اعتراض مردم به مسئولان در سفر احمدی نژاد به خوزستان

سه شنبه, 3ام اردیبهشت, 1392
اندازه قلم متن

aks-avalدر حالی که تنها کمتر از دو ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده، در آخرین روزهای عمر دولت دهم و در ادامه سفرهای استانی هیأت دولت، احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در ٢٠ آوریل ٢٠١٣ سفری به خوزستان داشت. بازدید از شهر هویزه و دیدار با مردم این شهر در برنامه کاری احمدی نژاد گنجانده شده بود.

هویزه یکی از شهرهای تاریخی خوزستان با جمعیتی در حدود چهل هزار نفر است،

در این دیدار مردم هویزه  با برافراشتن پلاکاردهایی در محکومیت مصادره زمین های کشاورزی شهروندان از سوی نهادها و سازمانهای دولتی، خواهان توقف این سیاست های غیر انسانی شدند. مردم معترض هویزه با سردادن شعارهایی خواستار موضع گیری احمدی نژاد در قبال بیکاری فراگیر در این شهر و توقف مصادره زمین های شهروندان شدند.

احمدی نژاد در دو دوره ریاست جمهوری اش چند بار به این شهر سفر کرده بود و وعده وعیدهای زیادی به مردم داده که هیچکدام آنها محقق نشده است. على رغم اینکه میدان نفتی آزادگان، یکی از بزرگترین و مرغوبترین میادین نفتی جهان، در این منطقه واقع شده، معضل بیکاری جوانان به یکی از بزرگترین مشکلات این شهر تبدیل گردیده است که بنا بر اظهارات نمایندگان نسبت آن به ٣۵ درصد میرسد، بطوری که بارها توسط نماینگان مجلس و فعالان فرهنگی اجتماعی به آن پرداخته شده بود
با خشک شدن رودخانه کرخه به دلیل ساختن سدهای بزرگ بر روی آن و انتقال آب آن به دیگر شهرها و همچنین انهدام وسیع هورالعظیم توسط شرکت نفت، مردم چهل روستای واقع در اطراف این تالاب منبع حیات خود را از دست داده اند و شماری زیادی از این روستاها خالی از سکنه شده است.

همچنین از دیگر معضلات مردم هویزه مصادره زمین های کشاورزی آنها است. شرکت دولتی مسکن مهر با غارت صدها هکتار از زمین های کشاورزان نقش بسزایی در افزایش فشار بر کشاورزان منطقه به منظور مهاجرت از این منطقه ایفا کرده است. همچنین در طرحی مشابه و در راستای تغییر بافت جمعیتی خوزستان در دوران حکومت خاتمی، دولت سعی درواگذاری زمینهای منطقه جفیر، از توابع شهرستان هویزه، به تعاونی جانبازان استان یزد را داشت.

هویزه که در نزدیکی مرز عراق و در جوار باتلاق بزرگ هور العظیم قرار دارد، در طی جنگ ایران و عراق بطور کلی نابود شد و مینهای باقیمانده از جنگ، جان تعداد زیادی از کشاورزان را تا کنون گرفته است.

اخیراً دولت ایران مراحل اولیه تأسیس یک شرکت پتروشیمی با نام “پتروشیمی آزادگان” را به پایان رسانده و اقدام به مصادره زمین های مردم عشیره بنی ساله در روستای زهیریه در اطراف هویزه کرده است.
در همین راستا نیروهای نفوذی اطلاعات بسان طرح نیشکر که در شعیبه و دیگر مناطق خوزستان به اجرا درآمده اند، به جوانان بیکار منطقه وعده داده اند تا در صورت موافقت با مصادره زمین هایشان در شرکت پتروشیمی مشغول به کار خواهند شد! به گفته آقای دهیمی فعال حقوق بشر تجربه دهها طرح صورت گرفته در خوزستان حکایت از آن دارد که فرصت های شغلی کمتر به هموطنان عرب زبان و بیشتر به سایر ساکنین منطقه داده می شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.