هویت یکی از بازداشت‌شدگان به اتهام “کنترل جمعیت” روشن شد

یکشنبه, 11ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

میمنت حسینی چاوشی، استاد جمعیت شناسی، یکی از بازداشت‌شدگان به اتهام “عنصر نفوذی در حوزه کنترل جمعیت” است. در کنار فعالیت در سازمان‌های مردم‌نهاد و حوزه محیط زیست، حالا جمعیت‌شناسی هم حساسیت‌برانگیز و “امنیتی” شده است.

    

میمنت حسینی چاوشی، جمعیت‌شناس و پژوهشگر جمعیت در دانشگاه ملی استرالیا

میمنت حسینی چاووشی استاد جمعیت شناسی است. “ایرناپلاس” گزارش داده است که «او پژوهشگر مؤسسه سیاست‌های عمومی دانشگاه ملی استرالیا است. در سال ۸۹ کتاب او با عنوان “تحولات باروری در ایران” (با همکاری پیتر مک دونالد و محمدجلال عباسی شوازی) به‌عنوان برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد».

روزنامه کیهان درباره این استاد جمعیت شناسی روز شنبه ۱۰ آذر (اول نوامبر) نوشت که او «توسط یاران گمنام امام زمان» و «طی عملیاتی موفق، هنگام خروج از کشور دستگیر شده است». کیهان این دستگیری را «در ادامه برخوردها با عناصر نفوذی دشمن» توصیف کرده و بر دو تابعیتی بودن او تاکید کرده است.

محمود بهزادی، وکیل دادگستری، به ایرناپلاس گفته است: «بحثی که الان وجود دارد این است که افرادی که با این اتهام‌ها بازداشت می‌‌شوند بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری می‌توانند تنها از میان ۲۰ وکیلی که رئیس قوه قضائیه مشخص کرده‌اند دست به انتخاب وکیلی بزنند. بنابراین تا جایی که من خبر دارم، میمنت حسینی چاوشی تاکنون از بین این افراد وکیلی انتخاب نکرده است.»

شواهد حاکی از آن است که فعالیت برای محیط زیست در تشکل‌های غیر دولتی، دوتابعیتی بودن یا جمعیت ‌شناسی و پژوهش در زمینه کنترل جمعیت، در فهرست موضوع‌ها و فعالیت‌های حساسیت برانگیز و امنیتی در جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

ششم آذرماه خبرگزاری فارس اعلام کرد: «یکی از نهادهای امنیتی کشور با همکاری دستگاه قضایی تعدادی از عناصر نفوذی در حوزه کنترل جمعیت را بازداشت و احضار کرده است.»

با انتشار این خبر حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری، در توییتی نوشت: «اجازه بدهند افتخار امنیتی کردن جمعیت‌شناسی به دیگران برسد، برای شما همان حوزه محیط زیست فعلاً کافی است.» اشاره حسام‌الدین ‌آشنا به دستگیری گروهی از فعالان محیط زیست ایران بود که با اتهامات امنیتی در زندان بسر می‌برند.

کمپین حقوق بشر در این باره نوشته است: «پروژه نفوذ  نیز یکی از دغدغه‌های رهبر جمهوری اسلامی است که تاکنون به بازداشت تعداد زیادی از روزنامه نگاران و پژوهشگران و به ویژه افراد دوتابعیتی منجر شده است. ماموریت مقابله با آنچه نفوذ خوانده می‌شود بر عهده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است که ابتدا با بازداشت روزنامه‌نگاران و اساتید و مدیران دوتابعیتی آغاز شد و یکی از آخرین موارد آن بازداشت جمعی از اساتید و پژوهشگران فعال در حوزه محیط زیست است.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.