ادامه اعتراضات کارگران هفت تپه و فولاد اهواز / انتصاب مدیرعامل جدید معترضان را راضی نکرد

یکشنبه, 11ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – امروز شنبه در بیست و هفتمین روز متوالی اعتراضات کارگران هفت‌تپه و بیست و دومین روز اعتصاب کارگران فولاد اهواز جمعی از کارگران این شرکت‌ها در سطح شهرهای شوش و اهواز در اعتراض به برآورده ‌نشدن مطالبات‌شان، دست به تجمع اعتراضی زدند. گفته می شود روز گذشته دو فعال کارگری دیگر به نام‌های محمد امیدوار و همسرش شهین پیش‌آهنگ در ارتباط با این تجمعات به اداره اطلاعات شوش احضار شدند این در حالی است که اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی کماکان در بازداشت هستند. در حالی که خواسته اصلی کارگران هفت‌تپه و فولاد اهواز ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است روز جاری مدیرعامل جدید مجتمع نیشکر هفت‌تپه معرفی شد، امری که توجه معترضان را برای توقف اعتراضات جلب نکرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۰ آذرماه ۹۷، بیست و هفتمین روز متوالی اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در شهر شوش ادامه یافت.

کارگران معترض در این روز نیز با حضور در مقابل فرمانداری شوش و محوطه این مجتمع با سر دادن شعارهایی خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند.

خواسته اصلی کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.

روز جاری در مراسمی که با حضور تعدادی از مسئولان استان خوزستان و شهرستان شوش برگزار شد، “کیومرث کاظمی” به عنوان مدیرعامل جدید شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه معرفی شد.

همچنین عباس حسینی پویا، دادستان عمومی و انقلاب اهواز که در مراسم معارفه مدیرعامل جدید نیشکر هفت‌تپه حضور داشت از «نظارت ماهانه دادستانی به مدت یک سال بر فعالیت کارخانه و پیگیری خواسته کارگران» خبر داده و گفت: “مشکل کارگر بازداشت شده ظرف دو سه روز آینده برطرف می‌شود”.

امید بن عباس مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز طی این جلسه گفت “برداشت نیشکر در شرایط کنونی اهمیت فراوانی دارد زیرا اگر به سرانجام نرسد شرکت تا سال آینده به کما می‌رود”.

یک فعال کارگری هفت تپه که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود در گفتگو با گزارشگر هرانا در رابطه با این تحولات گفت “علیرغم تغییرات و وعده های مسئولین، به دلیل خلف وعده های مکرر از یکسو و از سوی دیگر اینکه این تغییرات به خواسته های اصلی کارگران توجهی ندارد مورد توجه کارگران معترض قرار نگرفت و معترضان همچنان بر ادامه اعتراضات خود تا رسیدن به مطالبات پافشاری کردند.”

از سوی دیگر گزارش شده است، روز گذشته دو فعال کارگری به نام‌های محمد امیدوار از کارکنان بخش بازرگانی نیشکر هفت تپه و همسرش شهین پیش‌آهنگ به اداره اطلاعات شوش احضار و به مدت ۳ ساعت در ارتباط با تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه بازجویی صورت گرفته بود.

این احضارها در حالی صورت میگیرد که علاوه بر اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی که از ۱۴ روز پیش در بازداشت به سر می‌برند، علی نجاتی از فعالان کارگری نیشکر هفت تپه نیز که روز پنجشنبه در منزل خود بازداشت شده بود کماکان در بازداشت است.

سپیده قلیان فعال مدنی اهل اهواز شنبه گذشته طی تماس کوتاه تلفنی خانواده خود را از احتمال صدور قرار بازداشت یک ماهه مطلع کرده است.

مجتمع صنعتی کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

همچنین کارگران فولاد اهواز نیز در بیست و دومین روز اعتراضات خود با سردادن شعارهایی از جمله “استاندار و فرماندار بی‌عرضه و بی‌خیال”، “هیهات منا الذله”، “زندانی هفت تپه آزاد باید گردد”، “فولاد، هفت‌تپه، اتحاد اتحاد”، “سوریه را رها کن فکری به حال ما کن”، “این همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی”، “ما کارگران آهنیم ریشه ظلمو می‌کنیم” دست به تجمع اعتراضی زدند.

گروه ملی صنعت فولاد توسط گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌شد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.

کارگران فولاد خوزستان که در روزهای پیش مقابل استانداری تجمع کرده بوند، چند ماه است که حقوق نگرفته اند. آنها اواخر سال گذشته خورشیدی هم در اعتراض به دریافت نکردن حقوق، دست به تجمع زده بودند.

کارگران فولاد خوزستان در اعتراضات خود از کارکنان معترض شرکت نیشکر هفت‌تپه که آنها هم مدت هاست حقوق دریافت نکرده اند، حمایت می کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.