دستکم یک زندانی در زندان ارومیه اعدام شد

دوشنبه, 10ام دی, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – صبح روز جاری دستکم یک زندانی محبوس در زندان ارومیه که روز گذشته جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود، اعدام شد. این زندانی از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود. دو زندانی نیز با اخذ مهلت از اولیای دم از پای چوبه دار به بند بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز دوشنبه ۱۰ دی‌ماه ۹۷، یک زندانی متهم به قتل در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد.

هویت این زندانی “زمان رضایی، فرزند ستار، ۶۲ ساله، اهل میاندوآب، از بند ۱ روان درمانی زندان ارومیه و با اتهام قتل” توسط هرانا احراز شده است.

اعدام این زندانی که از سال ۹۲ در بازداشت به سر می‌برد، تا لحظه تنظیم این گزارش توسط مراجع رسمی و رسانه‌های داخل ایران اطلاع رسانی نشده است.

“چنگیز ایرانی” از بند ۱ روان درمانی و “پژمان پیری” از بند ۳-۴ عمومی دو زندانی دیگری هستند که به ترتیب با پرداخت مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان و ۵۰۰ میلیون تومان با اخذ مهلت از اولیای دم از پای چوبه دار به بند بازگشتند.

در این بین از سرنوشت یک زندانی دیگر با هویت نامشخص از بند ۱۵ این زندان با اتهامات مربوط به مواد مخدر که روز گذشته جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده بود، اطلاعی در دست نیست. وضعیت این افراد کماکان توسط هرانا در حال بررسی است.

هرانا روز گذشته همزمان با احراز هویت چهار تن از منتقل شدگان جهت اجرای حکم از احتمال افزایش تعداد این افراد خبر داده بود.

لازم به ذکر است یکی از این زندانیان به نام چنگیز ایرانی پیشتر نیز در تاریخ ۹ مهرماه ۹۷ جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده و روز بعد با کسب مهلت جهت تامین وثیقه از اولیای دم مقتول از پای چوبه دار به بند بازگشته بود.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس داده‌های ۳۶۷۷ گزارش ثبت شده در مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحاً آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

برای اطلاعات بیشتر به گزارش سالانه میلادی هرانا (ویژه ۲۰۱۸) مراجعه کنید.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.