“تیغ دولبه” فضای مجازی برای مقامات جمهوری اسلامی ایران

جمعه, 28ام دی, 1397
اندازه قلم متن

رییس مجلس خبرگان، فرمانده کل ارتش و معاون اجرایی ارتش بار دیگر در سخنانشان فضای مجازی را هدف گرفته‌اند. جنتی در عین حال گفته فضای مجازی می‌تواند “یک فرصت برای نیروهای انقلابی” باشد.

    

روزی نیست که مقامات جمهوری اسلامی در سخنانشان به “فضای مجازی” اشاره نکنند. این سخنان در اکثریت قریب به اتفاق موارد بر انتقاد تند و تیز و در برخی موارد حمله به فضای مجازی متمرکز است.

این بار نیز هم‌زمان سه تن از مقامات کشوری و لشگری جمهوری اسلامی درباره مخاطرات و نیز ظرفیت‌های فضای مجازی صحبت کرده‌اند.

آیت‌الله جنتی، رییس مجلس خبرگان در جلسه مشترک هیأت رییسه و کمیسیون‌های این مجلس در روز پنج‌شنبه ۲۷ دی (۱۷ ژانویه) با حمایت از ورود “نیروهای انقلابی” به عرصه فضای مجازی، گفت: «فضای مجازی می‌تواند یک فرصت برای نیروهای انقلابی باشد. قطعاً از این کارکرد هم می‌توان برای مجد و عظمت اسلام و انقلاب استفاده کرد.»

او فضای مجازی را “تیغی دولبه” دانست که باید از آن “با احتیاط” استفاده کرد. جنتی با مقایسه فضای مجازی با رادیو و تلویزیون گفت: «اوایل انقلاب نیز عده‌ای با شیوع رادیو و تلویزیون مخالفت می‌کردند اما از همین رسانه‌ها نیز توانستیم بهره درست بگیریم.»

به گفته جنتی، کارشناسان نیز معتقدند می‌توان از این عرصه برای “اسلام و انقلاب” بهره گرفت. او ادامه داد: «پس ما نیز باید با نگاهی جهادی و انقلابی وارد عرصه شویم تا کشتی انقلاب اسلامی را به سرمنزل مقصود برسانیم.»

در پایان این جلسه بیانیه‌ای نیز در شش بند صادر شد که یک بند آن به موضوع فضای مجازی اختصاص داشت. نمایندگان خبرگان در این بند با اشاره به اهمیت فضای مجازی و “نقش آن در تمدن‌سازی” از مسئولان این عرصه خواسته‌اند تا برای “بومی‌سازی” فضای مجازی فعالیت کنند. در این بیانیه همچنین از واژه “حفاظت دیجیتالی از حاکمیت جمهوری اسلامی” استفاده شده و از دولت خواسته شده تا مایت از پیام‌رسان‌های داخلی را مانند یک پروژه ملی در نظر بگیرد.

مقابله با شایعه پراکنی در فضای مجازی

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی نیز در سخنانش در گردهمایی بسیجیان اشاراتی مشخص به فضای مجازی داشت.

امیر موسوی با بیان اینکه “دشمن به میدان جنگ نرم و نیمه سخت در عرصه فضای مجازی آمده است” و با گله‌گذاری تلویحی از مردم گفت: «اگرچه دشمن با تمام توان در عرصه مجازی به میدان آمده، اما واقعیت این است که مردم و مسئولان همچون جنگ تحمیلی به میدان مقابله با دشمن در عرصه جنگ نرم نیامده‌اند.»

این فرمانده ارتش در ادامه با مقایسه “بیرون راندن دشمن از کشور” با تکرار این عمل در فضای مجازی گفت: «ما باید با پیروی از شهدا و رزمندگان که دشمن را از کشور بیرون راندند، دشمن را در فضای مجازی از مرزهای فکری، عقیدتی و فرهنگی خود بیرون برانیم.»

موسوی در عین حال فضای مجازی را “بسیار پیچیده” دانست و متذکر شد: «دشمنان در فضای مجازی با انتشار مطالب کذب به دنبال کاهش روحیه ارتشیان هستند اما یکی از وظایف ارتش الهی و لشکر صاحب زمان این است که روحیه خود را بالا ببرد.»

فرمانده ارتش جمهوری اسلامی، “دفاع از انقلاب اسلامی، ولایت فقیه و اقتدار نظام” را اصل اساسی در فضای مجازی دانست. موسوی همچنین نسبت به “گسترش شایعه” در این فضا هشدار داد و گفت باید مراقب این موضوع بود.

معاون اجرایی ارتش نیز سخنان فرمانده خود را تایید کرد و گفت: «یکی از موضوعات مهمی که در فضای مجازی با آن روبرو هستیم شایعه پراکنی است، در شایعات، حقوق اجتماعی عده‌ای پایمال می‌شود و به حیثیت افراد بی گناه خدشه وارد می‌شود.»

امیر محمد محمودی که پس از فرمانده ارتش در گردهمایی بسیجیان صحبت کرد با تاکید بر لزوم “حضور آگاهانه در فضای مجازی” تصریح کرد: «هجمه و حمله‌های دشمن در فضای مجازی نباید بی پاسخ بماند و لازم است همه دلسوزان نظام خصوصاً شما جوانان و بسیجیان وفادار و با ایمان در فضای مجازی حضور جدی داشته باشید و به مقابله با حرکات دشمنان بپردازید.»

هفته گذشته آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی مشابه صحبت‌های امروز فرمانده ارتش به موضوع “شایعه‌سازی” در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «امروز یکی از شگردهای فعّال دشمن، شایعه‌سازی است که مردم را مضطرب کنند، مردم را با هم مخالف کنند، علیه این و آن تهمت بزنند، مردم را به جان یکدیگر بیندازند که البتّه چنین اتّفاقی نمی‌افتد به توفیق الهی.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران سپس شاید برای اولین بار به ظرفیت فضای مجازی اشاره کرده و گفت: «جوانها امروز در فضای مجازی فعّالند؛ فضای مجازی میتواند ابزاری باشد برای زدن توی دهن دشمنان.»

این در حالی است که توییتر، فیس‌بوک و تلگرام در ایران فیلتر هستند.

سخنان خامنه‌ای انگیزه‌ای برای کاربران فضای مجازی شدو اعلام کردند طوفانی توییتری راه می‌اندازند تا با استناد به سخنان خامنه‌ای خواهان رفع فیلتر از توییتر، فیس‌بوک و تلگرام شوند.

بشنوید: گفت‌وگو با رضا حقیقت‌نژاد

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.