پاسخ آمریکا به حسن روحانی درباره جلوگیری از صادرات نفت از خلیج فارس

پنجشنبه, 15ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

العربیه ـ پس از آن‌که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران تهدید خود را در جلوگیری از صادرات نفت خلیج فارس در صورت ممانعت آمریکا از صادرات نفت ایران تکرار کرد، ایالات متحده به این تهدید واکنش نشان داد و تاکید کرد که آزادی دریانوردی در تنگه هرمز را تضمین خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برایان هوک نماینده ویژه ایالات متحده سه‌شنبه ۴ دسامبر، تاکید کرد که آمریکا به همکاری مشترک با شرکایش در منطقه به منظور تضمین امنیت آزادی دریانوردی در تنگه هرمز ادامه خواهد داد.

هوک که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، افزود: «ایران تنگه هرمز را کنترل نمی‌کند. این تنگه یک گذرگاه‌های دریایی بین‌المللی است». او ادامه داد: «به همکاری با شرکایمان برای تضمین ادامه دریانوردی و آزادی انتقال کالا از راه گذرگاه‌های دریایی بین‌المللی ادامه خواهیم داد».

این سخنان هوک در پاسخ به تهدیدهای حسم روحانی بیان شده است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران بار دیگر تهدید کرد که اگر آمریکا جلوی صادرات نفت ایران با بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.

این نخستین بار نیست که حسن روحانی با اشاره به سخنان مقام‌های آمریکایی که می‌خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، چنین تهدیدی می‌کند.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، روحانی سه‌شنبه ۴ دسامبر در سخنانی که در جریان سفر استانی‌اش به سمنان ایراد کرد، گفت: «آمریکا اگر روزی بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد».

روحانی پیش از این و در سفری که به سوئد داشت، در جمع ایرانیان مقیم این کشور گفته بود: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید».

این سخنان حسن روحانی، حمایت برخی مقام‌های نظامی ایران از جمله قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران، اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران و علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران را در پی داشت.

نوامبر گذشته، اجرای بسته جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز شد. این بسته، تحریمی، بخش‌های مهمی از اقتصاد ایران از جمله صنعت نفت، بانکداری و حمل و نقل را در بر می‌گیرد. آمریکا می‌گوید که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.