شایان تفضلی، شهروند بهایی جهت تحمل حبس راهی زندان مشهد شد

دوشنبه, 5ام آذر, 1397
اندازه قلم متن


خبرگزاری هرانا – شایان تفضلی شهروند بهایی ساکن مشهد که پیشتر محکومیت یک سال حبس‌ وی به تائید دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی رسیده بود، دقایقی پیش جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان مشهد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز دوشنبه ۵ آذرماه ۹۷، “شایان تفضلی” شهروند بهایی ساکن مشهد جهت تحمل دوران مکومیت یک ساله خود راهی زندان مشهد شد.

یک هم‌پرونده‌ای دیگر این شهروند بهایی به نام “دری امری” در تاریخ ۲۳ آبان‌ماه ۹۷ و دو هم‌پرونده‌ای دیگر وی به نام‌های “می خلوصی” و دخترش “ساقی فدایی” نیز در تاریخ ۹ آبان‌ماه ۹۷ راهی زندان مشهد شده و هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت یک ساله خود در این زندان هستند.

در اسفندماه سال گذشته “دری امری”، “شایان تفضلی”، “می خلوصی” و “ساقی فدایی” توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی سلطانی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” هرکدام به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شده و دادگاه تجدید نظر این شهروندان که در تاریخ ۴ شهریورماه سال جاری برگزار شده بود حکم صادره را عینا تائید کرده بود.


این شهروندان بهایی در خردادماه سال ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیتی شهر مشهد بازداشت شدند و پس از آنکه با تودیع وثیقه آزاد شدند طی دو جلسه دادگاهی در ۲۶ آذرماه ۹۳ و ۲۷ خردادماه ۹۶ مورد محاکمه قرار گرفتند.

هرانا ۲۸ آبان ماه سال جاری گزارش مفصلی از فشار بر جامعه بهایی و بازداشت شهروندان باورمند به این آیین منتشر کرده بود. بر اساس این گزارش شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور از ابتدای سال جاری تاکنون با موج جدیدی از فشار و نقض آشکار حقوق بشر روبه‌رو بوده‌اند. محروم شدن دست کم ۵۸ تن از دانشجویان بهایی طی کنکور سراسری سال جاری از ادامه تحصیل، اخراج حداقل ۱۱ دانشجوی بهایی در مقاطع مختلف از دانشگاه‌ها، ممانعت از فعالیت اقتصادی و اخراج دستکم ۶ تن از شهروندان بهایی از محل کار شخصی یا شرکت‌های خصوصی، احضار و بازداشت ۷۲ تن از شهروندان بهایی توسط نیروهای امنیتی، محکومیت ۲۴ شهروند بهایی به تحمل ۴۶ سال حبس و ۹ سال تبعید، ارائه گسترده محصولات اصطلاحاً فرهنگی و رسانه‌ای در راستای بهایی‌ستیزی، پلمب شدن و تداوم پلمب محل کسب بسیاری از شهروندان بهایی، تخریب قبور و ممانعت از دفن شهروندان بهایی در آرامستان‌های بهاییان در شهرهای مختلف تنها قسمتی از افزایش فشار بر شهروندان این جامعه از ابتدای سال جاری تا روز انتشار گذارش مذکور بوده است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.