بازداشت، ضرب و شتم و انتقال به مکان نامعلوم؛ چند گزارش کوتاه از زندان زاهدان

پنجشنبه, 15ام آذر, 1397
اندازه قلم متن


خبرگزاری هرانا – سه شهروند زاهدانی به نام‌های محمدگل شه‌بخش، عبدالحمید شه‌بخش و سعید شه‌بخش در تاریخ ۶ مهرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از یک ماه بازجویی همراه با شکنجه به زندان زاهدان منتقل شدند. در گزارشی دیگر روز دوشنبه، یک روحانی سنی مذهب محبوس در بند ۳ این زندان به نام مولوی امان‌الله بلوچ زهی به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شد. همچنین چهار زندانی محبوس در این زندان که پیش‌تر به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده بودند، توسط نیروهای امنیتی به محلی نامعلوم در تهران منتقل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۶ مهرماه ۱۳۹۷، سه شهروند ساکن شهر زاهدان توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند.

هویت این افراد “محمدگل شه‌بخش، ۳۰ ساله، عبدالحمید شه‌بخش، ۳۲ ساله، و سعید شه‌بخش، ۲۸ ساله” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع با بیان اینکه این افراد به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” بازداشت شده‌اند، به گزارشگر هرانا گفت: “محمدگل و عبدالحمید برادر هستند و سعید برادرزاده آنها است. این افراد پس از بازداشت، چهار روز در بازداشتگاه وزارت اطلاعات و ۳۳ روز در بازداشتگاه اطلاعات سپاه بازجویی و با باتوم و شوکر مورد ضرب و شتم شدید و شکنجه قرار گرفته‌اند و پس از آن به بند قرنطینه زندان زاهدان منتقل شدند. آنها نهایتا روز گذشته به بند ۳ این زندان منتقل شدند”.
همچنین در گزارشی دیگر، یک روحانی سنی مذهب محبوس در بند ۳ این زندان به نام “مولوی امان‌الله بلوچ زهی” که به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” در این زندان به سر می‌برد، به دلایل نامعلومی طی روز دوشنبه ۱۲ آذرماه، به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شد و تاکنون از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است که در اردیبهشت ماه سال ۹۶، چهارده تن از ائمه جمعه اهل سنت شهر سرباز طی نامه‌ای خواستار آزادی مولوی امان‌الله بلوچ زهی و یک روحانی اهل سنت دیگر شده بودند.

مولوی امان‌الله بلوچ ‌زهی مدرس یکی از مکتب‌های حوزه علمیه کوه ون سرباز و حافظ عبدالرحیم کوهی مدرس علوم دینی دو تن از روحانیون منطقه سربازند که در مورخ (۲۸ آبان ۱۳۹۴) از سوی مأموران امنیتی بازداشت شدند.

همچنین چهار زندانی به نام‌های “محمود ستوان”، “عبدالعزیز ستوان”، “محمد صالح شهدادزهی” و “ادریس جمشیدزهی” که به اتهام “قتل یک نیروی بسیج” در این زندان محبوس هستند و در اوایل آذرماه به دلایل نامعلومی به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده بودند، به تهران و به مکان نامعلوم منتقل شدند.

تاکنون از سرنوشت آنها اطلاعی به دست نیامده است.

یک منبع نزدیک به خانواده یکی از این افراد با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “برای این افراد قرار بازداشت ۲ ماهه صادر شده است”.
این افراد در بهمن‌ماه سال گذشته پس از ماه‌ها تحمل فشار و شکنجه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به همراه دو هم‌پرونده‌ی دیگر خود به بند ۳ زندان مرکزی زاهدان منتقل شده بودند.
اتهام این ۴ زندانی “اقدام علیه امنیت کشور” و “محاربه” و قتل یک مأمور بسیجی به نام “سجادی” عنوان شده بود.

هرانا پیش‌تر در تاریخ ۲ آذرماه ۹۷ در گزارشی به بررسی و شرح مشکلات زندانیان محبوس در زندان زهدان از جمله تجهیز نبودن بهداری زندان، کیفیت غذای بسیار پایین و ضبط وسایل شخصی توسط مسئولین زندان، نگهداری زندانی در انفرادی، بدرفتاری و ضرب و شتم زندانی و تبعید زندانی، پرداخته بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.