شهرضا؛ نهمین روز تحصن یک‌نفره حمید رحمتی در اعتراض به بازداشت معلمان

یکشنبه, 18ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – حمیدرضا رحمتی، عضو کانون صنفی معلمان اصفهان، از تاریخ ۱۰ آذرماه در اعتراض به بازداشت گسترده‌ی معلمان در جریان تحصن سراسری آن‌ها، در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرضا دست به تحصن یک‌نفره زده است. این فعال صنفی روز گذشته با انتشار نامه‌ای به تشریح اهداف خود از این تحصن و برنامه روزهای بعد پرداخته و گفته است که در صورت به جواب نرسیدن دست به عملی می‌زنم که جبران مافات آن غیرممکن خواهد بود. پیشتر محمود بهشتی، اسماعیل عبدی و محمد حبیبی، سه تن از معلمان و فعالین صنفی محبوس در زندان اوین در پیامی از این تحصن حمایت کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، امروز یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷، نهمین روز تحصن یک‌نفره‌ی حمیدرضا رحمتی، عضو کانون صنفی معلمان اصفهان در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرضا ادامه داشته است.

حمید رحمتی، روز گذشته با انتشار نامه‌ای ضمن تشریح هدف این تحصن، گفته است در صورت عدم پاسخ از سوی مسئولین در راستای تحقق خواسته‌هایش از روز دوشنبه دست به عملی غیر قابل پیش‌بینی خواهد زد.

این فعال صنفی در بخشی از این نامه در ارتباط با تحصن خود گفته است: “شاید مسئولین در چند روز اول چون آن را جدی نگرفتند همانند دیگر مسئولیت‌های خود به سهولت از کنار آن گذشتند اما پس از چند روز که محیط آنگونه که حق می‌خواست برای احقاق حق رقم بخورد و صدای بنده به گوش آنان که باید برسد رسید؛ اما حال این دوستانی که خود را خدای ملت می‌دانند نه خادم ملت! نمی‌خواهند دست به عملی بزنند که شاید عدالت اندکی سر جای خود (حداقل در یک مورد بسیار کوچک معلمان زندانی) قرار گیرد”.

آقای رحمتی در بخش دیگری از این نامه در ارتباط با ادامه تحصن اعتراضی خود می‌گوید: “بنده اعلام کرده بودم حرکت خود را به سطح شهر خواهم برد و مطمئن بودم و هستم که حتی نخواهند گذاشت؛ اما با قبول نظر تمامی افرادی که در تماس بودم از حرکت روز شنبه منصرف و مهلت ۳ روز دیگر برای انجام کاری تازه که شاید قابل پیش بینی نباشد می‌دهم و امیدوارم دوستان قوه قضاییه برای انجام وظیفه خود سعی نمایند و عدالت را اندک اندک در جامعه برپا دارند. پس ممکن است در صورت به جواب نرسیدن روز دوشنبه دست به عملی بزنم که جبران مافات دیگر غیر ممکن باشد. امید که برای برقراری عدالت ثانیه‌ها را نیز از دست ندهیم.

حمیدرضا رحمتی از تاریخ ۱۰ آذرماه ۹۷، در اعتراض به فشار قضایی و بازداشت گسترده معلمان که در پی دور دوم تحصن سراسری معلمان در آبان‌ماه سال جاری روی داد در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرضا دست به تحصن یک‌نفره زده است.

روز پنجشنبه ۱۵ آذرماه، آدینه همت‌بیگی، همسر محمود بهشتی لنگرودی معلم زندانی و سخنگوی کانون صنفی معلمان، پیام تشکر و حمایت محمود بهشتی لنگرودی، محمد حبیبی و اسماعیل عبدی، معلمان و فعالین صنفی محبوس در زندان اوین را به آقای رحمتی رساند.

متن کامل پیام این سه فعال صنفی معلمان به حمید رحمتی از این قرار است:

“بدون تردید حمید رحمتی یکی از قدیمی‌ترین، دلسوزترین، دوست‌داشتنی‌ترین، بی‌ریاترین، کم‌ادعاترین، پرکارترین و البته پایدارترین اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان است. کسی که در ماجرای تبعیدش به مازندران تا مرز خطر جانی پیش رفت و به لطف خدا و دعای دوستان و در حالی که مدتی طولانی در کما به سر می‌برد، عمری دوباره یافت تا خانواده، دوستان، همکاران و تشکل‌های صنفی معلمان و همچنین فعالان و کنشگران صنفی از برکت وجودش محروم نگردند.

حمید رحمتی ضمن پایبندی به اصول تشکیلات و کار جمعی در بسیاری از مواقع و در بن‌بستها در هیبت یک تشکل ظاهر گردید، رفتار صادقانه و عزم و استقامت او در جلب اعتماد دوستان و همکاران و فعالان صنفی و تشکیلاتی بسیار موثر بوده و خواهد بود.

ضمن تشکر و قدردانی از دوست و برادر بزرگوارمان حمید رحمتی، برایشان سلامتی و پایداری آرزومندیم و امیدواریم که جامعه معلمان ایران قدردان انسان‌های شرافتمند و مسئولی چون او باشند.

محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، محمد حبیبی”.

حمید رحمتی در تاریخ ۱۴ آذرماه ۹۵ در اعتراض به برخوردهای امنیتی با معلمان و زندانی‌کردن اسماعیل عبدی استعفای خود را به ریاست آموزش و پرورش شهرضا تحویل داده بود.

وی پیشتر نیز در تاریخ ۲۴ آذر ۹۴ در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت محمود بهشتی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرضا تحصن و اعلام اعتصاب غذا کرده بود. وی پس از مدتی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ساعاتی بعد با قرار کفالت آزاد شده بود.

لازم به اشاره است که دور دوم تحصن سراسری معلمان طی روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه به دنبال فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در شهرهای مختلف کشور صورت گرفت که در جریان آن دست‌کم ۱۴ تن از معلمین و فعالین صنفی معلمان در استان‌های خراسان شمالی، فارس، مرکزی، کردستان و خوزستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

چهار تن از این معلمان بازداشتی به نام‌های علی کروشات، محمدرضا رمضان زاده، امید شاه‌محمدی و حامد نرگسی کماکان در بازداشت مانده‌ و از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

روز شنبه نیز، هرانا در گزارشی از احضار صفر رمضانی معلم و پژوهشگر موسیقی محلی گیلان، به شعبه‌ی دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب دادگستری شهرستان لنگرود خبر داده بود. به وی گفته شده که باید ظرف پنج روز آینده در این شعبه حضور یابد. گفته می‌شود که احضار ایشان مربوط به تحصن مهر و آبان‌ماه معلمان است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران،  پیش‌تر با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از اجرایی شدن طرح “معلم تمام وقت”، نسبت به عدم رسیدگی به مطالبات صنفی فرهنگیان از سوی مسئولان در قوای سه‌گانه اعتراض کرده و از فرهنگیان کشور درخواست کرده بود تا در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه در دفتر مدارس تحصن نمایند.

معلمان ایران مهرماه امسال نیز به مدت دو روز به تحصن مشابهی دست زده بودند.

ازجمله مطالبات فرهنگیان در این تحصن توقف پرونده‌سازی برای معلمان و آزادی معلمان زندانی بوده است، هرانا پیش‌تر در گزارشی به بررسی جامع وضعیت معلمانی که برای استیفای حقوق صنفی خود در عین حفظ استقلال از دستگاه حاکمه تلاش کرده و بسیاری از آنان متحمل حبس، اخراج و تبعید شده‌اند، پرداخته بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.