بانک مرکزی لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را به دولت ارائه کرد

یکشنبه, 16ام دی, 1397
اندازه قلم متن

عبدالناصر همتی،‌رئیس بانک مرکزی ایران

رئیس بانک مرکزی ایران روز یکشنبه، ۱۶ دی، در نشست فراکسیون ولایی مجلس خبر داد که لایحه حذف چهار صفر از پول ایران روز شنبه از سوی بانک مرکزی به دولت ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر همتی ابراز امیدواری کرد که این لایحه هر چه سریع‌تر به تصویب برسد.

در همین حال حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، گفت که حذف ۴ صفر به این معنا است که به جای ۱۰ هزار تومان گفته شود ۱۰ تومان.

هیئت دولت سال گذشته نیز طرح تغییر واحد پول ملی ایران را از ریال به تومان تصویب کرده بود اما این لایحه هنوز در مجلس تصویب نشده است.

پیشنهاد حذف چهار صفر از پول ملی ایران پیش از این نیز بارها از سوی مجلس و دولت‌های گذشته مطرح شده اما در نهایت در مجلس تصویب نشده است.

سال گذشته نیز محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، خبر داده بود که این پیشنهاد در این کمیسیون مطرح شده است.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، محاسبات و نگهداری حساب‌‌ها از طریق حذف چهار صفر از پول ملی کشور، «ساده‌تر» و «فضای روانی بهتری» ایجاد می‌شود.

در همین حال فریدون خاوند، استاد اقتصاد در فرانسه، پیش از این در مقاله‌ای در رادیو فردا نوشته بود که از جنگ جهانی دوم به این سو، بیش از هفتاد کشور جهان، از جمله آلمان، فرانسه، برزیل، آرژانتین، ترکیه و افغانستان، شمار صفر‌ها را در سکه‌ها و اسکناس‌های خود کاهش داده‌اند.

با این همه آقای خاوند مسایل اقتصادی کلان را عامل اصلی نیاز به تغییر واحد پول دانسته و افزوده بود که «صفرزدایی» زمانی موثر می‌افتد که عوامل زاینده انحطاط اقتصادی کشور از میان برداشته شوند.

به گفته آقای خاوند، در پی تورم لجام گسیخته چند دهه گذشته، پول ملی ایران بخش بسیار بزرگی از قدرت خرید خود را از دست داده و آنچه از دیدگاه هواداران «صفرزدایی» بیش از همه اهمیت دارد، بازگرداندن اعتبار به پول ملی است

لایحه دولت ایران در حالی تصویب شده که پس از تحریم‌های آمریکا تورم در ایران به شدت افزایش یافته است.

در همین حال مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با اشاره به «کمیت و کیفیت رشد نقدینگی در سال‌های اخیر، نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر»، نسبت به بروز «تورمی افسارگسیخته» تا پایان امسال ​هشدار داده است.

در این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح شده است که حجم نقدینگی از ۵۰۶ هزار میلیارد تومان در میانه سال ۹۲ به بیش از ۱۶۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده که گواه بر بیش از سه برابر شدن نقدینگی در دوره مذکور است.

با این حال به گفته حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، آقای همتی در جلسه این فراکسیون گفته است: «نقدینگی سرگردان نداریم، هدایت نقدینگی معنا ندارد، نقدینگی ۱۷۰۰ هزار میلیارد ۳۰ درصد قدرت خود را به دلیل تورم از دست داده‌است».

بانک مرکزی ایران اخیراً اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی نرخ تورم را اعلام نخواهد کرد. دلیل این تصمیم نیز تفاوت نتایج نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام شده است.

با استفاده ازخبرگزاری‌های تسنیم، ایسنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. حذف صفر مانند بزک نمودن و ارایش یک شخص زشت رو می باشد
    یعنی از این به بعد دلار صد هزار ریال را بطور رسمی میگویند ده
    تومان. همانطوری که با باتوم میزنند توی سر مردم ساکت شوند.
    با باتوم هم میشود زد توی سر صفر ها که فتنه و سرکشی نکنند