اعتراض و ضرب و شتم زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج؛ حمایت از حمزه درویش در شصت و یکمین روز اعتصاب

دوشنبه, 5ام آذر, 1397
اندازه قلم متن


خبرگزاری هرانا – روز شنبه، جمعی از زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به عدم توجه مسئولان به خواسته‌های حمزه درویش زندانی سنی مذهب این زندان که در شصت و یکمین روز اعتصاب غذای خود به سر می‌برد، از شرکت در آمارگیری زندان امتناع کردند. گفته می‌شود که معترضان در پی خودداری از همکاری با مسئولان زندان برای امر آمارگیری توسط گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. حمزه درویش که در این محل به اعتصاب غذای خود از دو ماه پیش تاکنون ادامه داده است خواستار اعاده دادرسی در پرونده خود است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه، ۳ آذرماه ۱۳۹۷، جمعی از زندانیان اهل سنت در سالن ۲۱ اندرزگاه هفت زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به عدم توجه مسئولان به خواسته‌های حمزه درویش زندانی سنی مذهب این زندان که در شصت و یکمین روز اعتصاب غذای خود به سر می‌برد، از شرکت در آمارگیری امتناع کردند.

یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود با بیان اینکه معترضان از سوی گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، به گزارشگر هرانا گفت: “این زندانیان اعلام کردند در صورت عدم توجه مراجع قضایی و امنیتی به خواسته آقای حمزه درویش مبنی بر درخواست اعاده دادرسی و حق داشتن وکیل همچنان از دادن آمار امتناع کرده و به احتمال زیاد به اعتصاب دست جمعی دست خواهند زد”.
این منبع نزدیک به حمزه درویش در ادامه افزود: “دو ماه از اعتصاب غذای حمزه درویش می‌گذرد و وضعیت سلامتی ایشان به شدت در معرض خطر قرار دارد، به‌طوری که اندام‌های حیاتی وی آسیب جدی دیده است. با وجود اعتصاب طولانی مدت آقای درویش، همچنان هیچ مرجع قضایی و امنیتی به خواسته‌ی ایشان رسیدگی نمی‌کند”.
طبق اظهارات این منبع، هیچ کدام از مراجع قضایی و قاضی ناظر بر زندان به امور قضایی زندانیان سیاسی سالن ۲۱ رسیدگی نمی‌کنند و حقوق آنها کاملاً نقض شده است”.

در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه نیز جمعی از زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر کرج با انتشار بیانیه‌ای نسبت به عدم رسیدگی به وضعیت حمزه درویش اعتراض کرده بودند.

حمزه درویش زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج از تاریخ ۳ مهرماه در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور و عدم دسترسی به وکیل انتخابی دست به اعتصاب غذا زده است.

وی پس از اعتصاب به مدت ۳ روز در سلول انفرادی نگهداری شده و پس از آن مجددا به بند بازگردانده شده است.

هرانا در گزارش خود در پنجاه و چهارمین روز اعتصاب غذای آقای درویش گفته بود او با کاهش وزن و فشارخون و همچنین درد در ناحیه شکم و قفسه سینه مواجه است و از اعزام وی به بیمارستان توسط “غلامرضا ضیایی” رئیس زندان جلوگیری شده است.

در همین رابطه یک منبع نزدیک به خانواده آقای درویش نیز به گزارشگر هرانا گفته بود: “معاون دادستان «رستمی» در پاسخ به سؤال حمزه درویش در رابطه با دلیل رد اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور به وی گفته که وزارت اطلاعات مانع از قبول اعاده دادرسی او می‌شود و حتی اگر بی‌گناه باشی بدون تأییدیه وزارت اطلاعات هیچ اعاده دادرسی پذیرفته نیست و تنها راه راضی کردن وزارت اطلاعات جز همکاری با آنها «خودکشی» است.”

این اعتصاب در حالی در جریان است که خانواده این زندانی به دلیل دوری مسافت و هزینه‌های ناشی از رفت و آمد به ندرت موفق به ملاقات با وی می‌شوند و همچنین مسئولین زندان بیشتر اوقات اجازه تماس با خارج از زندان را نیز به وی نمی‌دهند.
این زندانی پیشتر نیز به اعتصاب غذا مبادرت کرده بود و از جمله به دلیل آسیب‌های وارده ناشی از اعتصاب غذای طولانی با پابند و دستند به پزشکی قانونی اعزام شده بود.

در زمان اعتصاب پیشین به دستور غلامرضا ضیایی مدیر زندان، آقای اسماعیلی معاون پشتیبانی و آقای ذولفعلی مسئول حفاظت فیزیکی زندان به شدت و تا حدی که تمام بدنش سیاه و کبود شده بود مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از آن بدون رسیدگی پزشکی و در حالت اعتصاب به مدت سه هفته در بند قرنطینه زندان نگهداری شده بود.

حمزه درویش، زندانی ۲۴ ساله اهل تالش مدعی است در سال ۹۳ نیروهای داعش با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است و حتی این شانس را داشته که با قید ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود. وی مدتی پیش به صورت غیرمنتظره بازداشت شد. او در دادگاهی پرابهام به ۱۸ سال حبس محکوم شد که میزان ۱۵ سال آن را باید تحمل کند.

آقای درویش در مردادماه ۹۶ نامه‌ای خطاب به افکار عمومی نوشت و در آن به شرح سرگذشت خود پرداخت و از نهادهای مدافع حقوق بشر، طلب استمداد کرد.

او در نامه خود تاکید می‌کند اعتراض او به حکم دادگاه بدوی اساسا در نظر گرفته نشده و اکنون از محکومیت ۱۸ سال حبس تعزیری با احتساب ماده ۱۳۴ مدت ۱۵ سال را لازم است تحمل کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.