وزیر اطلاعات ایران درباره اتحاد اپوزیسیون خارج کشور هشدار داد

چهارشنبه, 28ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

محمود علوی، وزیر اطلاعات گفت بودجه این وزارتخانه با “تهدیدات جدید” تناسب ندارد

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، با حضور در مجلس ایران گفت که نیروهای اپوزیسیون و مخالفان خارج از کشور در تلاش‌ هستند تا “صف مبارزه خودشان با جمهوری اسلامی را یکی کند”.

وزیر اطلاعات در این جلسه درباره اتحاد جریان‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت: “در سطح دنیا در یکی دو سال اخیر بیش از ۶۴ همایش، نشست و هم‌اندیشی بین جریان‌های مختلف قومی و ضدانقلابی برگزار شده است که چگونه صف مبارزه خودشان با جمهوری اسلامی را یکی کند”.

به گفته او، مخالفان جمهوری اسلامی در خارج کشور که در ادبیات رسمی حکومت ایران “ضدانقلاب” خوانده می‌شوند، سعی در “همگرایی و هم‌افزایی” دارند و می‌خواهند به هم نزدیک شوند.

به باور آقای علوی این حرکات با حمایت کشورهای خارجی و سرویس‌های امنیتی‌شان از جمله ایالات متحده آمریکا و اسرائیل صورت می‌گیرد.

هشدار درباره فعالیت‌های امنیتی کشورهای همسایه علیه ایران

وزیر اطلاعات ایران گفت که شرایط امنیتی فعلی با سال‌های گذشته متفاوت است و افزود که سرویس‌های امنیتی کشورهای همسایه و حتی کشورهای دوردست “مستقیم” علیه ایران وارد عمل می‌شوند.

آقای علوی گلایه کرد که با وجود تغییر شرایط، وضعیت بودجه‌ وزراتخانه تحت امرش تغییر نکرده و این بودجه با “تهدیدات جدید” و “انتظارات” از این وزراتخانه تناسب ندارد.

وزیر اطلاعات همچنین در سخنان امروزش در مجلس سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای همسایه را متهم کرد که “گروه‌های تروریستی”را برای حمله به اهدافشان در ایران آموزش می‌دهند و به سلاح‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته مجهز می‌کنند.

او با این حال از کارنامه وزارت اطلاعات دفاع کرد و مدعی شد: “با همه این شرایط وزارت اطلاعات موفق شده از هر صد اقدام تروریستی ۹۷ تا ۹۸ اقدام آنها را خنثی کند و تنها یکی دو مورد موفق شدند”.

وزیر اطلاعات گفته سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای همسایه امکانات لجستیکی پیشرفته‌ای در اختیار “تیم‌های تروریستی” قرار داده‌اند

پس از حمله مسلحانه به رژه‌ نیروهای مسلح در اهواز، شماری از نمایندگان مجلس از نهادهای امنیتی ایران انتقاد کرده بودند.
در پایان این بخش از جلسه امروز مجلس نماینده شاهین دژ، میاندوآب و تکاب از پاسخ‌های وزیر در خصوص “تمهیدات وزارت اطلاعات برای رفع اقدامات مخل امنیت و جلوگیری از هرگونه بحران در سال ۹۷” قانع شد.

تکذیب اعطای ۲۵۰۰ گرین کارت به مقامات ایرانی

محمود علوی، وزیر اطلاعات، در سخنان خود در مجلس بار دیگر تاکید کرد اعطای ۲۵۰۰ گرین کارت به مقامات ایرانی و فرزندانشان در جریان مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای (برجام) “صحت ندارد”.

وزیر اطلاعات این توضیحات را سه‌شنبه ۲۷ آذر، در پاسخ به سوال دیگری از کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کرد.

اوایل تیرماه امسال مجتبی ذوالنور، رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران ادعا کرد که “اوباما در جریان برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد به ۲۵۰۰ ایرانی تابعیت داد”.

این ادعا نخستین‌بار در فوریه ۲۰۱۷ مطرح شد اما تکرار آن از زبان چهره بانفوذ محافظه‌کاران مخالف حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، آن را دوباره و با اهمیتی بیشتر مطرح کرده است.

کمی بعد، شبکه خبری فاکس‌نیوز در آمریکا گزارشی درباره ادعای آقای ذوالنور منتشر کرد و پس از آن، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با ارجاع به همین گزارش، در توییتی نوشت: “تازه معلوم شده که دولت اوباما در جریان مذاکرات توافق افتضاح با ایران، به ۲۵۰۰ ایرانی – از جمله مقام‌های دولتی – شهروندی آمریکا را اعطا کرده است. این چقدر مهم (و بد) است؟”

این گزارش اما بعدتر از سوی مقامات دولت حسن روحانی و باراک اوباما رد شد.

اکنون محمود علوی می‌گوید که این وزارت اطلاعات نیست که نیاز دارد برای نفی این موضوع مدرک ارائه کند بلکه “گوینده باید مدرک بدهد نه این که اعلام کند که در صورت لزوم ارائه می‌کند”.

در پایان این جلسه کاظم جلالی اعلام کرد که از توضیحات وزیر قانع شد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.