکن شیراز به نام‌های روحیه نریمان و فرزاد دل‌آرام به ترتیب به ۲ سال و نیم و ۱ سال حبس محکوم شدند. این زوج بهایی مجددا در تاریخ ۱۶ مهرماه سال جاری بازداشت شدند و از مرتبط بودن بازداشت آنها با احکام صادره قبلی اطلاعی در دست نیست.

همچنین در تاریخ ۵ شهریورماه جلسه دادگاه تجدیدنظر چهار شهروند بهایی اهل مشهد به نام‌های “دری امری”، “می خلوصی”، “ساقی فدایی” و “شایان تفضلی” برگزار و احکام صادره در دادگاه بدوی را عینا تائید شد. این چهار شهروند بهایی در اسفندماه سال گذشته توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد هرکدام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. اتهام این شهروندان «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است. می خلوصی و دخترش ساقی فدایی در تاریخ ۹ آبان ۹۷ و دری امری در تاریخ ۲۳ آبان‎ماه ۹۷ جهت تحمل محکومیت ۱ ساله خود راهی زندان مشهد شدند.

پنج شهروند بهایی اهل شیراز به نام‌های “فرهاد سرافراز”، “شهرام منصور”، “وحید دانا”، “سعید عابدی”و “ادیب حق‌پژوه” نیز در تاریخ ۲۰ شهریور ۹۷ توسط شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز به صورت غیابی و بدون اطلاع وکیل و متهمان به یک سال حبس تعزیری و یک سال تبعید محکوم شدند.

همچنین در آبان‌ماه سال جاری در شهر یزد نیز سه شهروند بهایی توسط دادگاهی به حبس محکوم شدند. “ناصر باقری” به ۹ ماه حبس تعزیری، “فائز باقری” به ۳ سال حبس تعزیری و “روحا ایمانی” به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. گفتنی است ناصر و فائز باقری پدر و پسر هستند.

محرومیت از تحصیل در کنکور سراسری سال ۹۷

همچون سال‌های گذشته تعداد بسیاری از شهروندان بهایی که در کنکور سراسری سال ۹۷ شرکت کرده بودند، در سایت سازمان سنجش با پیغام نقص در پرونده روبرو و به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شدند.

گزینه نقص در پرونده یک ترفند متداول است که عمدتا از سال ۱۳۸۵ در این موارد برای محروم کردن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل به کار گرفته شده است.

هرانا در شهریورماه سال جاری طی چند گزارش از روبرو شدن مجموعا ۵۸ شهروند بهایی با پیغام نقص پرونده در سایت سازمان سنجش پس از اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۹۷ خبر داده بود.
لازم به ذکر است تعداد چشم‌گیری از این افراد دارای رتبه‌های بالا در کنکور سراسری سال جاری هستند و تعدادی نیز برای چندمین سال پیاپی در این آزمون شرکت کرده و کماکان با محرومیت از تحصیل مواجه هستند.

اسامی داوطلبان بهایی محروم از تحصیل توسط هرانا به این شرح احراز شده است؛ ۱. فرهود باشی ۲. صهبا ایمانی ۳. آرمان گلزار ۴. نریمان موفقی ایولی ۵. فاران طلائی خلج‌آبادی ۶. سینا طالعی جوشقانی ۷. مهسا ستوده ۸. نیما امینی ۹. حنان هاشمی دهج ۱۰. هستی ملکی ۱۱. آریا احسانی ۱۲. تینا حمیدی فرد ۱۳. رژان خونیکی ۱۴. فروزان نوردل ۱۵. پارسا شیخ‌زواره ۱۶. هدی هدایتی ۱۷. آرین بقایی امرئی ۱۸. وفا نوبخت ۱۹. ادیب رحمانی ۲۰. پرویز رحمانی ۲۱. کیانا رستاک، ۲۲. نگار ایقانی، ۲۳. هومن زارعی کدوی ۲۴. آرشام هاشمی ۲۵. نبیل باشی اردستانی ۲۶. تارا بهامین ۲۷. بیتا چرخ زرین ۲۸. نونا قدیری ۲۹. سایه آقایی ۳۰. پگاه سیروسیان ۳۱. صدف میثاقی سیسان ۳۲. پرهام مختاری ۳۳. بصیر زینلی باغینی ۳۴. یحیی موسوی تنگ‌ریزی ۳۵. آنیتا رستگار ۳۶. شمیم ایدلخانی ۳۷. فرنیا ایلیازاده، ۳۸. پارمیدا حسینپولی ممقانی ۳۹. سروین (شروین) آذر شب، ۴۰. پرند میثاقی ۴۱. شهرزاد تیرگر ۴۲. ملینا قوامی نیک ۴۳. ترنم معتمدی بروجنی ۴۴. فاران عباسپولی ممقانی ۴۵. سهند قائمی ۴۶. وحید صادقی سیسان ۴۷. شقایق قاسمی ۴۸. “واحد خلوصی (از زندان رجایی شهر کرج) ۴۹. سحر محب‌پور ۵۰. سیدکوشا هاشمی ۵۱. صبا فضلی ۵۲. فهیم آگاهی نجف‌آبادی ۵۳. آوا کارگر ۵۴. نوا کارگر ۵۵. سما محبی کردسفلی ۵۶. الحان صفاجو ۵۷. پوریا امامی ۵۸. هلیا خادمی دلجو.

حنان حر، شهروند بهایی که پس از شرکت در آزمون سراسری سال ۹۵ و علیرغم قبولی و پذیرش در دانشگاه نوشیروانی بابل، به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم مانده بود برای استیفای حقوق انسانی و شهروندی خود شکایت به دیوان عدالت اداری برد و نهایتا در خردادماه ۹۷ دیوان عدالت اداری پس از پایان فرآیند بررسی با صدور حکمی شکایت او را وارد ندانست چرا که به گفته این نهاد قضایی طبق مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران “بهاییان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی از حق تحصیل عالیه در ایران نیز محروم هستند”.

هر ساله گزارش‌های زیادی از محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع حتی افرادی را که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند نیز در بر می‌گیرد که در ادامه این گزارش به آن نیز خواهیم پرداخت.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی و به خصوص محروم کردن دانشجویان بهایی از حق تحصیل اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

اخراج دانشجویان بهایی در مقاطع مختلف تحصیلی از دانشگاه‌ها

با وجود محرومیت شهروندان بهایی از تحصیل در دانشگاه‌ها، برخی از این شهروندان گاها موفق به ورود به دانشگاه شده و پس از مدتی و معمولا پس از شناسایی شدن، به بهانه‌های مختلف توسط مسئولین از ادامه تحصیل محروم می‌شوند.

از ابتدای سال جاری تاکنون دستکم یازده دانشجوی بهایی که هویت آنها توسط هرانا احراز شده است به نام‌های ۱- آرش رضویان (دانشجوی دانشگاه گیلان)، ۲- کیانا ثنائی ( دانشجوی دانشگاه گرگان) ۳- شکیب تیموری (دانشجوی مقطع کارشناسی مکانیک دانشگاه گرگان) ۴- سوگل ذبیحی سیسان (دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه رسام کرج) ۵- هومن ایمانی (دانشجوی کاردانی رشته گرافیک دانشگاه آزاد کرمان) ۶- رومینا عسگری (دانشجوی ترم ۴ مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی) ۷- شقایق ذبیحی امریی (دانشجوی مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه غیرانتفاعی رسام کرج) ۸- نیکان شیدان شیدی (دانشجوی ترم سه مقطع کاردانی رشته قالب‌سازی دانشکده فنی انقلاب تهران) ۹- آناهیتا حر (دانشجوی مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه غیرانتفاعی رسام کرج) ۱۰- میثاق اغصانی (دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه پیام‌نور ارومیه) ۱۱- شقایق شوقی (شهروند بهایی و دانشجوی مقطع کارشناسی رشته شیمی کاربری دانشگاه صنعتی اصفهان) از دانشگاه اخراج شده و یا با ممانعت مسئولین از دریافت مدرک تحصیلی و در پی آن محرومیت از ادامه تحصیل روبرو شده‌اند.

تداوم و افزایش پلمب محل کسب بسیاری از شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور و اخراج این شهروندان از محل کار
محل کسب بسیاری از شهروندان بهایی که از مدت‌ها قبل توسط اداره اماکن و به دستور نهادهای امنیتی پلمب شده بود طی سال جاری نه تنها فک پلمب نشده است بلکه با افزایش فشار اقتصادی بروی شهروندان بهایی بر تعداد آن نیز افزوده شده است.
شاهین دهقان، شهروند بهایی ساکن ماکو که مدت ۱۷ سال به شغل زنبورداری اشتغال دارد، در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه پس از احضار و مراجعه به اداره اطلاعات ماکو، در خصوص ادامه فعالیت اقتصادی مورد تهدید قرار گرفته و به وی گفته شده بود که ده روز فرصت دارد تا کندوهایش را بفروشد، در غیر این صورت کندوها مصادره شده و خود نیز به زندان فرستاده خواهد شد. وی به اجبار و با ممانعت مسئولین فعالیت اقتصادی خود را به حالت تعلیق درآورده است.

در جریان پلمب محل کسب شهروندان بهایی محل کسب “پیام ولی” بیش از ده سال است که توسط ارگان‌های دولتی پلمب شده است. پیگیری‌های آقای ولی در دادگاه‌های تجدیدنظر، دیوان عالی، دیوان عدالت اداری و سایر ارگان‌های دولتی طی ۱۰ سال گذشته به نتیجه نرسیده و محل کسب این شهروند نظرآبادی کماکان در پلمب به سر می‌برد. در آخرین مرحله درخواست آقای ولی جهت اِعمال ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری توسط ریاست کل دیوان عدالت اداری رد شد و با توجه به ارسال رونوشت این نامه به کمیسیون حقوق بشر اسلامی، مجددا جهت بررسی از حوزه بایگانی راکد به حوزه ریاست این دیوان ارسال شده است. در آخرین مرحله در تاریخ ۱۰ تیرماه درخواست کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در راستای اعمال منشور حقوق شهروندی ریاست جمهوری در مورد پرونده آقای ولی جهت اِعمال ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری توسط این دیوان رد شد.

محل کسب یک شهروند بهایی دیگر نیز به نام “جواد ذبیحیان” (صنف عینک سازی) از تاریخ ششم مردادماه توسط مامورین اداره اماکن کاشان پلمب شده و دلیل پلمب امتناع این اداره از صدور پروانه کسب به دلیل بهایی بودن است.

همچنین در تاریخ ۲۶ مردادماه سال جاری دادخواهی ۲۲ تن از شهروندان بهایی در ارومیه که بیش از یک سال از پلمب محل کسبشان می‌گذشت، در دیوان عالی اداری بررسی شده و قرار رد دعوا برای دادخواهی آنان صادر شد. پلمب محل کسب این شهروندان صرفا به دلیل بستن کوتاه مدت محل کسب خود در یکی از مناسبت های مذهبی آیین بهایی طی ماه‌های تیر و مرداد سال ۹۶ صورت گرفته بود.

محل کسب دو شهروند بهایی در آبادان به نام‌های آرام آزادی و آرمان آزادی نیز از تاریخ ۱۴ آبان‌ماه به دستور مقامات قضایی پلمب شده است. گفته می‌شود این اقدام همزمان است با فرا رسیدن اعیاد مهم بهاییان که در آن زمان بر اساس باورهای دینی خود محل های کسب خود را تعطیل می کنند. محل کسب این دو شهروند بهایی پیش تر نیز در سال جاری برای ۱۵ روز به دلیل مشابهی پلمب شده بود.

همچنین محل کسب ۵ تن از شهروندان بهایی شهر اهواز به نام‌های “ورقا درخشان”، “سهراب درخشان”، “بهروز زهدی”، “جهانبخش افشارزاده”(هر چهار نفر صنف تزئینات داخلی ساختمان) و “فیض‌الله قنواتیان”(صنف تعمیرکار تلویزیون) در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه در پی تعطیلی دو روزه که به جهت اعیاد بهاییان بوده است به دستور نهادهای قضایی پلمب شده است.

در تاریخ ۲۴ آبان‌ماه ۹۷ نیز محل کسب ۶ تن از شهروندان بهایی ساکن خرمشهر به نام‌های “بهروز حبیبی”، “حسینعلی حبیبی”، “بهنام حبیبی”، “بهادر احمدی” (هر چهار نفر دارای واحد صنفی عینک سازی)، “کامبیز آزادی” (واحد صنفی فروشگاه چرخ خیاطی) و “کوروش جابری” (واحد صنفی تنظیم موتور) نیز که محل کسب خود را در یک مناسبت مذهبی تعطیل کرده بودند به دستور مقامات قضایی پلمب شده است.

هرانا پیشتر در گزارشات مختلفی از پلمب محل کسب شهروندان بهایی در شهرهای مختلف ایران در مقاطع زمانی مختلف خبر داده است.
شهروندان بهایی بر اساس باور دینی خود اماکن کسب خود را صرفا ۹ روز در ایام مشخصی از سال و به هدف اجرای مناسک مذهبی تعطیل می‌کنند. اما دستگاه‌های انتظامی و امنیتی علیرغم حقوق مشخص قانونی و شهروندی افراد در عمل به باورهای دینی خود و نحوه مدیریت اماکن تجاری خود، به پلمب اماکن کسب آنان اقدام می‌کنند.

اقدام به پلمب مراکز صنفی شهروندان بهایی در حالی انجام می‌شود که بر اساس بند ب ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبان واحد صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال واحد صنفی خود را بدون اطلاع اتحادیه تعطیل نمایند.

ایجاد فشار در ارتباط با فعالیت اقتصادی شهروندان بهایی در سال جاری محدود به پلمب محل کسب نبوده است. طی این مدت دستکم ۴ شهروند بهایی با دستور مقامات امنیتی و اعمال فشار بر مدیران عامل شرکت‌های خصوصی از کار اخراج شده‌اند.

در تاریخ ۹ مردادماه ۹۷ سه شهروند بهایی به نام‌های صهبا حق‌بین، سمیرا به‌آئین و پیام گشتاسبی با دستور مقامات امنیتی و اعمال فشار بر مدیران عامل شرکتها از کار اخراج شدند.

در تاریخ ۱۰ مهرماه نیز سحر روحانی شهروند بهایی ساکن یزد از محل کار خود اخراج شد. وی پیش‌تر در سال ۸۸ از دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل نیز محروم شده بود.

ممانعت از دفن بهاییان در شهرهای محل سکونت، تخریب قبور و پلمب آرامستان‌های بهایی (گلستان جاوید)
شهروندان بهایی طی سالیان گذشته بارها شاهد تخریب قبور و پلمب محل دفن اموات خود (گلستان جاوید) بوده‌اند.

آرامستان بهاییان (گلستان جاوید) در شهر کرمان از روز ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ به دستور مقامات قضایی کرمان پلمپ شده و از دفن مردگان بهایی در آن جلوگیری می‌شود.

در تاریخ ۱۶ مرداد ۹۷ نیروهای امنیتی شهر کرمان از دفن یک شهروند بهایی اهل کرمان به نام عباس خلوصی جلوگیری کرده و پس از چهار روز خانواده وی را مجبور کردند که متوفی را در شهر رفسنجان دفن کنند.

در تاریخ ۴ شهریورماه نیز از دفن یک شهروند بهایی دیگر در کرمان به نام “حسین شجاعی” جلوگیری شد و خانواده وی نیز به دستور نیروهای امنیتی مجبور شدند فرد متوفی را در شهر رفسنجان دفن کنند.

لازم به ذکر است طبق اصول بهاییان فاصله محل فوت تا محل دفن فرد متوفی نباید بیش از یک ساعت باشد و فاصله کرمان تا رفسنجان بیش از این میزان است.

پیکر یک شهروند بهایی اهل گیلاوند از توابع شهرستان دماوند به نام “شمسی اقدسی اعظمیان” چند روز پس از آنکه در تاریخ ۲ آبان‌ماه ۹۷ در آرامستان بهاییان گیلاوند (گلستان جاوید) به خاک سپرده شد توسط افراد ناشناسی نبش قبر شده و در بیابان‌های جابان از توابع همان شهرستان رها شد، هیچ فرد یا نهادی مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته است هر چند پیشتر از سوی نیروهای امنیتی به بهاییان گیلاوند گفته شده بود حق دفن اموات خود را در این محل ندارند و باید دفن اموات خود را صرفا در تهران انجام دهند.

پس از کشف جسد این شهروند بهایی، مامورین اداره اطلاعات به فرزندش گفتند که باید پیکر مادر را به تهران منتقل کرده و در آنجا دفن کند. در پی مخالفت فرزند خانم اعظمیان، نیروهای اداره اطلاعات خودشان بدون موافقت خانواده متوفی وی را به تهران منتقل کردند.

غرفه محصولات فرهنگی در ضدیت با آئین بهایی در نمایشگاه‌های کتاب
در اردیبهشت ماه سال ۹۷ و در جریان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حضور کتاب‌هایی که به مساله آئین بهایی می‌پردازند با عناوینی چون “فرقه ضاله بهاییت” افزایش چشمگیری داشت. در این راستا مرکز اسناد انقلاب اسلامی بسته کتابی “با هدف شناخت ابعاد مختلف فرقه بهاییت” در این نمایشگاه ارائه کرده و مرکز بهایی پژوهی نیز با دو غرفه در این نمایشگاه تقریبا تمام کتب خود را به همین مورد اختصاص داده بود.

همچنین در شهریورماه سال جاری نیز در نمایشگاه کتاب ارومیه غرفه‌ای به نام “نشر گومی” راه‌اندازی شده که در آن به صورت اختصاصی به فروش کتاب‌هایی با هدف نفرت پراکنی علیه آئین بهایی و پیروان آن پرداخته می‌شود.

کتاب‌هایی که آئین بهایی را نشانه گرفته‌اند در این نمایشگاه‌ها بیش از سال‌های قبل به چشم می‌خورند، ناشران این کتاب‌ها عمدتا از بودجه‌های دولتی یا نهادهای مذهبی ارتزاق می‌کنند.

این در حالی است که ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌گوید: “هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب و آزادی علنی کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده‌بانی آن در محیط عمومی یا خصوصی است و هیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری را به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد.

رفتار سلیقه‌ای و تبعیض‌آمیز مسئولین و دستگاه‌های متولی در مواجهه با شهروندان بهایی
در تاریخ ۱۹ خردادماه سید محمدمهدی موسوی نژاد شهردار سرخ رود با صدور نامه‌ای خطاب به مشاورین املاک این شهر گفته است که از انجام هر گونه خرید و فروش زمین با بهاییان خودداری کنند. این حکم که حتی برخلاف قوانین فعلی کشور است نمونه ای از رفتار سلیقه‌ای و تبعیض‌آمیز مسئولین و دستگاه‌های متولی در مواجهه با شهروندان بهایی است.

در متن این نامه عینا آمده است: “احتراما عطف به نامه ۳۷ مورخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ بخشداری محترم سرخ‌رود و در راستای تصویر نامه شماره ۲۱۶ مورخه ۹ خرداد ۱۳۹۷ فرمانداری محترم شهرستان محمودآباد در خصوص ممنوعیت هرگونه خرید و فروش زمین به فرقه ضاله بهاییت ارسال می‌گردد. شایسته است اقدام لازم صورت پذیرد.

پس از بازداشت‌های گسترده بهاییان در ماه‌های اخیر در شیراز مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز در تاریخ ۵ مهرماه ۹۷ به دلیل حمایت از بهاییان بازداشت شد. آقای حاجتی پیش از بازداشت با انتشار یادداشتی از ۲ تن از شهروندان بهایی که هفته گذشته در شیراز دستگیر شدند، حمایت کرده بود. این عضو شورای شهر در تاریخ ۱۵ مهرماه ۹۷ با قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده است.

وی متولد سال ۱۳۵۸ نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک و عضو کمیسیون حقوق شهروندی دوره پنجم شورای شهر شیراز است.

مهدی مقدری عضو شورای شهر اصفهان نیز به دلیل حمایت از مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز به اتهام تبلیغ علیه نظام به پلیس امنیت احضار شد. وی باید در بازپرسی شعبه یازده دادگاه انقلاب اصفهان حضور پیدا کند.

مهدی مقدری طی یادداشتی گفته بود: «چرا این نکته بدیهی را برخی در نمی‌یابند یا نمی‌خواهند دریابند که: حق داشتن لزوما به معنای برحق بودن نیست. هر انسانی حتی اگر ما اندیشه یا عقیده او را نپسندیم و درست ندانیم، حقوقی دارد که از مهمترین این حقوق، حق دادرسی عادلانه است. آزادگی در این است که فرد از حقوق افرادی دفاع کند که با آنها مخالف است. مهدی حاجتی را آزاد کنید».

مهدی مقدری پیش از احضار توسط پلیس امنیت، با شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان به دادگاه احضار شده بود.

او در یادداشت خود نوشته بود: «جریانی مشکوک کمر به حذف کنشگران امیدوار بسته‌اند؛ غافل از اینکه نابودی امید آغاز فروپاشی است! شاید هم مأموریت عده‌ای همین است! تاریخ همه چیز را روشن خواهد کرد.»

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت ایران اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.
شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

گفتنی است بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران تنها ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد، به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهاییان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.