انتقاد مولوی عبدالحمید از «تبعیض» علیه اهل سنت در ایران

دوشنبه, 1ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در گفت‌وگویی با رادیو فردا از اعمال «تبعیض» علیه سنی مذهب‌ها و «فقدان مساوات» میان اقوام و مذاهب در ایران انتقاد کرد.

این مقام مذهبی در حالی انتقادات خود را بیان کرده است که شماری از دانشگاهیان اهل‌سنت استان هرمزگان در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور ایران، از «تبعیض» و «عدم به‌کارگیری شایستگان اهل‌ سنت» در این استان شکایت کرده‌اند.

در این نامه تاکید شده که مدیران آموزش و پرورش استان هرمزگان از انتصاب مدیران اهل سنت در شهرستان‌های این استان «واهمه دارند».

گزارش دیگری نیز حاکی است که چهار نفر از تحریریه وب‌سایت سنی‌آنلاین به دادسرای زاهدان احضار شده‌اند. این چهار نفر را چندی پیش نیز سازمان اطلاعات سپاه پاسداران احضار و بازجویی کرده بود.

وب‌سایت سنی‌آنلاین زیر نظر مدرسه دارالعلوم زاهدان فعالیت می‌کند. مولوی عبدالحمید، شاخص‌ترین روحانی اهل سنت ایران و امام جمعه اهل سنت زاهدان، مدیر مدرسه دارالعلوم زاهدان است.

آقای عبدالحمید در گفت‌و‌گو با رادیو فردا بار دیگر خواستار رفع «تبعیض» نسبت به اهل سنت در زمینه‌هایی چون «واگذاری مسئولیت و مناصب استانی» و «رعایت مساوات در استخدام و به کارگیری همه ملت ایران» از هر قوم و مذهب شده است.

به گفته امام جمعه اهل سنت، در زمینه تعلیم و آموزش علوم دینی اهل سنت «حساسیت بیشتری» وجود دارد و وی امیدوار است در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، مقام‌های مربوطه، برای رفع «تبعیض‌های وسیع»، «فکر وسیعی» بکنند.

مولوی عبدالحمید گفته که «مقام‌های بالای کشور» در جریان این تبعیض‌ها قرار دارند و آنها «در این رابطه دیده شده‌اند و گزارش هم مرتب به مقام‌های مسئول می‌رسد»، اما هنوز قدم‌های برداشته شده در این زمینه «کافی» نیست.

وی علت اعمال تبعیض علیه اهل سنت در ایران را «دیدگاه‌ها و تعصبات مذهبی» عنوان کرده که به گفته وی، «برخی مراجع» این دیدگاه‌ها را ترویج می‌کنند و افرادی نیز در این زمینه «اعمال نفوذ» می‌کنند.

مولوی عبدالحمید با بیان دوباره این موضوع که اوضاع اهل سنت در دولت دوازدهم روحانی تغییری نکرده، ابراز امیدواری کرده که آنها بر اساس قانون اساسی، از آزادی کامل مذهبی برخوردار شوند و «سرنوشت امور مذهبی از قبیل مساجد و تعالیم و نمازخانه» به عهده خود آنها باشد.

پیش از این نیز مولوی عبدالحمید گفته بود که در برخی از ادارات سیستان و بلوچستان، تنها بین شش تا دوازده درصد کارمندان اهل سنت هستند.

به گفته او، «با وجود این که ۷۵ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان اهل سنت هستند، در یک اداره از ۳۰۰ کارمند، ۱۸ نفر اهل سنت به کار گرفته شده‌اند یا در بعضی از ادارات از ۱۵۰ کارمند، تنهاپنج یا ۱۰ کارمند اهل سنت هستند.»

وجود این محدودیت‌ها در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی شهریور پارسال در پاسخ به نامه انتقادی مولوی عبدالحمید در مورد «تبعیض» نسبت به اهل سنت، نوشت که ارگان‌های جمهوری اسلامی موظفند «بر اساس قانون اساسی» بین ایرانیان تبعیض روا ندارند.

پاسخ علنی آقای خامنه‌ای به نامه آقای عبدالحمید امری بی‌سابقه به شمار می‌رود. با این حال مولوی عبدالحمید مدتی پس از انتشار این نامه اعلام کرد که از این دستور «هنوز نتیجۀ ملموسی به‌دست نیامده است».

علاوه بر اهل سنت، پیروان ادیان زرتشتی، یهودی و مسیحی ایران به عنوان سه اقلیت دینی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی، از داشتن سمت‌های بالای دولتی محروم هستند.

بهائیان، دیگر گروه دینی اقلیت در ایران هستند که حتی از حقوقی مانند تحصیل در دانشگاه و داشتن شغل‌های دولتی محرومند.

منابع: کلمه و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.