چهار فعال ترک در سراب دستگیر شدند؛ ۱۰ ماه حبس برای عباس لسانی

سه شنبه, 11ام دی, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – امروز دست کم چهار فعال ترک به نامهای سهند معالی، وحید نوراحمدی، حیدر مزینی و محمد رنجبری در شهر سراب از توابع استان آذربایجان شرقی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. همزمان گزارش شده است واحد اجرای احکام دادگاه انقلاب اردیبل خبر از محکومیت عباس لسانی از فعالان شناخته شده منطقه به تحمل ۱۰ ماه حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز مورخ ۱۰ دیماه نیروهای امنیتی به بازداشت تعدادی از فعالان ساکن شهر سراب از توابع استان آذربایجان شرقی مبادرت کردند.

تا زمان تنظیم این گزارش هویت چهار تن از بازداشت شدگان احراز شده است هر چند از دلایل بازداشت آنها کماکان اطلاعی در دست نیست.

سهند معالی، حیدر مزینی، محمد رنجبری و وحید نوراحمدی از جمله بازداشت شدگان امروز هستند که به غیر از آقای معالی که در محل کار خود بازداشت شد باقی افراد در منازل شخصی خود در میانه روز بازداشت شدند.

از سوی دیگر گزارش شده است، در پی تشکیل پرونده ای برای عباس لسانی به صرف حضور و مشارکت در خاکسپاری حسن دمیرچی و گردهمایی قلعه بابک در سال جاری، نامبرده از محکومیت خود به حبس مطلع شده است.

پیش از این آقای لسانی در اعتراض به نحوه احضار و روند غیرقانونی دادگاه از حضور در روند دادرسی خودداری کرده بود.

در تاریخ ۱۸ مهرماه ۱۳۹۷، این شهروند ساکن اردبیل طی احضاریه‌ای جهت ابلاغ حکمی که پیشتر بصورت غیابی علیه وی صادر شده به شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز احضار شده بود.

عباس لسانی با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن غیرقانونی خواندن روند دادرسی، در واکنش به احضار خود گفته بود: “حکمی که در روندی کاملا غیر قانونی و غیر حقوقی بر علیه اینجانب صادر شده است به هیچ عنوان قابل قبول و قابل تمکین نیست”.

آقای لسانی پیش‌تر نیز از طریق پیامک به شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز احضار شده بود در تاریخ ۲ مهرماه ۹۷ مجددا از طریق پیامک متوجه شده یود که به صورت غیابی توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب برای ویحکم صادر شده است.

یک منبع نزدیک به آقای لسانی در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت “امروز (۱۰ دیماه) پس از دریافت پیامکی حاکی از ارسال پرونده آقای لسانی به اجرای احکام اردبیل، خانواده ایشان پیگیری کردند و از طریق منشی دادگاه متوجه شدند که برای آقای لسانی به اتهام تبلیغ علیه نظام حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری در زندان تبریز به صورت غیابی صادر شده است.”

فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری مرحوم حسن دمیرچی موزیسین و فعال مدنی شناخته شده اتهامی است که توسط شعبه ۱۱ دادیاری تبریز در زمان بازداشت به آقای لسانی تفهیم شده است.

لازم به یادآوری است که روز دوشنبه ۱۱ تیرماه چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” عباس لسانی همراه با سه تن از فعالان ترک (آذربایجانی) ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد برای حضور در این مراسم منتشر کرده بود.

ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است. برای درک بهتر از روند برخورد با فعالین این خطه از کشور، مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به بررسی آمار و روند برخورد با آنان از ابتدای سال جاری تاکنون پرداخته است. این آمار می‌تواند تلنگری باشد بر وجود برخورد سیستماتیک با افرادی که علیرغم اینکه ارتکاب به خشونتی را در کارنامه خود ندارند اما از حق آزادی اندیشه و بیان محروم مانده‌اند. بر اساس این آمار، از ابتدای امسال تا زمان نشر گزارش مورد اشاره، بازداشت دستکم ۱۲۳ تن از فعالان ترک، ضرب و شتم دستکم ۲۵ نفر از آنان در حین یا پس از بازداشت، محکومیت ۲۰ تن به ۱۲ سال و ۴ ماه حبس و ۳۳۰ ضربه شلاق علاوه بر جزای نقدی، احضار دستکم ۱۰ نفر به مراجع قضایی و ممانعت از برگزاری ۳ مراسم مختلف گزارش شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.