عدم رعایت اصل تفکیک جرائم؛ انتقال زندانیان سیاسی و امنیتی زندان وکیل‌آباد مشهد به بند عمومی

پنجشنبه, 22ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – زندانیان سیاسی و امنیتی زندان وکیل آباد مشهد، طی روزهای ۱۷ و ۱۸ آذرماه از محل نگهداری زندانیان امنیتی و سیاسی به بندهای عمومی که محل نگهداری زندانیان غیرامنیتی است، منتقل شده‌اند. مسئولین زندان از دلایل این انتقال که بر خلاف اصل تفکیک جرائم است توضیحی ارائه نداده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای ۱۷ و ۱۸ آذرماه ۹۷، زندانیان سیاسی و امنیتی زندان وکیل آباد مشهد به بندهای عمومی این زندان منتقل شده‌اند.

یک منبع نزدیک به خانواده یکی از این زندانیان به گزارشگر هرانا گفت: “مسئولین زندان وکیل‌آباد مشهد زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در بند سیاسی این زندان را  به دلایل نامشخصی به دو گروه تقسیم کرده و طی روزهای شنبه و یک‌شنبه به دو بند مختلف که محل نگهداری زندانیان عادی ازجمله محکومین مواد مخدر و جرائم خشن است، منتقل کرده‌اند. علیرغم اعتراض زندانیان و خانواده آنها مسئولین زندان کماکان دلیلی در ارتباط با این انتقال به آنها ارائه نکرده‌اند”.

تبعید زندانیان سیاسی به میان زندانیان عادی در مغایرت با اصل تفکیک جرایم است، اقدامی که معمولا توسط متولیان امر در زندان‌ها برای تنبیه زندانیان یا افزایش فشار بر آنان لحاظ می‌شود.

عدم رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان‌های کشور موضوعی است که پیش از این بارها باعث بروز خشونت و درگیری بین زندانیان به دلیل مسائل ناشی از تضاد عقاید شده است. مسئولین زندان‌ها با اطلاع از این موضوع و در بسیاری موارد به عمد زندانیان با عقاید و رفتارهای مختلف را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند.

گفته می‌شود بیش از ۳۰ زندانی سیاسی و امنیتی فقط در یکی از سالن‌های بند سیاسی این زندان نگهداری می‌شدند. از جمله زندانیان بند سیاسی-امنیتی زندان وکیل‌آباد مشهد می‌توان مهدی فرطوسی ۱۹ ساله محکوم به ۳ سال حبس تعزیری و مرتضی پرهیزگار که پس از ۱۱ ماه بلاتکلیفی روز گذشته محاکمه شده است را نام برد.

حسن علیخانی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ نیز که در حال گذراندن دوران ۶ ساله حبس خود در زندان وکیل آباد مشهد است در این بند نگهداری می‌شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.