نامه ۱۶ وکیل دادگستری در سالگرد آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد

جمعه, 16ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

جمعی از وکلای دادگستری ایران در هفتمین سالگرد آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد ضمن همبستگی با دانش‌آموزان صدمه‌دیده دولت را به انجام تکالیف قانونی خود در قبال سلامت این دانش‌آموزان و رعایت حقوق همه کودکان ایران فراخوانده‌اند.

جمعی از وکلای دادگستری ایران در هفتمین سالگرد حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد ضمن همبستگی با دانش‌آموزان صدمه‌دیده از این حادثه دولت را به اهمال و عدم پایبندی به مسئولیت‌های خود در قبال این حادثه و قربانیان آن متهم کرده‌اند.

در بیانیه  با استناد به “قوانین و مقررات جاری و اصول و مبانی حقوقی” صدمات وارده به دانش‌آموزان شین‌آبادی را  تمام و کمال “ناشی از  از بی‌تدبیری، بی‌دقتی و سهل‌انگاری و قصور مسئولین دولتی” عنوان شده و آن را “مکلف به جبران ضرر و زیان و پرداخت خسارات مادی و معنوی” وارده به دانش‌آموزان می‌داند.

“دختران شین‌آبادی” سانحه‌دیدگان آتش‌سوزی بخاری نفتی دبستان دخترانه “ندای انقلاب” در روستای شین‌آباد پیرانشهر در آذربایجان غربی‌اند که در آذرماه سال ۹۱ دچار سانحه شدند. دو نفر از دانش‌آموزان بر اثر این سانحه جان خود را از دست داده و ۲۸ دانش‌آموز دچار سوختگی شدند که سوختگی ۱۲ نفر از آن‌ها بسیار شدید گزارش شد.

دختران صدمه‌دیده بارها از روند درمان خود شکایت کرده و خواستار اعزام به خارج از کشور برای درمان شده‌اند. آنها همراه با والدینشان  ۲۷ تیرماه سال جاری مقابل دفتر ریاست جمهوری در تهران تجمع کرده و به روند درمان خود و مشکلات آن اعتراض کردند.

حسین احمدی‌نیاز، وکیل این دختران در آن زمان در گفت‌وگو با دویچه‌وله اقداماتی که در شش سال گذشته برای این دختران صورت گرفته را “ناکافی” دانست و گفت،  بسیاری از وعده‌های مسئولان در باره فراهم کردن امکانات درمانی عملی نشده است.

او به نقل از رئیس تیم پزشکی مسئول رسیدگی به وضعیت دختران شین‌آبادی گفت: «احتمال دارد با این روش که در ایران صورت می‌گیرد این دختران تا ۱۵ سال دیگر زیر تیغ جراحی بروند.»

سیدعلی ترابی، فرماندار پیرانشهر، ده روز پیش در مصاحبه با سایت تابناک  با اشاره به آخرین وضعیت دانش‌آموزان شین‌آبادی و چگونگی اعزام آنها به خارج از کشور برای ادامه درمان، به نقل از وزیر بهداشت و درمان گفت که پس از معاینه‌ای که از دانش‌آموزان شین‌آبادی خواهد شد، اگر هر کدام از آنها نیاز به اعزام برای درمان بیشتر را داشته باشند به خارج از کشور اعزام می‌شوند. تراپی ولی افزوده است که «تاکنون وزارت بهداشت و درمان نتایج حاصله را اعلام نکرده که کدام یک از آنها برای اعزام، تشخیص داده  یا نشده‌اند و در واقع معاینه از آنها انجام شده اما نتیجه اعلام نشده است.»

بنا بر داده‌های ترابی، هم اینک ۲۶ دانش‌آموز دچار مصدومیت بوده اما آنهایی که به طور مداوم به تهران رفت و آمد دارند ۱۴ دانش‌آموز هستند.

حسین احمدی نیاز، وکیل دختران شین آباد چندین بار با تاکید بر این که اینکه “امکان درمان دختران سوخته شین آبادی در داخل وجود ندارد” خواستار تنظیم پروتکل درمانی برای این دختران بین ایران و کشور مقصد درمانی آنها در خارج  از کشور شده است.

حقوقدانان امضاکننده بیانیه که نام حسین احمدی‌نیاز در رأس آنها دیده می‌شود از دولتمردان ایران خواسته‌اند “تا به تکالیف قانونی، حقوقی، انسانی و شرعی خود در قبال دختران شین‌آباد و سایر کودکان ایران زمین عمل کرده و با استانداردسازی مدارس و فراهم نمودن جنبه‌های کنوانسیون حقوق کودک، شادی وخنده را به این دختران ستمدیده بازگردانند.”

در میان وکلای امضاکننده نامه به دختران شین‌آبادی نام‌های همچون قاسم شعله‌سعدی، یوسف مولایی، مصطفی ترک همدانی، محمد نجفی، محمد مصطفایی و محمد علی جداری فروغی دیده می‌شود. 

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.