آیا ایرانیان آریایی هستند؟ (فیلم)

چهارشنبه, 7ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

اشرفی بناب، همراه پژوهشگران تحقیقات جهانی ژنتیک شد و راه علم را انتخاب کرد. او سرپرستی گروهی از محققین ژنتیک در بریتانیا را عهده‌دار شد و کار خود را از دانشگاه کمبریج آغاز کرد و چند سال بعد در دانشگاه پورت موس انگلیس به نتیجه رساند. تحقیقات او بسیاری از نظریه‌های قبلی را رد کرد و دریچه‌های تازه‌ای به روی تاریخ ایران گشود.

عصر ایران؛ محسن ظهوری – آیا فقط اقوام فارسی‌زبان، ایرانی‌های قدیمی هستند و ترک و کرد و عرب و بلوچ و لر و ترکمنِ ساکن در ایران را نمی‌توان از ایرانیان اصیل دانست؟ مازیار اشرفی بناب، به دنبال جواب این سئوال‌ها رفت. راهی جدای آنچه هیتلر رفته بود. در آن زمان «هانس گونتر» تئوریسین نازی، نژاد آریایی را برحسب ظواهر فیزیکی و روانشناختی دسته بندی کرد و جزییاتی درباره رنگ مو، چشم، چهره و ساختار صورت آن‌ها ارائه داد تا شاگردانش برای شناخت یک آریایی اصیل، به اندازه گرفتن دماغ و گوش و جمجمه مردم بپردازند.

اشرفی بناب، همراه پژوهشگران تحقیقات جهانی ژنتیک شد و راه علم را انتخاب کرد. او سرپرستی گروهی از محققین ژنتیک در بریتانیا را عهده‌دار شد و کار خود را از دانشگاه کمبریج آغاز کرد و چند سال بعد در دانشگاه پورت موس انگلیس به نتیجه رساند. تحقیقات او بسیاری از نظریه‌های قبلی را رد کرد و دریچه‌های تازه‌ای به روی تاریخ ایران گشود. این گروه با ردیابی ژنتیکی اقوام مختلف در ایران و مقایسه آن با ژنتیک استخوان‌ها و یافته‌های اجساد در سراسر ایران و در دوره‌های مختلف، به این نتیجه رسیدند که همه ایرانیان از قومی واحد هستند و ژن آن‌ها بسیار قدیمی‌تر از روزهای ورود مردمانی است که اروپاییان آنان را آریایی نامیده‌اند. همان مردمانی که می‌گویند حدود ۳۵۰۰ سال پیش، از شمال‌شرق ایران وارد فلات ایران شدند. در صورتی که پژوهش‌های گروه تحقیقات ژنتیک نشان داده که اقوام ساکن در فلات ایران به هر زبانی که سخن می‌گویند، ریشه ژنتیکی مشترکی دارند که آن‌ها را به حدود ۱۰ هزار سال پیش می‌رساند. یعنی به دورانی که انسان ایرانی تازه به کشاورزی روی آورده بود…


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.