اهواز را آب برد، نه سپاه آمد نه دولت!

جمعه, 12ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

ایران بریفینگ / شهروندان رفیع در مرز ایران و عراق به دلیل ورود آب و طغیان رودخانه کرخه از این شهر کوچ کردند، این در حالی است که مسئولان استان خوزستان تاکنون اعلام وضعیت بحرانی نکرده‌اند.
آخرین خبرها از وضعیت سیل در خوزستان حاکی است سیل‌بندهای حویزه شکسته شد و وضعیت روستای آلبوعفری از توابع شهر سوسنگرد بحرانی است. وضعیت روستاهای بخش مرکزی اهواز نیز بحران زده گزارش شده‌است.
خبرگزاری دولتی ایرنا نیز گزارش داد به دلیل خطر سیلاب چندین شهر از استان تعطیل اعلام شد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: سیل‌بند شهر رفیع در شهرستان حویزه شکسته و آب در شهر جاری شده‌است.
صادق سلامات افزود: در شهرستان شوش، روستاهای شیخ مندی، بیت یدی، کاظم حیدر، خلیفه حیدر، مزرعه شبلی، زلید دبات، بیت یباره، بیت سیدخلف، بیت نور، بیت غایب و بیت محارب درگیر سیلاب اولیه هستند.
وی ادامه داد: در شهرستان دشت آزادگان روستاها و مناطق حاشیه رودخانه کرخه از جمله آلبوعفری، حجیه، چولانه، سمومیه، بنی نعامه، بیت کوار، رمیم، میهن آباد، دفار، مچریه، کصر و شهرهای بستان و رفیع متأثر از سیلاب اولیه هستند همچنین سیل‌بند روستاهای آلبوعفری و رفیع شکسته شده‌اند و آب وارد روستاها شده‌است و تلاش برای ترمیم سیل‌بند تاکنون ادامه دارد.
وی عنوان کرد: در شهرستان شوشتر، روستاهای چم کنار ، یذاب، دوهول، یباله رحمان، یریح و عبدالنبی درگیر سیلاب اولیه شده‌اند و در نزدیکی روستا چم کنار نیز در منطقه امن اردوگاه با ظرفیت ۲۵۰ نفر مستقر شده‌است.
در همین راستا به روستاهای در معرض خطر اخطار آماده باش برای تخلیه داده شده‌است، به طوری که شهرستان‌های شوش، دزفول، دشت آزادگان و شوشتر سیلابی شدند.
این وضعیت در حالی است که تاکنون رسانه‌های رسمی و سراسری ایران به صورت جسته و گریخته به این موضوع پرداختند و تنها برخی از رسانه‌های محلی این رویداد را پوشش دادند.
استان خوزستان بیشترین نفت، گاز و منابع آبی ایران را تأمین می‌کند، اما همیشه با مشکل زیرساخت‌ها روبرو است و در برابر بلایای طبیعی و غیرطبیعی همیشه با مشکل مواجه است.
برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نوشتند: شرکت‌های نفتی حتی حاضر به تأمین وسائل راه‌سازی مثل لودر نیستند.
برخی از منابع محلی نیز از خالی از سکنه شدن بعضی روستاهای شعیبیه خبر دادند. در شهرهای جنوبغربی این استان مثل رفیع و ابوحمیضه به دلیل عدم حضور به موقع دستگاه‌های ثروتمند همچون نفت، آب و برق و راهداری مردم خود جلوی سیل برای نجات دادن زمین‌های زراعی سپر انسانی ایجاد کردند.
اهالی سیلزده خلأ عدم پوشش رسانه‌ها را با انتشار فیلم و عکس در شبکه‌های اجتماعی پر کردند و در یکی از این فیلم‌ها در اینستاگرام مردم روستای آلبوعفری شمالی برای کنترل سیلاب در این منطقه را نشان می‌دهد که خود دست به کار شدند.

بنا برگزارشهای ارسالی به ایران بریفینگ تا کنون نه دولت و نه سپاه پاسداران که امکانات گسترده و مختلفی در استان خوزستان دارد هیچ فعالیت معین و خدمات رسانی به سیل زدگان نداشته است و هر چه انجام شده است اقدامات مردمی بوده.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.