در جریان سفر حسن روحانی به خوی دو فعال ترک بازداشت شدند

سه شنبه, 29ام آبان, 1397
اندازه قلم متن


خبرگزاری هرانا – صبح امروز دوشنبه، در جریان سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به شهرستان خوی دو فعال ترک (آذربایجانی) به نام‌های “جواد احمدی یئکانلی” و “وحید نجفی” توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و سپس در ساعت ۴ بعد از ظهر روز جاری آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷، “جواد احمدی یئکانلی” و “وحید نجفی” فعالان ترک (آذربایجانی) ساکن شهرستان خوی توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

یک منبع مطلع با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: این افراد پس از ٨ ساعت بازجویی و ضبط گوشی‌هایشان رأس ساعت ۴ بعد از ظهر آزاد شدند”.
این منبع مطلع افزود: “در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی، فراخوان‌های اعتراضی گسترده‌ای برای حضور آقای روحانی و هئیت همراهش در خوی و دیگر شهرهای آذربایجان غربی صورت گرفته بود. بازداشت فعالان یاد شده نیز در ارتباط با همین فراخوان‌ها بوده است”.
به گفته این منبع، عملی نشدن وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی (احیای دریاچه ارومیه و ایجاد فرهنگستان ترکی)، انتخاب مسئولین و استانداران غیربومی، ایجاد سخت‌گیری‌ها به صاحبان تولید و اشتغال در آذربایجان، عدم پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، به تعطیلی کشیده شدن بازارهای مرزی و تورم بیش از حد در ایران عمده دلایل این فراخوان‌های اعتراضی بوده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران صبح امروز دوشنبه ۲۸ آبان‌ماه در ورزشگاه دو هزار نفری این شهر به ایراد سخنرانی پرداخت.

لازم به ذکر است، جواد احمدی یئکانلی، در تاریخ ۱۵ تیرماه سال جاری همزمان با مناسبت گردهمایی سالانه قلعه بابک و در ادامه بازداشت‌های گسترده فعالان ترک در استان‌های آذربایجان و اردبیل در خوی بازداشت شده و سپس با تودیع وثیقه ۲۰ میلیون تومانی آزاد شد.

آقای احمدی پیشتر نیز پس از حضور در مراسم دوازدهمین سالگرد اعتراضات خردادماه ۸۵ در گلزار شهدای شهرستان نقده بازداشت شده و در زمان بازداشت نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته و نهایتا با تودیع وثیقه صد میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد. با این حال اداره اطلاعات خوی بارها با تماس با این فعال ترک و خانواده وی نسبت به ادامه فعالیت‌های او هشدار داده‌اند.

وی همچنین در تاریخ ۱۸ آذرماه سال ۹۵ نیز در منزل پدری خود بازداشت شد. ماموران امنیتی در این بازداشت ضمن تفتیش منزل پدری ایشان، کتاب‌ها و کامپیوتر ایشان را نیز ضبط کردند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.