مرگ یک زندانی در زندان ارومیه به دلیل عدم رسیدگی پزشکی

یکشنبه, 11ام آذر, 1397
اندازه قلم متن


خبرگزاری هرانا – شب گذشته یک زندانی محبوس در زندان ارومیه به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در پی عدم حضور پزشک زندان در بهداری جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شب شنبه ۱۰ آذرماه ۹۷، یک زندانی محبوس در زندان ارومیه به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد.

هویت این زندانی “حسین عطری، فرزند ناصر، ۶۲ ساله، محبوس در بند ۱۰ زندان مرکزی ارومیه” توسط هرانا احراز شده است.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “آقای عطری به دلیل جریمه دولتی یک میلیون و پانصد هزار تومانی از حدود ۴۰ روز پیش به زندان ارومیه منتقل شده بود. وی شب گذشته به دلیل بیماری و وضعیت نامناسب جسمی به بهداری منتقل شد و به دلیل اینکه پزشک زندان در بهداری حاضر نبود و هیچ گونه اقدام پزشکی صورت نگرفت ساعت ۱۱ شب جان خود را از دست داد”.
وی در ادامه افزود: “مسئولین زندان پیش از فوت وی حاضر نشدند ایشان را به بیمارستان خارج از زندان منتقل کنند. پزشک زندان به دستور رئیس زندان در گزارش فوت این زندانی نوشته است ایشان در داخل بند و پیش از رسیدن به بهداری فوت شده است؛ در صورتی که پزشک بعد از فوت این زندانی در بهداری حاضر شده است”.
لازم به ذکر است با احتساب این زندانی، طی سال جاری دست‌کم ۶ تن در زندان مرکزی ارومیه به دلیل بیماری و محدودیت‌های اعزام به بیمارستان خارج از زندان جان خود را از دست داده‌اند.

طی شهریورماه سال جاری نیز سه زندانی محبوس در زندان مرکزی ارومیه به نام‌های “غلامرضا توپراق قلعه”، “رضا ملک رضایی” و “سجاد جمالی‌فرد” در اثر بیماری و به دلیل عدم اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داده بودند.

در تاریخ ۱۲ مردادماه نیز بک زندانی دیگر به نام “مولود ونوشه، اهل شهر مهاباد با اتهامات مربوط به مشروبات الکلی” به دلیل بیماری از ناحیه روده بزرگ و عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داده بود.

پیش از این نیز نیز هرانا در گزارشی از فوت یک زندانی به نام “قربانعلی امیراسماعیلی” از بند ۲ اعصاب و روان (روان درمانی) زندان مرکزی ارومیه به دلیل عدم رسیدگی پزشکی خبر داده بود.

لازم به اشاره است زندانیان زندان مرکزی ارومیه به دلیل کمبود پرسنل و نبود پزشک در بهداری از مدت‌ها قبل با مشکلات مشابهی در خصوص درمان و پزشکی دست و پنجه نرم می‌کنند.
به عنوان نمونه، بهاالدین و داوود قاسم زاده، دو برادر زندانی محکوم به اعدام در این زندان که هر دو به علت قطع نخاع و شرایط بد زندان دچار عفونت در ناحیه پا شده‌اند، به دنبال وخامت وضعیت جسمانی و ممانعت مسئولان زندان از اعزام آنها به مراکز درمانی، روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه از رئیس زندان درخواست کردند که حکم اعدامشان هر چه سریع‌تر اجرا شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.