روحانی: اگر جلوی صادرات نفت ایران گرفته شود نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد

سه شنبه, 13ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

حسن روحانی درباره قطع احتمالی صادرات نفت ایران هشدار داد و بار دیگر تلویحا تهدید به “بستن تنگه هرمز” کرد. رئیس جمهوری ایران گفت: «آمریکا بداند اگر بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه ۱۳ آذر (چهارم دسامبر) گفت: «آمریکا بداند اگر بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.»

رئیس جمهوری ایران که در جمع مردم شاهرود سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که “چرا امروز آمریکا از ملت ایران و ایرانی‌ها عصبانی است؟” گفت: «ایران قدرتمند و غیرقابل تحمل برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها است و ملت ایران در مقابل آنان سر فرود نیاورده و نخواهد آورد.»

روحانی در ادامه گفت: «آمریکا خواست و اعلام کرد که ایران را از فروش نفت باز می‌دارد و ایران را از تبادل تجاری با دنیا منزوی می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس جمهوری ایران افزود: «ملت بزرگ ما ثابت خواهد کرد که پیروز این نبرد خواهد بود. آمریکا بداند ما نفتمان را خواهیم فروخت. قادر نیست جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد؛ بداند اگر بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.»

حسن روحانی پیش‌تر نیز تلویحا تهدید به “بستن تنگه هرمز” در صورت جلوگیری از صدور نفت ایران کرده بود. آمریکا اعلام کرده است که می‌خواهد تمام توان خود را برای قطع دسترسی ایران به منابع ارزی‌اش به کار گیرد، زیرا مدعی است که این منابع صرف “حمایت از تروریسم، گسترش ناامنی در منطقه و برنامه‌های پرهزینه موشکی و هسته‌ای” جمهوری اسلامی می‌شود.

روحانی تیرماه گذشته در جمعی غیررسمی در سوئیس با اشاره به اینکه “آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلو صادرات نفت ایران را بگیرند”، با لحنی که بیشتر از مقام‌های نظامی سپاه پاسداران شنیده می‌شد، ایالات متحده را تهدید کرده و گفته بود: «آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»

ناظران تقریبا یک صدا این سخنان را تهدید روحانی به “بستن تنگه هرمز” تفسیر کردند. برخی تحلیلگران نیز البته در این اظهارات، تهدید به استفاده از بازوهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی برای ضربه زدن به منافع آمریکا و مؤتلفان منطقه‌ای‌اش را ارزیابی کرده و به امکانات ایران در یمن، به‌واسطه حوثی‌های مؤتلف تهران، اشاره کردند.

این سخنان روحانی با استقبال نیروهای تندرو ایران مواجه شد. قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، بلافاصله از تهدید روحانی به بستن تنگه هرمز قدردانی کرد و گفت: «این همان دکتر روحانی است که ما شناخت داشتیم و داریم و می‌بایست باشد.»

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز اشاره تلویحی روحانی به “بستن تنگه هرمز” را قاطعانه خوانده و تاکید کرده بود که “آحاد مردم و مسئولین نظام” با او همراهی می‌کنند.

روز ۳۰ تیرماه گذشته نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت: «سخنان رئیس جمهور در سفر اخیر به اروپا مبنی بر اینکه “اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد” سخنانی مهم و حاکی از سیاست و رویکرد نظام است.»

یک روز پس از تمجید خامنه‌ای از سخنان تهدیدآمیز روحانی درباره بستن تنگه هرمز، رئیس جمهوری ایران بار دیگر تهدید خود را شدت بخشید و گفت: «تنگه‌های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست.»

مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی دست به چنین تهدیدهایی می‌زنند که آمریکا اعلام کرده است، آزادی کشتیرانی و حمل و نقل نفت از تنگه هرمز را تضمین کرده و مانع از بستن تنگه هرمز خواهد شد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اوایل شهریورماه گذشته تأکید کرده بود که جمهوری اسلامی تنگه‌ هرمز را کنترل نمی‌کند و این تنگه یک آبراه بین‌المللی است. به گفته‌ی پومپئو، ایالات متحده و شرکایش روی تأمین آزادی تردد ناوبرها و مسیر تجارت آزاد برای کشتیرانی بین‌المللی کار می‌کنند.

پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های یکجانبه این کشور، به‌خصوص تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی، صادرات نفت ایران سیری نزولی را طی کرده و بسیاری از کشورها خرید نفت از این کشور را به شدت کاهش داده‌اند.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی، روز گذشته اعلام کرد که درآمد ایران به “یک سوم” کاهش پیدا کرده است. نوبخت در توضیح دلیل کاهش بودجه معلولان در سال آینده (۱۳۹۸) گفت: «امسال فروش نفت ایران نسبت به سال گذشته از دو و نیم میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.