تلاش برای وصل آب شرب یزد به دنبال تخریب دوباره تأسیسات انتقال آب

سه شنبه, 6ام آذر, 1397
اندازه قلم متن


به دنبال تخریب خط لوله انتقال آب رودخانه زاینده‌رود به یزد، برای بیست و پنجمین بار طی کمتر از یک‌سال، و قطع آب شرب استان یزد، تلاش‌ها برای اتصال دوباره آن هنوز به نتیجه نرسیده است.

محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا گفته پس از «تخریب‌های گسترده» روز یکشنبه، هنوز آب وصل نشده و در تلاش هستیم با انجام تعمیرات، آب وصل شود.

خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه چهارم آذر، گزارش کرده بود که بخشی از تأسیسات خط انتقال آب از شرق اصفهان به یزد، برای «بیست و چهارمین بار» از اسفند سال ۹۶ تاکنون، از سوی شماری از کشاورزان معترض اصفهان تخریب شد.

این کشاورزان پیشتر اعلام کرده بودند اگر مقامات ظرف مدت ۴۸ ساعت به خواسته‌هایشان پاسخ ندهند، خط انتقال آب به یزد را تخریب خواهند کرد.

در سال‌های اخیر کشاورزان شرق اصفهان که معیشت آنها به دلیل خشکسالی دچار مشکل جدی شده، بارها به انتقال آب به یزد اعتراض و خط انتقال آب را تخریب کرده‌اند.

آن‌طور که ایلنا نوشته به دنبال قطع آب شرب یزد، آب مورد نیاز مردم با استفاده از «منابع آبی چاه داخل استان همراه با افت فشار و کیفیت متفاوت تأمین آب» می‌شوند.

آن‌طور که مسئولان آبفا اعلام کرده‌اند، «این منابع صرفاً برای چند روز پاسخگو خواهد بود و بعد از آن دیگر آبی برای شرب داخل استان وجود ندارد.»

محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد نیز به خبرگزاری ایسنا گفته تلاش می‌شود جریان آب انتقالی به استان یزد «طی ۴۸ ساعت آینده وصل شود.»

به گفته او، «در تعرض اخیر که برای ۲۵ بار و در منطقه قارنه استان اصفهان انجام شده است سه حوزچه ذخیره آب و تعداد ۱۰ عدد تیرروشنایی مسیر تخریب شده و حجم زیادی از آب انتقالی بلااستفاده در منطقه رها شده است.»

محمدرضا صباغیان، نماینده بافق در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از قطع آب شرب استان یزد، با بیان اینکه «۵۰ سال است که سنگ از استان یزد خارج می‌شود»، افزوده که «اگر یک صدم ارزش سنگی که استفاده می‌شود را به ما آب دهند مشکل ما حل خواهد شد.»

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز با اشاره به اعتراض‌های کشاورزان اصفهانی نسبت به انتقال آب یه یزد و بی‌توجهی کشاورزان یزدی به مصرف بهینه آب گفته است: «دشت بهادران از سال ۵۳ ممنوعه اعلام شده و این در حالی است که سطح زیرکشت آن در حال حاضر و به صورت قانونی چهار برابر افزایش یافته است.»

جوادیان‌زاده اضافه کرده که «ما به خسارت کشاورزان راضی نیستیم اما اگر این روال مصرف ادامه یابد، حداقل خسارت برای همه مردم یزد این است که باید به استان‌های دیگر مهاجرت کنند.»

او با انتقاد از عملکرد برخی از مدیران دستگاه‌ها به دلیل «عدم همکاری» با شرکت آب منطقه‌ای در راستای مدیریت مصرف، نیز گفته است: «وقتی مدیران خودشان با هم همسو نیستند و همراهی نمی‌کنند، نتیجه‌ای جز یاس و ناامیدی برای کشاورزان نیست.»

خشکسالی و پروژه‌های مختلف آب از شهرهای مختلف ایران، سال‌هاست که درگیری‌ها و اعتراض‌هایی را در مناطق مختلف کشور ایجاد کرده است.

به عنوان مثال مقامات دولت به کشاورزان معترض اصفهانی نسبت به انتقال آب زاینده‌روز به یزد وعده داده‌اند که با بهره‌برداری از تونل سوم کوهرنگ مشکل این کشاورزان حل شود، اما در مقابل هزاران تن از مردم شهرهای استان چهار محال و بختیاری بارها در اعتراض به طرح‌های انتقال آب کوهرنگ به استان اصفهان تجمع کرده‌اند.

دیگر طرح‌های انتقال آب بین شهرها و استان‌های مختلف ایران از جمله پروژه‌های انتقال آب از خوزستان، طرح های انتقال آب و کم‌آبی در یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد، برازجان در استان بوشهر و کازرون در استان فارس نیز اعتراضاتی را به دنبال داشته است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، پیش از این در مرداد ماه امسال گفته بود که در پنج ماه نخست امسال «دست‌کم ۲۰ اعتراض و درگیری مرتبط با مسئله آب» ‌در ایران وجود داشته است.

وزیر کشور ایران همچنین گفته که اگر خشکسالی ادامه پیدا کند پنج سال دیگر «چهره»‌ ایران «ازهمه نظر تغییر خواهد کرد» و همچنین کشور در ۱۰ سال آینده «با فاجعه‌ای بزرگ مواجه می‌شود».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.