تبلیغ علیه نظام؛ تشکیل پرونده جدید برای دو برادر محبوس در زندان ارومیه

سه شنبه, 6ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – روز پنجشنبه ۱ آذرماه، جلسه رسیدگی به اتهامات بهاالدین قاسم‌زاده، کودک-مجرم محکوم به اعدام محبوس در زندان ارومیه، در پرونده‌ای جدید که در زندان برای وی تشکیل شده است، به اتهام تبلیغ علیه نظام، در شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد. همچنین داوود قاسم‌زاده برادر دیگر این زندانی که در همان محل تحمل حبس می کندطی پرونده جدیدی به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد. این دو برادر محکوم به اعدام از مشکلات پزشکی رنج می‌برند و هرانا بارها طی گزارشاتی از محرومیت درمانی آنها خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱ آذرماه ۱۳۹۷، جلسه رسیدگی به اتهامات بهاالدین قاسم‌زاده، کودک-مجرم محکوم به اعدام محبوس در زندان ارومیه، در پرونده‌ای جدید که در زندان برای وی باز شده است، در شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه برگزار شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “اتهام مطروحه علیه بهاالدین قاسم‌زاده “فعالیت تبلیغی علیه نظام” در داخل زندان ذکر شده است. وی روز پنجشنبه ۱ آذر در شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام” تحت بازجویی قرار گرفت و سپس از سوی دادگاه برای وی قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی صادر شد. این پرونده جدید با دخالت آقای جواد محمدی مسئول بازرسی زندان ارومیه، علیه ایشان تشکیل شده است”.

این منبع مطلع افزود: “همچنین پیش‌تر نیز برای برادر ایشان یعنی آقای داوود قاسم‌زاده پرونده‌ای به اتهاماتی از جمله “جعل اسناد پزشکی در زندان”، “اخلال در نظم زندان” و “تهدید مأموران زندان” تشکیل شده بود که ایشان از این اتهامات تبرئه شدند. اما در یک پرونده دیگر که آقای یوسف رازی از پرسنل زندان شاکی آن بودند، برای وی ۶ ماه حبس تعلیقی صادر شد”.

هرانا در تاریخ ۲۲ خردادماه سال جاری گزارش کرده بود، بهاالدین و داوود قاسم‌زاده، دو برادر زندانی محکوم به اعدام در زندان مرکزی ارومیه که هر دو به علت آسیب دیدگی نخاع و شرایط بد زندان دچار عفونت در ناحیه پا شده‌اند به دنبال وخامت وضعیت جسمانی و ممانعت مسئولان زندان از اعزام آنها به مراکز درمانی، از رئیس زندان درخواست کرده بودند که حکم اعدامشان هر چه سریع‌تر اجرا شود.

این دو برادر در تاریخ ۱۲ فروردین‌ماه ۹۷ نیز بر اساس تصمیم مسئولان زندان از دریافت خدمات پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم بودند.

در تاریخ بیستم شهریورماه ۹۷ بهاالدین قاسم‌زاده پس از مضروب شدن توسط مأمورین زندان (علیزاد، محمدنژاد و نجفی) که در حضور رئیس زندان علیرضا صفری صورت گرفت، به سلول انفرادی منتقل و در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایش دست به اعتصاب غذا زده بود.

پیش‌تر یک منبع نزدیک به خانواده قاسم‌زاده در خصوص پرونده آنها توضیح داد “این دو برادر سال ۸۸ به اتهام قتل دو نفر دیگر در یک درگیری طایفه‌ای دستگیر شدند. بهاالدین در زمان بازداشت ۱۷ سال سن داشت و در دادگاهی که سال ۸۹ تشکیل شده بود اتهام انجام هر دو قتل را به عهده گرفت. در همان روز بعد از خروج از دادگاه از دست مأموران فرار کرد و به کردستان عراق رفت. بعد از فرار بهاالدین مأموران امنیتی خواهر، مادر و برادر دیگرش را دستگیر و به زندان ارومیه منتقل کردند و گفتند بهاالدین باید بازگردد تا این‌ها آزاد شوند که همین‌طور هم شد، بهاالدین بعد از یک ماه بازگشت و در زمان بازداشت هم بسیار ضرب و شتم شد که منجر به آسیب‌دیدگی ستون فقرات و نخاع او شد.”

به گفته این منبع “هر دو برادر اکنون به اعدام محکوم هستند، داوود، برادر بزرگ‌تر کاملاً قطع نخاع است و تمام‌وقت در بهداری زندان نگهداری می‌شود. یک برادر دیگر این افراد به نام جواد نیز سال ۹۲ به اتهام قتل از بابت یک پرونده دیگر در این زندان اعدام شد.”

بهاالدین قاسم‌زاده، متولد ۱۳۷۱ و ۹ سال است که در زندان ارومیه محبوس است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.