درخواست ترکیه برای معافیت دائمی از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران

چهارشنبه, 30ام آبان, 1397
اندازه قلم متن


مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه ۲۹ آبان پس از دیدار با مایک پومپئو، همتای آمریکایی خود خواستار معافیت دائمی آنکارا از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر خارجه ترکیه که در ساختمان سفارت این کشور در واشینگتن با خبرنگاران صحبت می کرد، گفته است که در خواست ترکیه در این زمینه را با آقای پومپئو مطرح کرده است.

آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد هشت کشور از جمله ترکیه به طور موقت از تحریم‌های نفتی این کشور علیه ایران معاف شده‌اند.

مولود چاووش اوغلو گفته است که معافیت دائمی ترکیه یک ضرورت است چرا که این کشور قادر نیست بیش از این هزینه عدم خرید نفت از ایران را بپردازد.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرده است که کشورش نمی تواند منابع جایگزین برای واردات نفت ایران پیدا کند.

آمریکا در زمان خروج از برجام گفته بود که تا نیمه آبان ماه به مشتریان ایران فرصت می دهد تا خرید نفت جمهوری اسلامی را کاملا متوقف کنند. اما بعدها این موضع تعدیل شد و اخیرا مقامات آمریکا اذعان داشتند که با برخی مشتری‌ها پیرامون معافیت از تحریم‌ها مذاکره می شود.

معافیت از تحریمهای آمریکا برای هشت کشور یاد شده به مدت شش ماه اعطا شده است. آمریکا در دور قبلی تحریمها (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵) نیز هر شش ماه یکبار به مشتریان ایران فرصت می داد تا خرید نفت را «بصورت چشمگیر» (۲۰ درصد) کاهش دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مولود چاووش اوغلو همچنین در کنفرانس خبری خود تصریح کرد که اختلافات بین آمریکا و ترکیه عمیق است .

وزیر خارجه ترکیه گفت که تلاش دولت ترامپ برای به «حاشیه راندن» ایران «غیر عقلانی» و برای ثبات در سراسر خاورمیانه «خطرناک» است.

وی همچنین از رویکرد آمریکا در قبال صلح فلسطینی‌ها و اسرائیل انتقاد کرده است.

در همین زمینه، مایک پومپئو نیز پس از دیدار با مولود چاووش اوغلو گفته است، روابط آمریکا ترکیه به دنبال آزادی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی، رو به بهبود است.

وزیر امور خارجه ضمن استقبال از روند مثبت بهبود روابط بین دو کشور پس از آزادی کشیش برانسون خواستار حل و فصل دیگر مسائل اختلافی بین دو کشور شده است.

مایک پومپئو گفته است که آمریکا همچنان نگران وضعیت کارمندان محلی کنسولگری آمریکا و یک دانشمند ناسا که در بازداشت بسر می برند، است.

سرکان گولگه ۳۷ ساله دارای تابعیت ترکیه و آمریکاست و در سازمان فضایی آمریکا مشغول به کار بود به اتهام عضویت در شبکه فتح‌الله گولن به هفت سال و نیم زندان محکوم شده است.

ترکیه فتح‌الله گولن، روحانی ناراضی مقیم آمریکا، را طراح کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ می‌داند و خواستار استرداد وی به این کشور شده است. گولن اما این اتهامات را رد کرده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.