پایان اعتصاب غذای علیرضا توکلی با وعده مساعد مسئولان زندان اوین

شنبه, 15ام دی, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – علیرضا توکلی، فعال تلگرامی و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، امروز شنبه در پی وعده مساعد مسئولان زندان مبنی بر بهبود شرایط و همچنین درخواست همبندیانش به اعتصاب غذای خود پایان داد. وی از روز شنبه هفته گذشته به دنبال بیماری مشکوک به آبله مرغان به بخش ایزوله این زندان منتقل شد و از روز چهارشنبه به دنبال تشدید بیماری و در اعتراض به غیر بهداشتی بودن محل نگهداری، عدم رسیدگی پزشکی و عدم انتقال به بیمارستان دست به اعتصاب غذا زده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۷، علیرضا توکلی با درخواست همبندیان خود و وعده مساعد مسئولان زندان اوین در چهارمین روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی به گزارشگر هرانا گفت:”روز گذشته جمعی از همبندیان علیرضا توکلی از وی درخواست کردند که جهت جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضعیت جسمی و در امان بودن از عوارض اعتصاب غذا به اعتصاب خود پایان بدهد. شب گذشته هم رئیس اجرای احکام زندان اوین و معاون بهداری زندان به دیدن وی رفتند و با وعده‌ی رسیدگی به درخواست‌هایش از او خواستند که به اعتصاب خود پایان بدهد”.

این منبع در ادامه افزود:”مسئولان جهت عملی کردن وعده‌های خود سیستم گرمایشی بخش ایزوله بهداری را تعمیر کرده و نظافت کلی این بخش را انجام دادند و به او دارو داده‌اند؛ اما با این حال هنوز در بخش ایزوله بستری است و به بیمارستان منتقل نشده است”.

لازم به ذکر است که علیرضا توکلی از روز شنبه ۸ دی‌ماه به دنبال بیماری مشکوک به آبله مرغان به بخش ایزوله زندان اوین منتقل شده بود. وی روز چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه به دنبال تشدید بیماری و در اعتراض به غیر بهداشتی بودن محل نگهداری، عدم رسیدگی پزشکی و عدم انتقال به بیمارستان، دست به اعتصاب غذا زده بود.

آقای توکلی علیرغم اینکه بیش از ۲۸ ماه از محکومیت ۳۰ ماهه خود را پشت سر گذاشته، پیش‌تر با مخالفت دادستانی با آزادی مشروط و درخواست مرخصی مواجه شده است.

گفتنی است که این فعال تلگرامی محبوس در زندان اوین در روز ۱۴ مردادماه از اندرزگاه ۸ زندان اوین به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به “بند ۲۰۹” این زندان منتقل شد و سه روز بعد مجددا به اندرزگاه ۸ این زندان بازگردانده شده بود.

هرانا پیشتر گزارش کرده بود، علیرضا توکلی در تاریخ ۳۱ تیر ماه با نگارش نامه‌ای سرگشاده خطاب به سید محمود علوی، وزیر اطلاعات با اشاره به حکم ۵ سال حبس خود، این حکم را ظالمانه خوانده بود.

لازم به یادآوری است، علیرضا توکلی، محمد مهاجر و محمد مهدی زمان صالح، سه تن از فعالان تلگرامی هستند که در سال ۹۵ بازداشت و هر کدام به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند. حکم زندان این افراد پس از اعتراض در دادگاه تجدیدنظر با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی تجمیع یافته و اتهام توهین به مقدسات به عنوان اشد مجازات برای آنها در نظر گرفته شده و حکم هر کدام به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافته است.

حکم این افراد در اسفندماه سال ۹۶ در جریان عفو عمومی از ۵ سال به دو سال و شش ماه حبس کاهش پیدا کرد.

آقای توکلی که به بیماری‌هایی نظیر درد مفاصل و درد در ناحیه روده دچار است، با وجود تجویز دارو توسط پزشک بهداری زندان، هیچ تغییری در شرایط او صورت نگرفته است زیرا که برخی از داروهای مورد نیاز آقای توکلی خارجی بوده و باید از خارج از زندان تهیه شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.