سی‌و‌ششمین روز تجمعات اعتراضی کارگران کفن‌پوش شرکت فولاد اهواز/ ویدئو

شنبه, 24ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – امروز شنبه، تجمعات اعتراضی کارگران شرکت فولاد اهواز برای سی‌‌‌و‌ششمین روز متوالی در سطح شهر اهواز ادامه داشت. کارگران فولاد اهواز علیرغم احضار، بازداشت و تهدید از سوی نهادهای امنیتی به صورت مستمر با برپایی تجمعات اعتراضی و سر دادن شعارهایی خواهان ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران بازداشتی و پرداخت دستمزدهای معوقه” شده‌اند. روز جاری همزمان با شروع تجمعات کارگری حضور پرتعداد ماموران نیروی انتظامی و گارد ویژه در سطح شهر اهواز دیده می‌شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۴ آذرماه ۹۷، سی‌‌‌و‌ششمین روز تجمعات اعتراضی کارگران شرکت فولاد اهواز شکل گرفت.

همزمان با شروع تجمعات اعتراضی کارگران شرکت فولاد اهواز حضور پر تعداد ماموران نیروی انتظامی و گارد ویژه نیز در این روز در سطح شهر اهواز دیده می‌شد.

با این حال علیرغم احضار و تهدید کارگران طی روزهای گذشته از سوی اداره اطلاعات اهواز و حضور گسترده نیروهای نظامی، طی روز جاری، کارگران معترض امروز نیز با پوشیدن کفن به خیابان آمده و با سر دادن شعارهایی از جمله “استثمار، بیکاری، پرچم مایه‌داری”، “کشور ما دزد خونه است توی جهان نمونه است”، “خوزستان بی‌چاره، مسئول خوب نداره”، “مرگ بر مافیا”، “همشهری باغیرت، حمایت حمایت”، “نه تهدید نه زندان دیگر فایده ندارد”، “کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”، “هیهات منا الذله”، “تورم، گرانی، پاسخ بده روحانی” و فریاد “الله اکبر” و “لا اله الا الله” در سطح شهر و در مقابل نیروهای پلیس خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند.

امروز شنبه کارگران معترض این مجتمع در مقابل استانداری خوزستان، سرپرستی بانک ملی خوزستان، فرمانداری شهر اهواز و روبروی دفتر نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در استان خوزستان، بازار نادری اهواز و سطح شهر تجمع کردند.

همچنین در تجمعات امروز علاوه بر حضور پررنگ‌ خانواده کارگران و زنان معترض، تعدادی از فعالان محیط زیستی نیز در حمایت از کارگران فولاد اهواز و همراه با آنان حضور داشتند.

در این رابطه روز جمعه ۲۳ آذرماه علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده مردم تهران در مجلس در جریان نشستی در مسجد شرکت فولاد اهواز مدعی شد: “من در بحث خصوصی سازی از ابتدا مخالف بودم و هنوز هم مخالف هستم؛ شاید کسی که مخالف نباشد بتواند بهتر از من در این مورد قضاوت کند”.

محجوب همچنین افزود: “بانک ملی نباید با دید خصوصی به این شرکت نگاه کند؛ باید با دید عمومی مسائل را در نظر بگیرد. باید شرایط کار و اشتغال پایدار را با سرمایه‌گذاری جدید و افزایش خطوط و افزایش ظرفیت فراهم آوریم. حق می‌دهم به شما و دوستانی که این مطالب را مطرح کردند. حرف حق باید در جای خودش زده شود و جای آن مجلس است. اگر خصوصی‌سازی مشکل دارد بخشی از آن به عهده ما است چرا که ما آن را مصوب کردیم باید معایب آن مطرح شود که مشکلاتش مرتفع شوند”.

روز جاری امیر حسین نظری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان مدعی شده است که مشکل صادرات محصولات گروه ملی فولاد برطرف شده و با افزایش تولیدات و شروع صادرات محصولات این شرکت، مشکلات مربوط به کارگران گروه ملی نیز برطرف خواهد شد”.

با این حال خواسته اصلی کارگران معترض این شرکت ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.

گروه ملی صنعت فولاد توسط گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌شد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.

کارگران فولاد خوزستان، چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند. آنها اواخر سال گذشته نیز در اعتراض به عدم دریافت حقوق، دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

طی ماه گذشته همزمان با تجمعات اعتراضی کارگران فولاد اهواز و پیش از آن، کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه نیز در خیابان‌های شهر شوش با تجمعات مداوم خود خواستار رسیدگی به مطالباتشان شده بودند.

اسماعیل بخشی فعال کارگری بازداشت شده در جریان تجمعات کارگران نیشکر هفت تپه روز چهارشنبه پس از ۲۴ روز با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده است. سپیده قلیان، فعال مدنی که همزمان با وی بازداشت شده بود نیز همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

همچنین علی نجاتی، عضو سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه نیز با گذشت شانزده روز از زمان بازداشت که با ضرب و شتم همراه بوده است کماکان در بازداشت و بی‌خبری به‌سر می‌‌برد.

در ارتباط با تجمعات کارگری استان خوزستان در تاریخ ۱۳ آذرماه عسل محمدی، فعال کارگری و دانشجوی داروسازی واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران نیز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده و ابتدا به شوش و سپس به اهواز منتقل شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.